Najmniej kłopotliwe samochody popularnych segmentów. Ranking "What Car?"
Inne spojrzenie
Samochody miejskie, kompaktowe i segmentu D wciąż stanowią ważny wycinek europejskiego rynku motoryzacyjnego. Ich nabywcy, oprócz wygody, oczekują niskich kosztów eksploatacyjnych. Te zależne są nie tylko od konsumpcji paliwa, ale też od awaryjności. Oto modele, które zdaniem Brytyjczyków sprawiają najmniej kłopotów.
Na podstawie 18 tys. ankiet czytelników serwisu "What Car?" stworzono ranking, określający kłopotliwość samochodów. Każdy z modeli został oceniony nie tylko pod kątem liczby usterek, ale też ich uciążliwości i kosztów ich usunięcia. Pytania dotyczyły ostatnich 12 miesięcy eksploatacji pojazdów. Na podstawie tych danych stworzono indeks, który określa, z jakim poziomem potencjalnych kłopotów musi liczyć się właściciel danego modelu. Im wyższa wartość indeksu, tym lepsza pozycja w rankingu. Oto dziesięć najlepszych reprezentantów segmentu B, C i D oraz trzy, które uzyskały najniższe noty.
Samochody miejskie
1. Toyota Yaris (benzynowe, 2011 -): indeks 100 proc.
2. Honda Jazz (2015 -): 99,5 proc.
3. Honda Jazz (2008-2015): 99,2 proc.
4. Suzuki Celerio (2015 -): 98,0 proc.
5. Hyundai i10 (2014 -): 97,8 proc.
6. Skoda Citigo (2012 -): 97,0 proc.
7. Hyundai i20 (2015 -): 96,5 proc.
8. Skoda Fabia (2015 -): 95,9 proc.
9. Renault Clio (2013 -): 95,8 proc.
10. Ford Fiesta (benzynowe, 2008-2017): 95,6 proc.
21. Volkswagen Polo (2009-2017): 85,8 proc.
22. Nissan Note (2013-2017): 83,8 proc.
23. Peugeot 208 (2012 -): 81,4 proc.
Samochody kompaktowe
1. Hyundai i30 (2012 - 2017): indeks 98,9 proc.
2. Audi A3 (diesel, 2013 -): 98,4 proc.
3. Skoda Octavia (diesel, 2013 -): 97,3 proc.
4. Mazda 3 (benzynowe, 2014 -): 97,2 proc.
4. Seat Leon (benzynowe, 2013 -): 97,2 proc.
6. Kia cee'd (2012 -): 96,3 proc.
7. Honda Civic (benzynowe, 2012-2017): 95,8 proc.
8. Ford Focus (benzynowe, 2011 -): 95,7 proc.
9. Skoda Octavia (benzynowe, 2013 -): 95,5 proc.
10. Skoda Rapid (2014 -): 95,3 proc.
25. mercedes Klasy A (diesel, 2013 -): 90,8 proc.
26. Nissan Pulsar (2015 -): 86,5 proc.
27. Peugeot 308 (2014 -): 81,5 proc.
Samochody segmentu D
1. Volvo V60 (2010-2018): indeks 99,3 proc.
2. Opel Insignia (2008-2017): 97,5 proc.
3. Alfa Romeo Giulia (2016 -): 96.9 proc.
4. BMW serii 3 (2012 -): 96,6 proc.
5. Mazda 6 (2013 -): 95,9 proc.
6. Skoda Superb (benzynowe, 2015 -): 93,7 proc.
7. Audi A3 Limousine (2013 -): 93,9 proc.
8. Audi A4 (benzynowe, 2015 -): 93,7 proc.
9. Skoda Superb (diesel, 2015 -): 93,2 proc.
10. Volkswagen Passat (2015 -): 92,9 proc.
11. Ford Mondeo (2014 -): 92,6 proc.
12. Audi A4 (diesel, 2015 -): 91,9 proc.
13. Jaguar XE (2015 -): 83,7 proc.
14. Mercedes Klasy C (2014 -): 83,1 proc.
Ranking "What Car?" to ciekawe uzupełnienie opinii o samochodach, jaka rodzi się z lektury zestawień ADAC, GTU czy TUV. Oczywiście Brytyjczykom można zarzucić, że opierają się na ankietach, co podkopuje wiarygodność uzyskanych danych. Z drugiej jednak strony taki sposób uzyskania informacji nie wydaje się gorszy od odniesienia się do wyników obowiązkowych badań technicznych, podczas których na jaw nie wychodzi przecież historia napraw dokonanych przed wizytą na stacji diagnostycznej.