Najlepsze małe SUV-y
SUV-y, szczególnie te mniejsze, to dziś prawdziwy hit sprzedaży. Coraz większa liczba kierowców decyduje się na samochód takiego typu. Ale który model wybrać?
10. Honda HR-V
Wyrośnięty japoński przedstawiciel segmentu B z ciekawym wnętrzem wpisuje się w cechy, które znamy z innych modeli Hondy. Został doceniony przede wszystkim za przestronne wnętrze (porównywalne z modelami kompaktowymi) i przemyślaną konstrukcję składanych tylnych siedzeń (nazwanych Magic Seat). Model HR-V jest też chwalony za niezłe właściwości jezdne. Jednak, podobnie jak wiele innych modeli japońskiej marki, jest droższy od konkurentów (bazowa cena to 78 600 zł), gdyż już podstawowa wersja jest bogato wyposażona, a do tego postawiono na wysoką jakość, dobre materiały wykończeniowe i większe niż w innych modelach tej klasy nadwozie.
W ofercie znalazły się tylko dwie jednostki napędowe - 1,6-litrowy diesel i benzyniak o pojemności 1,5 l. Ten drugi silnik dostępny jest nie tylko z przekładnią manualną, ale też z bezstopniową skrzynią automatyczną (CVT). Brytyjczycy z "What Car?" polecają silnik wysokoprężny, który choć droższy, to zużywa mniej paliwa i ma lepszą charakterystykę pracy. Natomiast zdecydowanie odradzają skrzynię CVT, która pogarsza osiągi i zwiększa zużycie paliwa jednostki benzynowej.
9. Kia Sportage
Nowa odsłona popularnego koreańskiego SUV-a po raz kolejny może pochwalić się świetnym stosunkiem ceny do jakości. Specjaliści z "What Car?" zaznaczają, że po odpowiednim dobraniu wersji silnikowej i wyposażeniowej Kia jest bezkonkurencyjna cenowo. Doceniono ją też za małą utratę wartości oraz przestronne i praktyczne wnętrze. Warto również zauważyć, że Kia Sportage, choć nie wyróżnia się, to nie posiada większych wad i w każdym względzie jest przynajmniej poprawna.
Brytyjczycy mieli nieco uwag do głośno pracującego diesla 1,7 l. Również komfort jazdy i prowadzenie koreańskiego SUV-a oceniono przeciętnie. Sportage, mimo zapewnień Kii, raczej nie lubi szybkiej i agresywnej jazdy. Redaktorzy "What Car?" stwierdzili, że już drugi poziom wyposażenia z drobną dopłatą zapewnia niemal wszystko co potrzebne. Na minus zapisali jedynie fakt, że system hamowania awaryjnego dostępny jest dopiero w wyższej opcji.
8. Volkswagen Tiguan
Tiguan doczekał się właśnie drugiej generacji, ale opinia "What Car?" dotyczy jeszcze pierwszej odsłony tego modelu. Został on doceniony za właściwości jezdne i związane z tym dobre zbalansowanie konstrukcji. Volkswagen zebrał też pochwałę za dynamiczne silniki oraz przestronną kabinę (a w tym względzie nowy model prezentuje się jeszcze lepiej).
Niestety typowo dla niemieckiej marki, jej samochód jest droższy od wielu rywali. Lista dodatków jest długa, ale oznacza też, że odpowiednie wyposażenie może znacznie podbić koszt zakupu. Brytyjczycy zwrócili uwagę na zbyt sztywne zawieszenie i kiepską widoczność do tyłu. Zaznaczono też, że Tiguan nie może się pochwalić szczególnie dobrymi właściwościami po zjechaniu z asfaltu - choć tu z pomocą może przyjść pakiet terenowy, który dodaje osłonę silnika i system ułatwiający zjazd ze wzniesienia.
7. Skoda Yeti
To zapewne jeden z najbardziej niedocenianych SUV-ów. Wynika to z nietypowej stylistyki, która wielu osobom nie przypadła do gustu. Jednak od samego początku ten wiekowy już model był wysoko oceniany za przestronne i praktyczne wnętrze. Chwalone są też jego właściwości jezdne i zaskakująco dobre możliwości poza asfaltem. Brytyjczycy zwrócili również uwagę na oszczędne silniki.
Niestety z powodu wysokiego i mało aerodynamicznego nadwozia oraz kiepskiego wyciszenia, do uszu dobiega głośny szum. "What Car?" zwróciło też uwagę na przeciętny komfort na drogach o kiepskiej nawierzchni oraz niezbyt dobre mocowanie wyjmowanych tylnych siedzeń. Zauważono przy tym, że w ankietach satysfakcji, właściciele Yeti bardzo wysoko oceniają swoje samochody.
6. Kia Soul
Model ten raczej wygląda jak wysokie auto miejskie, a nie typowy SUV, jednak to właśnie wyjątkowa stylistyka jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech Kii Soul. Koreański samochód został doceniony za przestronne wnętrze i materiały wykończeniowe dobrej jakości. Podobnie jak większy Sportage, jest też konkurencyjny cenowo. Redaktorzy "What Car?" zwrócili również uwagę na bogate wyposażenie tego modelu.
Z drugiej strony właściwości jezdne oceniono gorzej niż u innych modeli w tej klasie. Krytyczne uwagi dotyczą również silników, które nie są ani szczególnie dynamiczne, ani oszczędne. Dodatkowo na wysokich obrotach okazują się wyjątkowo głośne. Kia Soul to najtańszy model w tym zestawieniu - cena wersji podstawowej to 59 900 zł.
5. Audi Q3
To pierwszy przedstawiciel klasy premium w czołowej dziesiątce i należy mieć na uwadze zdecydowanie wyższą cenę niż w przypadku modeli popularnych marek. Niemniej, typowo dla Audi, model Q3 doceniono za wysoką jakość wykonania wnętrza i użycie dobrych materiałów wykończeniowych. Plusy należą się też za gładko pracujące silniki i komfort jazdy.
Modele premium jednak przyzwyczaiły nas do tego, że na ogół nie należą do najprzestronniejszych i tak też jest w tym przypadku. Q3 nie oferuje więcej miejsca niż typowy kompaktowy hatchback. Z drugiej strony niewielkie wymiary oznaczają, że samochód jest wygodniejszy podczas miejskich manewrów. Audi zostało skrytykowane za niezbyt przemyślane siedzenia, które nie zapewniają szczególnych walorów użytkowych po złożeniu. "What Car?" poleca wybór podstawowego wariantu wyposażeniowego, gdyż posiada on najważniejsze elementy, a ceny opcji dodatkowych są bardzo wysokie.
4. Suzuki Vitara
Nowa Vitara bywa krytykowana za zerwanie ze swoją off-roadową tradycją, ale z drugiej strony większość osób kupujących SUV-y nie potrzebuje samochodu terenowego. Zdaniem "What Car?" Suzuki bardzo dobrze trafiło z nowym modelem. Został on doceniony za optymalną jazdę po asfalcie, ekonomiczny silnik benzynowy oraz przestronne i praktyczne wnętrze. Jak przystało na japońskie auto, Vitara ma bogate wyposażenie podstawowe, a do tego jest tańsza od konkurentów (cennik rozpoczyna kwota 61 900 zł). Warto też zauważyć, że drugi poziom wyposażenia oferuje już niemal pełną listę opcji.
Wśród wad wymieniono przeciętny układ kierowniczy i głośny silnik Diesla (który jednak nie jest w ogóle oferowany w Polsce). Jeśli chodzi o jednostki napędowe to doceniono turbodoładowany motor benzynowy 1,4 l, ale zaznaczono, że jest on dostępny tylko w dużo droższej odmianie S (posiadającej pełne wyposażenie i cenę przynajmniej 85 900 zł). Zamiast tego Brytyjczycy doradzają zakup podstawowego silnika 1,6 l, który, choć zapewnia nieco gorsze osiągi, to nadal może się pochwalić płynną pracą.
3. Renault Kadjar
Najniższe miejsce na podium zajął kompaktowy SUV od Renault. Jest on blisko spokrewniony z Nissanem Qashqaiem, ale jest od niego nieco tańszy. Kadjar został doceniony za przestronną i praktyczną kabinę, konkurencyjną cenę, niski koszt utrzymania i bogate wyposażenie podstawowe - chodzi o opcję Zen, gdyż to ona jest najtańszą w większości konfiguracji. Dodatkowy plus dano za czteroletnią gwarancję dostępną w Wielkiej Brytanii. W Polsce zamiast tego, za dopłatą oferowana jest opcja 5-letnia.
Kadjara skrytykowano natomiast za przeciętną jakość materiałów wykończeniowych, niezbyt płynnie działające hamulce, mało komfortową jazdę na dużych felgach oraz ograniczone wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w tańszych wersjach. "What Car?" najbardziej poleca silnik Diesla o pojemności 1,5 l (dCi 110), mocniejszą opcję 1,6 l (dCi 130) sugeruje do wersji z napędem na cztery koła. Za to odradzany jest silnik benzynowy 1,2 l (TCe 130), gdyż trzeba go mocno eksploatować, aby uzyskać dobre osiągi, a to zwiększa nie tylko spalanie, ale też zużycie jednostki napędowej.
2. BMW X1
Bawarski konkurent Audi został oceniony jeszcze wyżej. Kompaktowy SUV BMW może ma minimalnie gorzej wykonane wnętrze od Q3, ale nadal jest to najwyższa półka w tej klasie. Za to w odróżnieniu od Audi, model X1 został pochwalony za przestronne wnętrze. Brytyjczycy szczególnie docenili silniki wysokoprężne - szeroką ich gamę oraz niewielkie zużycie paliwa słabszych jednostek.
Zwrócono jednak uwagę na wysoką cenę tego modelu i dość dużą utratę wartości. Dodatkowo zaznaczono, że choć BMW prowadzi się bardzo dobrze, to nie jest najlepszym małym SUV-em pod tym względem. "What Car?" zauważyło też, że opony typu run-flat głośno pracują. W ocenie brytyjskich redaktorów BMW X1 drugiej generacji jest zdecydowanie lepsze od poprzednika, przez co jest liderem wśród kompaktowych SUV-ów premium. Jednak nie zajęło pierwszego miejsca w zestawieniu.
1. Nissan Qashqai
Nieprzypadkowo jest to najpopularniejszy SUV w Polsce. Nissan Qashqai jako jedyny model w klasie otrzymał od "What Car?" maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Samochody tego typu służą przede wszystkim jako auta rodzinne i zdaniem Brytyjczyków Qashqai w tej roli spisuje się świetnie. Pochwalono go nie tylko za stronę praktyczną, ale też za ładny projekt wnętrza i jakość wykonania oraz ekonomiczne silniki.
Nissan jest też konkurencyjny cenowo i już druga opcja wyposażeniowa (Acenta) jest bardzo bogata. Z drugiej strony Qashqai otrzymał mały minus za fakt, że jeśli klient chce bardziej wyszukanych dodatków, to nie może ich dołożyć, a musi wybrać cały droższy pakiet. Uwagi "What Car?" dotyczyły też przeciętnego komfortu na drogach kiepskiej jakości, jednak w zamian Nissan rekompensuje to dobrymi właściwościami jezdnymi na równym asfalcie.