W lecie temperatura w środku samochodu potrafi dochodzić nawet do 50-60 st. C, co nie jest bez znaczenia dla działania klimatyzacji. Po wejściu do pojazdu nie włączajmy zatem natychmiast chłodzenia, bo to jeden z wielu błędów, jakie robimy korzystając z klimatyzacji.
- Jeśli najpierw wywietrzymy wnętrze samochodu, to klimatyzacja schłodzi nam powietrze z 30, a nie 60 st. C. Będzie działała szybciej i pewniej – mówi Zenon Rudak, kierownik działu technicznego HELLA Polska.
Duszące i gorące powietrze we wnętrzu samochodu jest przyczyną stresu i utraty koncentracji podczas jego prowadzania, czego wynikiem jest podwyższone ryzyko wypadku. Dlatego pamiętać musimy o tym, że sprawnie działająca klimatyzacja zwiększa nie tylko komfort naszej jazdy, ale i jej bezpieczeństwo.
Dodatkową kwestią są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia – pył, kurz i różnego rodzaju alergeny, które osadzają się również na częściach układu klimatyzacji, głównie na filtrze, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza trafiającego do systemu.
- Od filtra kabinowego zależy jakość powietrza, którym oddychamy w samochodzie, co również ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Filtr powinniśmy sprawdzać i wymieniać raz w roku. Gdy poruszamy się głównie po drogach gruntowych lub prowadzących przez pola i lasy – nawet dwa razy do roku. Pamiętać o tym muszą szczególnie alergicy – dodaje Zenon Rudak
Kolejnym czynnikiem, mającym wpływ na zdrowie wszystkich osób podróżujących samochodem, jest osadzania się bakterii i grzybów, które często pojawiają się w miejscach ciemnych i wilgotnych – nic więc dziwnego, że układ klimatyzacji lub ogólnie, systemy przewietrzania pojazdu, są idealne do zasiedlania i rozmnażania się mikroorganizmów. Po włączeniu wentylacji/klimatyzacji zostają one rozproszone po wnętrzu pojazdu, co nie tylko może być nieprzyjemne, ale również niebezpieczne dla zdrowia.
Oznaką pojawienia się grzybów będzie przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji – w takim wypadku powinniśmy udać się do serwisu, w celu dezynfekcji toru przepływu powietrza w naszym pojeździe.
Instalacja klimatyzacyjna może tracić od 10 do 15 proc. czynnika chłodniczego w ciągu roku. Wynikiem tych strat jest pogorszenie się chłodzenia wnętrza.
- Aby zapobiegać awariom i nie ponosić z ich powodu wysokich kosztów, serwis klimatyzacji wykonujemy co rok. Takie postępowanie gwarantuje utrzymanie całego układu w pełnej sprawności, regularną wymianę filtrów, właściwy poziom czynnika chłodniczego i usuwanie zawczasu drobnych usterek, które mogą unieruchomić układ, kiedy będzie najbardziej potrzebny – mówi Zenon Rudak
Dodatkowo pamiętajmy również, że system chłodzenia silnika i klimatyzacja to dwa oddzielone od siebie układy, które jednak wywierają na siebie wpływ. Używanie klimatyzacji obciąża układ chłodzenia silnika, chroniący silnik przed przegrzaniem. Niesprawności w jednym z nich, szczególnie przy długich przejazdach w czasie upałów, mogą doprowadzić do przerwania podróży i kosztownej naprawy. Dlatego przy okazji kontroli klimatyzacji, sprawdźmy również układ chłodzenia silnika.
źródło: Newsrm.tv/ oprac. BC