Najbardziej oszczędne samochody hybrydowe
W Polsce oszczędny samochód kojarzy się z pojazdem zasilanym LPG lub wyposażonym w silnik Diesla. Tam, gdzie "tankowanie" auta gazem nie jest popularne, coraz częściej do kategorii pojazdów łaskawych dla portfela nabywcy zalicza się hybrydy
Miejsce 12: Honda Insight
W Polsce oszczędny samochód kojarzy się z pojazdem zasilanym LPG lub wyposażonym w silnik Diesla. Tam, gdzie "tankowanie" auta gazem nie jest popularne, coraz częściej do kategorii pojazdów łaskawych dla portfela nabywcy zalicza się hybrydy. Połączenie silnika benzynowego z elektrycznym przeważnie okazuje się bezawaryjne, a w przypadku miejskiej eksploatacji jest co najmniej równie oszczędne jak silnik Diesla. Oto hybrydy, na których można zaoszczędzić najwięcej.
Wyliczeń dokonała mająca siedzibę w USA firma Vincentric, biorąc pod uwagę cenę zakupu i wszelkie koszty poniesione przez właściciela w ciągu pięciu lat eksploatacji. Dane dotyczą rynku amerykańskiego, na którym występuje największa liczba i różnorodność samochodów z takim napędem i osadzone są w realiach USA. Z tego też względu pod uwagę nie wzięliśmy ceny zakupu samochodu, a jedynie oszczędności na paliwie, co daje nam pewne pojęcie o rzeczywistych kosztach użytkowania poszczególnych modeli.
Japoński kompakt korzysta z silnika spalinowego 1.3 l o mocy 88 KM oraz jednostki elektrycznej o mocy 14 KM. Nie daje to oszałamiających możliwości na drodze, ale pozwala na poczynienie oszczędności - w ciągu pięciu lat ma to być 2213 dolarów (ok. 6959 zł).
tb/mw/tb
Miejsce 11: Mercedes-Benz S-Klasa Hybrid
Czy duży silnik może być oszczędny? Jeśli połączy się go z elektrycznym, odpowiedź brzmi "tak". W przypadku flagowego Mercedesa motor V6 o pojemności 3,5 l oferuje 306 KM, a samochód nim napędzany w ciągu pięciu lat pozwala użytkownikowi w USA zaoszczędzić 2475 dolarów (ok. 7783 zł).
Miejsce 10: Hyundai Sonata Hybrid
Należąca do segmentu D Sonata w Europie sprzedawana jest jako i40. W Polsce wersja hybrydowa jest jednak niedostępna. W ciągu pięciu lat użytkownicy w USA mogą zaoszczędzić 2714 dolarów (ok. 8534 zł).
Miejsce 9: Acura ILX Hybrid
Ekskluzywna marka Hondy może pochwalić się pierwszym i od razu udanym modelem hybrydowym. ILX, bazujący na obecnej generacji Civica, posiada motor spalinowy o pojemności 1.5 l i mocy 90 KM oraz silnik elektryczny o mocy 23 KM. Model sprzedawany za oceanem w ciągu pięciu lat pozwala na zaoszczędzenie 3152 dolarów (ok. 9912 zł).
Miejsce 8: Audi Q5 Hybrid
Niemiecka propozycja w dziedzinie crossoverów znalazła się w czołówce stworzonej w USA listy. Dwulitrowy silnik TFSI współpracujący ze swoim elektrycznym pomocnikiem oferuje 245 KM i w ciągu pięciu lat eksploatacji ma zapewniać oszczędność na poziomie 3190 dolarów (ok. 10031 zł).
Miejsce 7: Toyota Prius C
Hybryda oparta na modelu Yaris (ten nie jest w USA proponowany w wersji hybrydowej) to dobra inwestycja dla oszczędnych. W ciągu pięciu lat za paliwo zapłacimy o 3237 dolarów (ok. 10179 zł) mniej, niż w przypadku samochodu z tradycyjnym napędem.
Miejsce 6: Volkswagen Jetta Hybrid
Czy samochód hybrydowy klasy popularnej musi być nudny? Nie, a dowodem na to jest Jetta Hybrid. Niemiecka propozycja korzysta ze skrzyni DSG, a nie bezstopniowej, jak u japońskiej konkurencji, a do dyspozycji kierowcy oddaje 170 KM. Samochód jest dynamiczny, a jednocześnie oszczędny. W realiach USA w ciągu pięcioletniej eksploatacji przy dystrybutorach zaoszczędzić można 3781 dolarów (ok. 11890 zł).
Miejsce 5: Lexus ES 300h oraz Toyota Avalon
Usportowiony przedstawiciel Lexusa w segmencie E bez wątpienia jest ładny i luksusowy. W odmianie hybrydowej model ten może stawać w szranki również pod względem oszczędności względem egzemplarza o tradycyjnym napędzie.
Propozycja Toyoty w segmencie F nie jest dostępna w Europie. W Stanach Avalon święci jednak tryumfy i sprawdza się również w odmianie hybrydowej. Jednostka, dostarczająca 200 KM składa się z silnika elektrycznego i rzędowego, czterocylindrowego motoru o pojemności 2.5 l. Jak wyliczyła firma Vincentric, w ciągu pięciu lat użytkownicy obydwu tych modeli zaoszczędzą przy dystrybutorach 4526 dolarów (ok. 14233 zł).
Miejsce 4: Lincoln MKZ Hybrid
Niedostępny w Polsce samochód luksusowej marki Forda korzysta jednostki elektrycznej współpracującej z dwulitrowym silnikiem benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona. Całość oddaje do dyspozycji kierowcy 188 KM mocy przenoszonej na koła za pomocą bezstopniowej przekładni. Jak obliczyła firma Vincentric, hybrydowy Lincoln pozwala za zaoszczędzenie w ciągu pięciu lat 4818 dolarów (ok. 15151 zł).
Miejsce 3: Ford Fusion Hybrid
Amerykańska odmiana modelu Mondeo za oceanem sprzedawana jest w wariancie z hybrydowym z benzynowym silnikiem o pojemności 2.0 l. Samochód ma obszerne wnętrze i pozwala na oszczędzanie. Jak wyliczyła amerykańska firma Vincentric, w ciągu pięciu lat jego właściciel na paliwo wyda 4977 dolarów (ok. 15606 zł).
Miejsce 2: Toyota Prius V / Prius+
Powiększony model Prius, sprzedawany w Europie pod nazwą Prius+, oferuje sporo miejsca (4,6 m długości) i oszczędną jednostkę napędową. Układ złożony z motoru o pojemności 1.8 l i silnika elektrycznego daje łącznie moc 136 KM. Według wyliczeń firmy Vincentric hybryda, w porównaniu z samochodem o napędzie tradycyjnym, pozwala zaoszczędzić w ciągu pięciu lat 5270 dolarów (ok. 16525 zł).
Miejsce 1: Lexus CT 200h
Kompaktowa propozycja ekskluzywnej dywizji Toyoty jest zwyciężczynią amerykańskiego testu. Zespół napędowy Lexusa - silnik benzynowy o pojemności 1.8 l i mocy 99 KM oraz silnik elektryczny o mocy 80 KM - w ciągu pięciu lat pozwala zaoszczędzić 6154 dolary (ok. 19297 zł).
tb/mw/tb