Motocykliści na drodze: co im wolno, na co trzeba uważać?

Sezon motocyklowy rozpoczął się już na dobre. To niebezpieczny moment, ponieważ w miłośnikach jednośladów w ciągu zimy skumulowała się ogromna chęć jazdy, która teraz nagle się uwalnia. Kierowcy zaś w czasie zimnych miesięcy mogli stracić czujność. Na co uważać?

Obraz
Źródło zdjęć: © Youtube.com

Co wolno motocykliście?

Najwięcej kontrowersji wzbudza wyprzedzanie stojących w korku samochodów pomiędzy pasami. Jak przyznaje policja, prawo nie zakazuje takich manewrów, ale narzuca tu pewne zasady. W myśl Prawa o ruchu drogowym taki manewr to omijanie, a wykonujący go motocyklista musi zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu i w razie potrzeby zmniejszyć prędkość. Jeśli jadący w ten sposób jednoślad zmienia pas ruchu, powinien to sygnalizować. Wolno mu poruszać się równolegle z samochodem, ponieważ prawo mówi, że pas może zajmować tylko jeden rząd pojazdów wielośladowych, a o jednośladach nie wspomina.

W myśl przepisów nie wolno wyprzedzać samochodów pomiędzy pasami, jeśli rozdziela je ciągła linia. Trudności z wykonaniem takiego manewru mogą pojawić się również przed sygnalizacją. Motocykliści zwykle wyprzedzają stojące na czerwonym świetle samochody, by zająć miejsce przed nimi i ruszyć bez przeszkód po zmianie światła na zielone.* Przepisy zakazują przekraczania poziomej linii P-14*, wskazującej miejsce zatrzymania się przed sygnalizatorem. Zwykle jednak między nią a pierwszym samochodem jest za mało miejsca, by zmieścił się motocykl. Trzeba również pamiętać o tym, że przed samym skrzyżowaniem przerywana wcześniej linia dzieląca pasy zmienia się w ciągłą, a na tę nie wolno najeżdżać.

Brawura motocyklistów. Tak łamią przepisy:

Prawo nie określa również minimalnego odstępu, jaki należy zachować pomiędzy motocyklem a omijanym samochodem. To kierowca jednośladu musi ocenić, co jest bezpieczną odległością.

Część kierowców irytuje się, widząc motocykle wyprzedzające w ten sposób samochody. Taka reakcja może dziwić. To motocyklista ryzykuje, wyprzedzając. Jeśli źle oceni warunki i uszkodzi samochód, poniesie odpowiedzialność za zdarzenie. Jeśli natomiast manewr wykona z sukcesem, nie będzie zajmował samochodom miejsca w kolumnie pojazdów. Nie ma się co oszukiwać – większość motocykli jest w stanie ruszyć wyraźnie szybciej niż spora część samochodów. Tak naprawdę więc motocykliści w ten sposób przyczyniają się do skrócenia korków.

Motocyklista zobowiązany jest do poruszania się prawą krawędzią jezdni. Stan nawierzchni może go jednak skłonić do jazdy środkiem pasa. Dla kierowców zazwyczaj nie jest to uciążliwe, ponieważ tempo jazdy motocyklistów nie odstaje od prędkości rozwijanych przez samochody.

O czym muszą pamiętać kierowcy?

Każdemu kierowcy znana jest naklejka zachęcająca do spoglądania w lusterka w poszukiwaniu motocyklistów. Dużo w niej racji. Planując skręt w lewo czy wyprzedzanie, dokładnie sprawdźmy, czy z tyłu nic się nie zbliża. Przez mniejszą szerokość motocykl można po prostu przeoczyć.

Kierowcom zdarza się również nie zauważać sygnalizacji zamiaru skrętu motocyklisty. Zwykle jednoślady posiadają kierunkowskazy o mniejszej powierzchni niż w przypadku samochodów, co może prowadzić do przeoczenia.

Warto również zachować większy odstęp. W przypadku dwóch samochodów odległość wyrażona w czasie, po upływie którego pojazd jadący z tyłu znajdzie się w miejscu, które właśnie mija ten z przodu, wynosi 2 lub 3 sekundy. Jeśli jedzie przed nami motocykl, lepiej zostawić odstęp 4 sekund. Motocykliści często hamują silnikiem, poprzez redukcję przełożeń, zanim nacisną klamkę hamulca uruchamiającą czerwone światło stopu. Oznacza to, że hamowanie motocyklisty możemy zauważyć z opóźnieniem.

Co powinni respektować motocykliści?

Pierwsza rzecz, która przychodzi nam do głowy, gdy myślimy o motocyklistach, to prędkość. Większość motocykli pozwala na bardzo szybką jazdę i dynamicznie przyspiesza. Przesadne korzystanie z tych możliwości może się jednak źle skończyć. Mandat czy zatrzymanie prawa jazdy to stosunkowo niska cena w porównaniu z udziałem w wypadku.

Nie chodzi tu tylko o utratę panowania nad motocyklem. Kierowcy samochodów nie zakładają, że drogą za nimi pędzi pocisk rozpędzony do 200 km/h. Jeśli więc widzą mały punkt we wstecznym lusterku, prawdopodobnie rozpoczną manewr skrętu w lewo czy wyprzedzania, który wcześniej planowali.

Bardzo niebezpieczna może być również szybka jazda motocyklem w pagórkowatym terenie. Kierowcy samochodów nie patrzą we wsteczne lusterka w sposób ciągły, tylko w nie zerkają. Jeśli droga prowadzi przez tzw. "hopki”, pędzący motocyklista może być schowany za wzniesieniem wtedy, gdy w lusterko patrzy kierowca. Gdy ten ostatni rozpoczyna wyprzedzanie, nagle wpada na niego rozpędzony jednoślad, który wyłonił się zza górki.

Policja zachęca motocyklistów do stosowania kombinezonów ochronnych. Nie mogą oni liczyć na poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa czy strefy kontrolowanego zgniotu. Dobry kombinezon i kask to jedyne środki, jakie mogą zmniejszyć efekty kolizji.

Od początku 2017 roku policjanci odnotowali 703 wypadki z udziałem pojazdów jednośladowych, w ich wyniku śmierć poniosło 47 użytkowników dróg, a obrażenia 703.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła