Motocyklami na prawo jazdy kategorii B: to już pewne

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja.pl

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o kierujących pojazdami, przewidującą szereg istotnych zmian. Prawdziwą rewolucją jest wprowadzenie możliwości zasiadania za kierownicą motocykli posiadaczom prawa jazdy kategorii B o co najmniej trzyletnim stażu.

Możliwość przeciskania się przez zakorkowane ulice, a w niektórych miastach również poruszania się buspasami, brak kłopotu z zaparkowaniem i niskie spalanie - oto główne zalety poruszania się motocyklem. Dla wielu posiadaczy potężnych maszyn to sposób na spędzanie wolnego czasu i styl życia. Są jednak i tacy, dla których motocykl jest po prostu dobrą alternatywą wobec samochodu w codziennych dojazdach do pracy. Liczba tych drugich może teraz gwałtownie wzrosnąć. Prezydent podpisał nowe przepisy, które zezwalają na prowadzenie motocykli posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Są jednak pewne ograniczenia.

Prawo dotyczyć będzie tych kierowców, którzy posiadają prawo jazdy co najmniej od trzech lat. Ściśle określono również, jakich motocykli będzie można dosiadać. Mają być to maszyny o pojemności do 125 cm sześciennych, mocy nie większej niż 11 kW, czyli 14,96 KM oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.

Początkowo projekt nowelizacji zakładał, że bez zdawania egzaminów na kategorię A będzie można jeździć wyłącznie motocyklami z automatyczną lub bezstopniową przekładnią. Obostrzenie to zakwestionował jednak Senat i ostateczny kształt przepisów podpisanych przez prezydenta pozwala również na jazdę motocyklami z tradycyjną, sekwencyjną skrzynią biegów.

Nie trzeba ani wielkiej wiedzy, ani wyobraźni, by uznać jazdę na motocyklu za ryzykowną. Kierowcę i pasażerów samochodów chroni karoseria, pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Użytkownicy motocykli mogą liczyć jedynie na kaski, a ci lepiej wyposażeni także na specjalny ubiór, nieco zmniejszający skutki kolizji. Nic więc dziwnego w tym, że nowe prawo budzi kontrowersje. Czy słusznie?

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2013 roku zarejestrowanych było 22,7 mln samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów oraz 1,2 mln, czyli blisko dziewiętnastokrotnie mniej, motocykli. W tym samym czasie, jak informuje Komenda Główna Policji, miało miejsce 35,8 tys. wypadków drogowych, z czego 2,2 tys. - około szesnastokrotnie mniej - z udziałem motocyklistów. Oznacza to, że ryzyko wzięcia udziału w wypadku na motocyklu nie jest wyraźnie wyższe niż w przypadku użytkowników samochodów.

Poza tym, jak wylicza policja, głównymi przyczynami wypadków z udziałem motocyklistów jest zbyt duża prędkość (58,4 proc.) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (14,6 proc.). Na jedno i drugie najczęściej decydują się użytkownicy mocnych i szybkich motocykli. Tymczasem maksymalna prędkość jednośladu z silnikiem o pojemności 125 cm sześciennych to nieco ponad 100 km/h.

Przepisy pozwalające na jazdę motocyklami posiadaczom prawa jazdy kategorii B z powodzeniem funkcjonują we Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii czy w Czechach. Polacy będą mogli masowo przesiąść się na motocykle po upływie 30 dni od ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025