Trwa ładowanie...
d2qcsut
d2qcsut

Kaskadowy pomiar prędkości, większa liczba fotoradarów oraz wzmożone kontrole z wykorzystaniem „suszarek” i wideorejestartorów. Działania te w najbliższym czasie mają zwiększyć bezpieczeństwo ruchu.

Od stycznia do końca maja na polskich drogach doszło do prawie 18,5 tys. wypadków, w których zginęło niemal 2 tys. osób, a ponad 23 tys. zostało rannych. To więcej niż w ubiegłym roku.

- Rok 2006 był najbezpieczniejszym na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Niestety, w tym roku sytuacja wygląda gorzej. Aby ją zmienić, podjęliśmy działania mające na celu zwiększenie skuteczności naszych działań – mówi insp. Michał Czeszejko-Sochacki z Komendy Głównej Policji.

d2qcsut

W ramach akcji „Bezpieczne wakacje” wprowadzono tzw. kaskadowy pomiar prędkości polegający m.in. na wyznaczaniu dodatkowych miejsc kontroli przed lub za miejscem pomiaru automatycznego oraz pomiarze przez dwa lub więcej patroli rozmieszczonych w określonej odległości od siebie.

Ponadto Komendant Główny Policji przeznaczył dla komend wojewódzkich więcej pieniędzy na paliwo do radiowozów wyposażonych w wideorejestratory. Celem jest wzmożenie patroli na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg.

Poza standardowymi działaniami, policjanci mają też przekonywać kierowców do bezpiecznej jazdy.

- Nie da się zapewnić bezpieczeństwa poprzez sam tylko strach przed ujawnieniem wykroczenia i karą. Najważniejsza jest świadomość uczestników ruchu drogowego, ich postawa moralna i kultura – podkreśla mł. insp Mirosław Maksymiuk z Komendy Głównej Policji.

d2qcsut

– Ludzie dostrzegają zagrożenie dopiero wtedy, gdy odczują je na własnej skórze, gdy w wypadku uczestniczy rodzina, znajomi czy znana osoba publiczna. Nikt świadomie nie godzi się na to, by zginąć, lub zabić kogoś na drodze, ale jednak w większości świadomie naruszamy normy, które służą temu, by zapewnić bezpieczeństwo. Wypadki drogowe to przede wszystkim efekt nieprawidłowych zachować ludzi – stwierdza mł. insp Maksymiuk.

Główne przyczyny wypadków drogowych:

  1. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 31 proc. wypadków, 47 proc. zabitych, 34 proc. rannych.
  2. Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu – 24 proc. wypadków, 12 proc. zabitych, 25 proc. rannych.
  3. Potrącenia pieszych – 16 proc. wypadków, 9 proc. zabitych, 12 proc., rannych.
  4. Nieprawidłowe wyprzedzanie – 7 proc. wypadków, 9 proc. zabitych, 7 proc. rannych.

Wypadki drogowe i ich skutki w okresie pierwszych pięciu miesięcy 2007 r.

| | I – V 2006 | I – V 2007 | I – V 2006 = 100 proc. | Wzrost/spadek |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Wypadki | 15 630 | 18 427 | 117,9 | + 2 797 |
| Zabici | 1 590 | 1 935 | 121,7 | + 345 |
| Ranni | 19 941 | 23 351 | 117,1 | + 3 410 |
| Kolizje | 172 535 | 155 009 | 89,8 | - 17 526 |
Źródło: Komenda Główna Policji
Autor: Maciej Pobocha

d2qcsut
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qcsut
Więcej tematów