KTM nie planuje mocnych motocykli elektrycznych. Szef firmy stawia sprawę jasno

Ani KTM, ani żadne należące do niego marki nie będą miały w dającej się przewidzieć przyszłości mocnych modeli na prąd. Stefan Pierer, szef austriackiej firmy, zapowiada, że napęd elektryczny będzie trafiał tylko do małych i słabych modeli. Dla większych maszyn jest inny plan.

KTM 1290 Super Duke GTKTM 1290 Super Duke GT
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KTM
Szymon Jasina

W świecie jednośladów napęd elektryczny jest popularny głównie w przypadku skuterów i małych motocykli - często odpowiedników spalinowych 125. Nic dziwnego, maszyny o większej mocy wymagają sporo prądu, a to oznacza, że z powodu większych akumulatorów są ciężkie i drogie, a i tak ich zasięg nie imponuje. Zapewne właśnie to stoi za opinią Stefana Pierera.

Szef całego koncernu KTM w rozmowie z magazynem "Motorrad" zapowiedział, że (przynajmniej aktualnie) jego firma nie planuje tworzyć motocykli elektrycznych o mocy większej niż 11 kW (15 KM), czyli maksymalnej dla prawa jazdy kat. A1. Są to elektryczne odpowiedniki popularnych u nas maszyn 125 cm3, którymi w Polsce mogą jeździć również osoby posiadające kat. B od przynajmniej trzech lat.

Husqvarna E-Pilen
Husqvarna E-Pilen © Materiały prasowe | Husqvarna

Zamiast mocnych elektryków, Pierer pokłada nadzieje w e-paliwie, czyli odpowiedniku benzyny, którego bilans CO2 jest neutralny dla środowiska. To właśnie o możliwość sprzedaży samochodów z silnikami napędzanymi takim paliwem walczyli z UE Niemcy. Unia ostatecznie zgodziła się na to rozwiązanie, rezygnując z całkowitego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. Fakt, że e-paliwa będą napędzać auta, powinien przełożyć się na popularność tej technologii i utorować drogę dla motocykli o takim samym napędzie.

Jeśli chodzi o modele elektryczne, to pierwszymi w koncernie KTM będą te spod znaku Husqvarny - mały motocykl e-Pilen i skuter e-01. Jednak, mimo ambitnych zapowiedzi, na razie żaden z nich nie trafił jeszcze do sprzedaży.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne