Czyżby KTM planował automat do Super Duke’a? Tak sugeruje amerykański patent

Projekty składane w biurach patentowych nie od dziś są zródłem wiedzy o nadchodzących motocyklach lub rozwiązaniach technicznych, które mają do nich trafić. Tak też jest w przypadku elementu, który ma znaleźć się w automatycznej lub półautomatycznej skrzyni biegów KTM-a. Tylko takiej skrzyni jeszcze nie ma…

KTM 1290 Super Duke RKTM 1290 Super Duke R
Źródło zdjęć: © KTM
Szymon Jasina

Amerykańskie biuro patentowe opublikowało dokumentację złożoną przez firmę KTM. Zarejestrowała ona projekt "manualnej blokady wspomagającej parkowanie". Jak czytamy w opisie tego rozwiązania - zaparkowanie motocykla często wymaga wrzucenia biegu, aby się nie stoczył. W przypadku automatycznych skrzyń biegów (np. w skuterach) stosowany jest oddzielny hamulec lub wykorzystywane są zwykłe hamulce, które można zablokować na czas postoju.

Jednak KTM ma pomysł na inne rozwiązanie. Wg projektu austriackiej firmy, w skrzyni biegów ma znajdować się zapadka, która po aktywacji będzie blokować przekładnię. We wniosku patentowym napisano również, że rozwiązanie to ma być stosowane przede wszystkim w automatycznych skrzyniach biegów. Zmiana przełożeń ma się w nich odbywać całkowicie automatycznie lub automatycznie, ale po zainicjowaniu tego przez kierowcę.

Brzmi to jak przekładnia DCT, którą montuje w swoich jednośladach Honda. Ma ona zarówno tryb w pełni automatyczny, jak i pozwala na zmianę przełożeń przełącznikami przy kierownicy.

Na tym jednak nie koniec wiadomości, które zdradza wniosek patentowy. Zamieszczone w nim schematy są tak dokładne, że zawierają numery części. Ben Purvis z serwisu "Bennetts BikeSocial" ustalił, że pochodzą one z modelu 1290 Super Duke, zatem to najpewniej on jako pierwszy dostanie nową skrzynię biegów, nad którą pracuje KTM. Czy będzie to skrzynia dwusprzęgłowa, inny rodzaj automatu, czy przekładnia półautomatyczna? Tego jeszcze nie wiadomo, ale na pewno będzie to duży krok dla producenta z Austrii.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę