Czyżby KTM planował automat do Super Duke’a? Tak sugeruje amerykański patent
Projekty składane w biurach patentowych nie od dziś są zródłem wiedzy o nadchodzących motocyklach lub rozwiązaniach technicznych, które mają do nich trafić. Tak też jest w przypadku elementu, który ma znaleźć się w automatycznej lub półautomatycznej skrzyni biegów KTM-a. Tylko takiej skrzyni jeszcze nie ma…
Amerykańskie biuro patentowe opublikowało dokumentację złożoną przez firmę KTM. Zarejestrowała ona projekt "manualnej blokady wspomagającej parkowanie". Jak czytamy w opisie tego rozwiązania - zaparkowanie motocykla często wymaga wrzucenia biegu, aby się nie stoczył. W przypadku automatycznych skrzyń biegów (np. w skuterach) stosowany jest oddzielny hamulec lub wykorzystywane są zwykłe hamulce, które można zablokować na czas postoju.
Jednak KTM ma pomysł na inne rozwiązanie. Wg projektu austriackiej firmy, w skrzyni biegów ma znajdować się zapadka, która po aktywacji będzie blokować przekładnię. We wniosku patentowym napisano również, że rozwiązanie to ma być stosowane przede wszystkim w automatycznych skrzyniach biegów. Zmiana przełożeń ma się w nich odbywać całkowicie automatycznie lub automatycznie, ale po zainicjowaniu tego przez kierowcę.
Brzmi to jak przekładnia DCT, którą montuje w swoich jednośladach Honda. Ma ona zarówno tryb w pełni automatyczny, jak i pozwala na zmianę przełożeń przełącznikami przy kierownicy.
Na tym jednak nie koniec wiadomości, które zdradza wniosek patentowy. Zamieszczone w nim schematy są tak dokładne, że zawierają numery części. Ben Purvis z serwisu "Bennetts BikeSocial" ustalił, że pochodzą one z modelu 1290 Super Duke, zatem to najpewniej on jako pierwszy dostanie nową skrzynię biegów, nad którą pracuje KTM. Czy będzie to skrzynia dwusprzęgłowa, inny rodzaj automatu, czy przekładnia półautomatyczna? Tego jeszcze nie wiadomo, ale na pewno będzie to duży krok dla producenta z Austrii.