ycipk-2fj9an

Krajowy System Poboru Opłat: czas na drugi etap wyboru partnera

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybierze firmy do kolejnego etapu postępowania, które wyłoni przyszłego operatora systemu poboru opłat. Wymagania nie są niskie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Krajowy System Poboru Opłat: czas na drugi etap wyboru partnera
(PAP, Fot: Grzegorz Michałowski)
ycipk-2fj9an

- Obecny system poboru opłat w momencie, kiedy powstawał, był bardzo nowoczesny. Jego wdrożenie było dużym sukcesem, bo udało nam się w ciągu 8 miesięcy, a na przykład Grecji zajęło to 30 miesięcy. Technika idzie jednak do przodu i chcemy czegoś więcej - mówi Wirtualnej Polsce Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Chodzi nam o lepsze bilansowanie wpływów do kosztów ich pozyskiwania. Formy realizacji poboru opłat to sprawa otwarta. Pojawia się też wątek elastyczności i efektywności systemu przy współpracy z innymi instytucjami w Państwie. Chodzi tu m.in. o to sprawniejsze i efektywniejsze, przekazywanie różnych danych określonym służbom. W tym np. Policja wykorzystuje dane z systemu poboru opłat do poszukiwania skradzionych samochodów – dodaje Jan Krynicki.

Proces zbierania ofert od firm, które chciały przystąpić do rywalizacji o kontrakt, zakończył się 20 lutego 2017 roku. Dokumenty złożyło dziewięć podmiotów. Oprócz obecnego dostawcy usług - firmy Kapsch Telematics Service – swoje usługi zaoferował m.in. Comarch i Orange Polska czy słowacki SkyToll.

ycipk-2fj9an

Krajowy System Poboru Opłat - niektóre firmy budzą kontrowersje. Zobacz wideo:

- Zakres postępowania został ustalony przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Jest prowadzony w ramach dialogu konkurencyjnego. Jest to forma, dzięki w której będziemy rozmawiać z każdym, spośród wcześniej zweryfikowanych potencjalnych partnerów, jakie najkorzystniejsze dla budżetu państwa rozwiązania mogą zaproponować. Nie ograniczamy się do konkretnego, z góry założonego rozwiązania technicznego. Chcemy, żeby system był skuteczny, szczelny i tańszy w eksploatacji oraz komfortowy dla jego użytkowników. Czas pokaże, co zaoferują firmy dopuszczone do dialogu - stwierdza Jan Krynicki

Przyszły operator systemu poboru opłat być może będzie musiał wykonać infrastrukturę pozwalającą na pobieranie opłat od samochodów przemierzających nowe odcinki autostrad, które dziś pozostają bezpłatne. A2 z Łodzi do Warszawy, A4 z Krakowa do granicy z Ukrainą czy A1 z Torunia do Łodzi to najważniejsze z nich. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na razie nie zdradza swoich planów co do sposobu, w jaki opłaty miałyby być regulowane.

ycipk-2fj9an

Obecnie na autostradach zarządzanych przez GDDKiA jest to możliwe dla posiadaczy urządzenia viaAUTO, które kosztuje 45 złotych. Nie ma potrzeby zatrzymywania się przy punkcie poboru opłat, a na autostradach GDDKiA wydzielono pasy ruchu dla kierowców dysponujących tym rozwiązaniem, które oznaczono pomarańczowymi plakietkami nad jezdnią. W przyszłości może jednak obowiązywać inny system. Mówiło się o rozwiązaniu, jakie obowiązuje na Węgrzech czy Słowacji, czyli użyciu kamer rozpoznających numery rejestracyjne samochodów przejeżdżających autostradą oraz porównywania ich z bazą danych o wniesionych opłatach.

Nowo wyłoniony operator Krajowego Systemu Opłat Drogowych będzie miał go w pieczy od 3 listopada 2018 r do 2 listopada 2024 roku. Oznacza to, że dopiero kolejnemu usługodawcy przypaść może w udziale zadanie unifikacji systemów poboru opłat na polskich autostradach. Dziś te, które zarządzane są przez prywatnych koncesjonariuszy, mają swoje systemy, a państwo nie może im narzucić jednego rozwiązania.

Stalexport będzie obsługiwać A4 do marca 2027 roku, a Autostrada Wielkopolska swoimi fragmentami A4 ma zarządzać do marca 2037 roku. Odcinek A1 z kolei będzie we władaniu Gdańsk Transport Company aż do sierpnia 2039 roku.

Rocznie do Krajowego Funduszu Drogowego z poboru opłat na drogach wpływa 1,5 mld zł. Z tego 1,2 mld zł pochodzi z systemu viaToll, który pobiera opłaty od samochodów ciężarowych, a ok. 300 mln zł - z poboru opłat do samochodów osobowych.

ycipk-2fj9an
Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2fj9an

ycipk-2fj9an
ycipk-2fj9an