Trwa ładowanie...

Krajowy System Poboru Opłat: czas na drugi etap wyboru partnera

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybierze firmy do kolejnego etapu postępowania, które wyłoni przyszłego operatora systemu poboru opłat. Wymagania nie są niskie.

Krajowy System Poboru Opłat: czas na drugi etap wyboru partneraŹródło: PAP, fot: Grzegorz Michałowski
d2p9m8g
d2p9m8g

- Obecny system poboru opłat w momencie, kiedy powstawał, był bardzo nowoczesny. Jego wdrożenie było dużym sukcesem, bo udało nam się w ciągu 8 miesięcy, a na przykład Grecji zajęło to 30 miesięcy. Technika idzie jednak do przodu i chcemy czegoś więcej - mówi Wirtualnej Polsce Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Chodzi nam o lepsze bilansowanie wpływów do kosztów ich pozyskiwania. Formy realizacji poboru opłat to sprawa otwarta. Pojawia się też wątek elastyczności i efektywności systemu przy współpracy z innymi instytucjami w Państwie. Chodzi tu m.in. o to sprawniejsze i efektywniejsze, przekazywanie różnych danych określonym służbom. W tym np. Policja wykorzystuje dane z systemu poboru opłat do poszukiwania skradzionych samochodów – dodaje Jan Krynicki.

Proces zbierania ofert od firm, które chciały przystąpić do rywalizacji o kontrakt, zakończył się 20 lutego 2017 roku. Dokumenty złożyło dziewięć podmiotów. Oprócz obecnego dostawcy usług - firmy Kapsch Telematics Service – swoje usługi zaoferował m.in. Comarch i Orange Polska czy słowacki SkyToll.

Krajowy System Poboru Opłat - niektóre firmy budzą kontrowersje. Zobacz wideo:

- Zakres postępowania został ustalony przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Jest prowadzony w ramach dialogu konkurencyjnego. Jest to forma, dzięki w której będziemy rozmawiać z każdym, spośród wcześniej zweryfikowanych potencjalnych partnerów, jakie najkorzystniejsze dla budżetu państwa rozwiązania mogą zaproponować. Nie ograniczamy się do konkretnego, z góry założonego rozwiązania technicznego. Chcemy, żeby system był skuteczny, szczelny i tańszy w eksploatacji oraz komfortowy dla jego użytkowników. Czas pokaże, co zaoferują firmy dopuszczone do dialogu - stwierdza Jan Krynicki

d2p9m8g

Przyszły operator systemu poboru opłat być może będzie musiał wykonać infrastrukturę pozwalającą na pobieranie opłat od samochodów przemierzających nowe odcinki autostrad, które dziś pozostają bezpłatne. A2 z Łodzi do Warszawy, A4 z Krakowa do granicy z Ukrainą czy A1 z Torunia do Łodzi to najważniejsze z nich. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na razie nie zdradza swoich planów co do sposobu, w jaki opłaty miałyby być regulowane.

Obecnie na autostradach zarządzanych przez GDDKiA jest to możliwe dla posiadaczy urządzenia viaAUTO, które kosztuje 45 złotych. Nie ma potrzeby zatrzymywania się przy punkcie poboru opłat, a na autostradach GDDKiA wydzielono pasy ruchu dla kierowców dysponujących tym rozwiązaniem, które oznaczono pomarańczowymi plakietkami nad jezdnią. W przyszłości może jednak obowiązywać inny system. Mówiło się o rozwiązaniu, jakie obowiązuje na Węgrzech czy Słowacji, czyli użyciu kamer rozpoznających numery rejestracyjne samochodów przejeżdżających autostradą oraz porównywania ich z bazą danych o wniesionych opłatach.

Nowo wyłoniony operator Krajowego Systemu Opłat Drogowych będzie miał go w pieczy od 3 listopada 2018 r do 2 listopada 2024 roku. Oznacza to, że dopiero kolejnemu usługodawcy przypaść może w udziale zadanie unifikacji systemów poboru opłat na polskich autostradach. Dziś te, które zarządzane są przez prywatnych koncesjonariuszy, mają swoje systemy, a państwo nie może im narzucić jednego rozwiązania.

Stalexport będzie obsługiwać A4 do marca 2027 roku, a Autostrada Wielkopolska swoimi fragmentami A4 ma zarządzać do marca 2037 roku. Odcinek A1 z kolei będzie we władaniu Gdańsk Transport Company aż do sierpnia 2039 roku.

Rocznie do Krajowego Funduszu Drogowego z poboru opłat na drogach wpływa 1,5 mld zł. Z tego 1,2 mld zł pochodzi z systemu viaToll, który pobiera opłaty od samochodów ciężarowych, a ok. 300 mln zł - z poboru opłat do samochodów osobowych.

d2p9m8g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2p9m8g
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj