Komunikacja między samochodami wg Toyoty
Czołowi producenci pracują nad rozwojem w pełni autonomicznych samochodów. Pomóc ma w tym komunikacja między pojazdami, a także informacje od infrastruktury drogowej. Niedawno Volkswagen zapowiedział, że chce wprowadzać tę technologię od 2019 r., natomiast Toyota już ją oferuje w Japonii.
Przyszłość to już dziś. Tak mogą powiedzieć mieszkańcy Japonii. Jako pierwszy na świecie producent, już prawie dwa lata temu, Toyota wprowadziła na tamtejszy rynek pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego ITS Connect oparty na komunikacji między samochodami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. To część powstającego w tym kraju Systemu Inteligentnego Transportu (ITS - Intelligent Transportation System), korzystającego zarówno z urządzeń montowanych w samochodach, jak i przy skrzyżowaniach. Znalazł się już w wyposażeniu trzech, oferowanych na japońskim rynku modeli Toyoty (wśród nich Priusa i Crowna).
ITS Connect wykorzystuje standardową częstotliwość 760 MHz, zarezerwowaną w Japonii dla systemów inteligentnego transportu. Dzięki komunikacji między pojazdami oraz między samochodami a infrastrukturą, kierowca otrzymuje informacje o otoczeniu, których nie są w stanie dostarczyć zamontowane w samochodzie czujniki, np. o zmieniających się światłach czy obecności pojazdów i pieszych w miejscach niewidocznych dla samochodu.
ITS Connect ma być stopniowo wprowadzany do kolejnych modeli Toyoty, pomagając zredukować liczbę wypadków na skrzyżowaniach. Podczas niebezpiecznych manewrów, np. skrętu w lewo, ostrzega kierowcę o wykrytych przeszkodach sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Informuje o czerwonym świetle, nawet gdy sygnalizator znajduje się za rogiem, bo dane docierają do pojazdu bezprzewodowo. Alert zostaje uruchomiony, jeśli kierowca nie zaczyna hamować na światłach, a podczas postoju w aucie wyświetlana jest informacja o czasie pozostałym do ponownego otwarcia ruchu na skrzyżowaniu.
ITS to również komunikacja między samochodami, sprzężona z aktywnym tempomatem, tzw. Communicating Radar Cruise Control - CRCC. System utrzymuje stałą łączność z innymi pojazdami i w czasie rzeczywistym reaguje na zmianę ich prędkości. Automatycznie zachowuje bezpieczne odległości, zmniejszając wahania prędkości i poprawiając płynność ruchu. Pokładowy komputer ostrzega nawet o zbliżaniu się pojazdów uprzywilejowanych, wyświetlając na ekranie ich przybliżone położenie, kierunek jazdy i odległość od naszego samochodu.
Drugim po ITS systemem inteligentnego transportu, stworzonym przez Toyotę, jest Ha:mo - testowany na ulicach Grenoble, Tokio i Toyota City program car-sharingowy. Krótkoterminowy wynajem małych pojazdów elektrycznych, połączony z siecią miejskiej komunikacji. Toyota wykorzystuje do tego celu rodzaje mikrosamochodów: trójkołowe i-Roady i czterokołowce COMS. To próba rozwiązania problemu braku płynności ruchu w miastach i niewystarczającej liczby miejsc do parkowania przez możliwość wynajmu mikrosamochodu na minuty i dojazdu nim do dowolnego celu z przystanku komunikacji miejskiej. Przy tej okazji testowany jest prototypowy Agent Ha:mo - system nawigacji, wykorzystujący zaawansowane techniki automatycznej identyfikacji użytkownika i rozpoznawania głosu. Urządzenie wyświetla informacje na przedniej szybie pojazdu z pomocą dużego wyświetlacza HUD.
Pracami nad nowymi systemami wykrywania i identyfikowania przeszkód oraz lepszym rozumieniem interakcji między kierowcami w ruchu drogowym zajmuje się - w ramach programu nazwanego Next - Ośrodek Collaborative Safety Research Center (CSRC) we współpracy z firmami badawczymi Toyota Research Institute (TRI) i Toyota Connected (TC) oraz sześcioma amerykańskimi uczelniami, w tym Massachusetts Institute of Technology (MIT). Efekty działań naukowców poznamy w 2022 roku.
Ostatnie 5 lat prac w ramach programu Next poświęcono technologiom bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz wpływowi ludzi na ich działanie. Zespół współpracował ze szpitalami, analizując skutki wypadków drogowych. Pierwsze efekty już są. Dzięki zebranym danym powstały, wykorzystywane dziś przez Toyotę, komputerowe symulacje testów zderzeniowych. Beneficjentem prac jest również ratownictwo medyczne. Opracowano cyfrową technikę wykrywania i przewidywania ataków serca kierowcy.