Trójkołowe pojazdy elektryczne Toyota i-ROAD w Grenoble
Wiele mówi się dziś o nowych koncepcjach organizacji transportu miejskiego, inteligentnych miastach oraz innowacjach mających zrewolucjonizować komunikację w dużych aglomeracjach. Pierwszym przykładem pomysłu na rewolucję w systemie transportu miejskiego będzie nowatorski program we francuskim Grenoble i okolicach, który ruszy w październiku 2014 r., kiedy na ulice wyjadą futurystyczne Toyoty i-ROAD udostępnione mieszkańcom w ramach zasad car-sharingu. Program testowany we Francji przez 3 lata.
O wyjątkowości tego programu świadczy nie tylko wprowadzenie na ulice miasta pojazdów z przyszłości, ale także integracja systemu car-sharingu z dotychczasową siecią komunikacji miejskiej. Główną ideą programu było opracowanie kompleksowego systemu, w ramach którego pojazdy elektryczne będą pełniły równorzędną rolę do pociągu, autobusu, czy tramwaju, a każdy z tych środków transportu będzie się wzajemnie uzupełniał. Dzięki tej koncepcji powstanie system, który pozwoli mieszkańcom Grenoble i okolic skrócić czas dojazdu do pracy o ok. 30 proc.
Toyota i-ROAD to niewielki, dwuosobowy pojazd elektryczny, przypominający w pełni zabudowany motocykl. Łączy te zalety samochodów i motocykli, które mają największy wpływ na efektywne poruszanie się w mieście. Jest wąski i zwrotny jak jednoślad, ale zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i izolację od deszczu, spalin i hałasu, pozwalając cieszyć się spokojną rozmową lub muzyką. Nowatorskie trzykołowe podwozie dostarcza wyjątkowych wrażeń z jazdy oraz doskonale amortyzuje nierówności nawierzchni. Co szczególnie istotne - na jednym miejscu parkingowym mieszczą się cztery i-ROAD-y.
Pojazd ważący 300 kg napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 2 kW, które dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych zapewniają zasięg 50 km. i-ROAD osiąga maksymalną prędkość 45 km/h. Dodatkowo, nowatorski system Active Lean pozwala kierowcy w łatwy sposób kontrolować wychylenie pojazdu i gwarantuje stabilną jazdę.