Trwa ładowanie...

Kierunkowskaz a nakaz jazdy w lewo lub w prawo. Czym się kierować

Kierowcy zastanawiają się nad tym, czy używać kierunkowskazów w czasie skręcania zgodnie z nakazem. Sprawa jest bardzo złożona. Tłumaczenie, że skręcanie zgodnie z nakazem jest jak jazda na wprost, to bzdury. Mandat może wynieść nawet 200 zł!

Kierunkowskaz a nakaz jazdy w lewo lub w prawo. Czym się kierowaćŹródło: Fot. Mateusz Lubczański
d2bo85l
d2bo85l

Skręcanie zgodnie z nakazem jazdy w lewo lub w prawo może wystąpić w bardzo wielu sytuacjach. Niektóre z nich są tymczasowe, jak roboty drogowe, przebudowa drogi lub objazd spowodowany wypadkiem. Inne to sytuacje stałe, czyli skrzyżowania z wydzielonymi pasami przeznaczonymi do jazdy w lewo lub w prawo.

Jak się okazuje, kwestia używania lub nieużywania kierunkowskazów wzbudza wielkie kontrowersje. Niektórzy kierowcy uważają, że jeśli nie można pojechać inaczej niż zgodnie ze znakami poziomymi (namalowanymi na drodze) lub pionowymi, to z automatu używanie kierunkowskazu nie jest konieczne.

W takim przypadku, gdy skręcamy w lewo, najważniejsza jest sygnalizacja swoich zamiarów  Materiały prasowe
W takim przypadku, gdy skręcamy w lewo, najważniejsza jest sygnalizacja swoich zamiarów Źródło: Materiały prasowe, fot: ZDM Warszawa

Zwróciliśmy się z tym problemem do eksperta od bezpieczeństwa ruchu drogowego:

d2bo85l

- W ruchu drogowym bardzo ważne jest prawidłowe porozumiewanie się pomiędzy kierującymi. Aby móc poruszać się bezpiecznie, musimy zarówno prawidłowo sygnalizować swoje zamiary, jak również potrafić odczytywać te, dawane przez innych użytkowników drogi – powiedział moto.wp.pl Mariusz Sztal, kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD w Warszawie.

Najważniejsza jest komunikacja

Należy pamiętać, że kierunkowskaz wskazuje zamiar kierującego. *Przepis określa, iż chcąc zmienić pas ruchu czy też kierunek swojej jazdy, należy to uprzednio zasygnalizować. *

- Zasadność włączenia kierunkowskazu na pasie wyłącznie do skrętu wynika między innymi z zachowania czytelności i przewidywalności naszych zamiarów. Informujemy wówczas kierującego jadącego za nami (który mając ograniczone pole widzenia przez nasz pojazd mógł nie dostrzec, że znajduje się na pasie wyłącznie do skrętu), o zamiarze wykonania konkretnego manewru. Włączając wówczas kierunkowskaz, "potwierdzamy" także kierowcy wyjeżdżającemu z drogi, w którą chcemy wjechać, że nie doprowadzimy z nim do sytuacji kolizyjnej jadąc na przykład prosto – dodaje Mariusz Sztal.

d2bo85l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2bo85l
Więcej tematów