Kierunkowskaz a nakaz jazdy w lewo lub w prawo. Czym się kierować

Kierowcy zastanawiają się nad tym, czy używać kierunkowskazów w czasie skręcania zgodnie z nakazem. Sprawa jest bardzo złożona. Tłumaczenie, że skręcanie zgodnie z nakazem jest jak jazda na wprost, to bzdury. Mandat może wynieść nawet 200 zł!

W ruchu drogowym bardzo ważne jest prawidłowe porozumiewanie się pomiędzy kierującymi
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański

Skręcanie zgodnie z nakazem jazdy w lewo lub w prawo może wystąpić w bardzo wielu sytuacjach. Niektóre z nich są tymczasowe, jak roboty drogowe, przebudowa drogi lub objazd spowodowany wypadkiem. Inne to sytuacje stałe, czyli skrzyżowania z wydzielonymi pasami przeznaczonymi do jazdy w lewo lub w prawo.

Jak się okazuje, kwestia używania lub nieużywania kierunkowskazów wzbudza wielkie kontrowersje. Niektórzy kierowcy uważają, że jeśli nie można pojechać inaczej niż zgodnie ze znakami poziomymi (namalowanymi na drodze) lub pionowymi, to z automatu używanie kierunkowskazu nie jest konieczne.

W takim przypadku, gdy skręcamy w lewo, najważniejsza jest sygnalizacja swoich zamiarów
© Materiały prasowe | ZDM Warszawa

Zwróciliśmy się z tym problemem do eksperta od bezpieczeństwa ruchu drogowego:

- W ruchu drogowym bardzo ważne jest prawidłowe porozumiewanie się pomiędzy kierującymi. Aby móc poruszać się bezpiecznie, musimy zarówno prawidłowo sygnalizować swoje zamiary, jak również potrafić odczytywać te, dawane przez innych użytkowników drogi – powiedział moto.wp.pl Mariusz Sztal, kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD w Warszawie.

Najważniejsza jest komunikacja

Należy pamiętać, że kierunkowskaz wskazuje zamiar kierującego. *Przepis określa, iż chcąc zmienić pas ruchu czy też kierunek swojej jazdy, należy to uprzednio zasygnalizować. *

- Zasadność włączenia kierunkowskazu na pasie wyłącznie do skrętu wynika między innymi z zachowania czytelności i przewidywalności naszych zamiarów. Informujemy wówczas kierującego jadącego za nami (który mając ograniczone pole widzenia przez nasz pojazd mógł nie dostrzec, że znajduje się na pasie wyłącznie do skrętu), o zamiarze wykonania konkretnego manewru. Włączając wówczas kierunkowskaz, "potwierdzamy" także kierowcy wyjeżdżającemu z drogi, w którą chcemy wjechać, że nie doprowadzimy z nim do sytuacji kolizyjnej jadąc na przykład prosto – dodaje Mariusz Sztal.

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury