Motocykle na buspasach. Policja podsumowała akcję w stolicy

Od początku maja na dwóch arteriach Warszawy motocykliści legalnie mogą poruszać się busami. Eksperyment bacznie obserwowała policja i podzieliła się z nami statystykami po dwóch miesiącach od wprowadzenia zmian.

Specjalne znaki informują o możliwości jazdy motocyklem po buspasie.
Źródło zdjęć: © Fot. Facebook

Po buspasach przy ul. Radzymińskiej i na Trasie Łazienkowskiej motocykliści poruszać się będą do końca października 2019 roku. Dwa sezony mają posłużyć władzom stolicy do oszacowania korzyści wynikających z takiego rozwiązania i ewentualnego rozszerzenia go na inne miejsca. Na ulicach pojawiło się aż 200 nowych znaków.

- Nasze analizy i doświadczenia z innych miast w Polsce pokazują, że jest to bezpieczne, ale każde miasto ma swoją specyfikę, więc chcemy to rozwiązanie przetestować na naszych ulicach - powiedziała Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, w rozmowie z WP Moto.

Motocykliści mogą wjeżdżać na buspasy także w Łodzi, Krakowie, Bydgoszczy czy Gdańsku. Dzięki buspasom jednoślady nie przeciskają się pomiędzy samochodami, co jest legalne, lecz nie do końca bezpieczne. Warszawa zastrzegła jednak, że projekt może zostać przerwany w przypadku niepokojących obserwacji. W zeszłym roku w stolicy odnotowano 115 kolizji z motocyklistami, lecz zaledwie w co 5 przypadku to właściciel jednośladu był odpowiedzialny za kraksę.

Policja podsumowała pierwsze dwa miesiące akcji

- Na buspasach, gdzie dopuszczono motocyklistów, nie odnotowaliśmy ani jednego wypadku. Czekamy jeszcze na informacje bezpośrednio od kierowców autobusów. Chcemy w formie ankiet pozyskać dane o współdzieleniu buspasa z motocyklistami. Czy stanowią oni dla kierowców autobusów jakieś utrudnienie, a jeśli tak to jakie – podsumowuje akcję Kaznowska.

- "Nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało!" - tak można podsumować pierwsze dwa miesiące dopuszczenia ruchu motocykli na dwa warszawskie buspasy. Jest to też chyba najbardziej adekwatna odpowiedź na obawy, jakie pojawiały się z różnych stron. Nie dotarły do nas sygnały, aby w związku z testem na buspasach zdarzały się jakiekolwiek niebezpieczne sytuacje. Sami jeździmy dopuszczonymi odcinkami i widzimy, że motocykliści chętnie z nich korzystają. Zgodnie z przewidywaniami nie widać wyścigów czy brawury. Nie obserwujemy przekraczania ograniczeń prędkości. Cieszymy się z obserwowanego stanu i mamy nadzieję, że test zostanie rozszerzony na inne buspasy - komentuje dla WP Moto Agata Lewandowska z Fundacji Jednym Śladem.

Sami również przetestowaliśmy to rozwiązanie. Nasze obserwacje i wnioski przedstawiliśmy w filmie poniżej:

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥