Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
None
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Europejscy producenci od kilku lat z niepokojem przyglądają się sytuacji na azjatyckich rynkach. Największe zagrożenie przypływa do nas statkami z Korei. To właśnie tamtejsi motoryzacyjni możnowładcy namieszali w segmencie kompaktów Kią Ceeâd i Hyundaiem i30. Pierwsze generacje powyższych bliźniaków starały się nawiązać jakością do Opla Astry, czy Renault Megane z całkiem niezłym rezultatem. Druga odsłona koreańskich przedstawicieli segmentu C jest jeszcze groźniejsza i lepsza pod każdym względem. Wyniki sprzedaży w Polsce obu marek są na podobnym poziomie, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się obu samochodom w rodzinnej wersji kombi, z tym samym silnikiem i różnymi mechanizmami zmiany biegów. Czy okażą się tak samo dobre?
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Mimo technologicznego podobieństwa, design obu pojazdów przedstawia się na wskroś różnie. Stylizacja Hyundaia łączy w sobie wiele krągłości poprzecinanych gdzieniegdzie ostrymi krawędziami.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Uśmiechnięty przód i wydatne LED-owe oświetlenie, skutecznie wyróżnia i30 z tłumu konserwatywnych kompaktów. Z tyłu nie odnajdziemy już tyle charakteru, gdyż projektanci upodobnili go właściwie do każdego i do nikogo
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Jest tu odrobina z Forda Focusa, a także sporo naleciałości z azjatyckich konstrukcji. Więcej europejskich smaków designerskich odnajdziemy w Kii.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Auto zaprojektowano na Starym Kontynencie, co wyszło Ceeâdowi na dobre. Dynamicznie opadającą maskę wieńczy wydatny grill z chromowaną listwą i zachodzącymi na błotniki reflektorami.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Z tyłu rzucają się w oczy poprzecznie ustawione klosze z diodami i lotka na szczycie pionowej klapy bagażnika.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Wiele różnic odnajdziemy także wewnątrz obu samochodów. Kokpit Kii znacznie odbiega od tego, co mogliśmy doświadczyć w poprzedniej generacji. Większość zastosowanych tworzyw wykończeniowych jest miękka i przyjemna w dotyku.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Całość bardzo solidnie spasowano, co powinno wróżyć bezproblemową eksploatację przez wiele lat. Rozmieszczenie przełączników ułatwia codzienną obsługę pokładowych udogodnień. Aklimatyzacja w tym Koreańczyku zajmie dosłownie kilka minut
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
W zależności od wybranej specyfikacji, na pokładzie możemy odnaleźć wiele ciekawych dodatków. Zdecydowanie najciekawszym jest multimedialna jednostka z ciekłokrystalicznym, dotykowym wyświetlaczem. W testowanym egzemplarzu, zabrakło dla niej miejsca, ale na pewno warto ją polecić miłośnikom elektronicznych gadżetów
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Kolejna ciekawostka to cyferblat wskazujący na prędkość obrotową silnika i aktualną prędkość. W wyższych specyfikacjach, w standardzie otrzymamy czytelny ekran zmieniający czcionkę i kolory po ustawieniu skrzyni biegów w tryb sportowy. W kwestii przestronności wnętrza, bliźniacze konstrukcje wypadają tak samo.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Miejsca jest pod dostatkiem w pierwszych dwóch rzędach. Cztery osoby w komfortowych warunkach przejadą kilkaset kilometrów. W bagażniku mieszczącym 528 litrów, zamontowano specjalną szynę pomagającą bezpiecznie przewieźć walizki.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Wnętrze Hyundaia prezentuje równie wysoki poziom. Prezentowane egzemplarze różnią się standardem wyposażenia, dzięki czemu możemy zauważyć różnicę między podstawową, najczęściej wybieraną wersją, a tą umieszczoną nieco wyżej w cenniku.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Jakość tworzyw sztucznych w i30 nie pozostawia wiele do życzenia. Miękkimi plastikami wyłożono znaczną część deski rozdzielczej, jedynie gdzieniegdzie pozostawiając twardy w dotyku materiał. Sytuacja analogiczna jak u rywala zza miedzy.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Na zdjęciach ciemną kolorystykę wnętrza, ale w katalogu pozostaje jeszcze kilka innych odcieni. Każdy z łatwością dobierze coś odpowiedniego dla siebie.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Podobnie ma się rzecz z udogodnieniami. Lista wyposażenia w podstawowych odmianach nie zachwyca, ale wyższe specyfikacje mają się czym pochwalić.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Bezkluczykowy układ dostępu, dziewięć poduszek powietrznych, czy chociażby zaawansowany system audio, potrafią umilić nawet dłuższą wyprawę. 528-litrowy bagażnik można powiększyć składając oparcie, uzyskując tym samym płaską podłogę i 1642 litry.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Pod maską Azjatów pracuje ta sama jednostka benzynowa o pojemności 1.6 litra. Rozwija 135 koni mechanicznych i 164 Nm momentu obrotowego. W Hyundaiu współpracuje z mechaniczną przekładnią o sześciu stopniach z całkiem niezłym rezultatem.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Drążek działa dość precyzyjnie, choć nie tak dobrze, jak w Maździe 3. Ponadto, silnik cechuje się niezłą elastycznością, dzięki czemu nie trzeba popychać wskazówki obrotomierza pod czerwone pole. Oczywiście, w sytuacji, gdy musimy dynamicznie przyspieszyć albo poruszamy się z kompletem pasażerów na pokładzie, warto wówczas utrzymywać obroty motoru w przedziale 3-5 tysięcy.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
W Kii zastosowano dwusprzęgłowy mechanizm, będący swego rodzaju przełomem. Dotychczas mogliśmy spotkać w koreańskich samochodach przestarzałe przekładnie, nie dorastające do pięt DSG, czy fiatowskiemu TCT. Lepiej późno, niż wcale.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Aby kierowca miał wybór, do koła sterowego przytwierdzono łopatki, a lewarek może pracować w trybie sekwencyjnym. Dla tych leniwych pozostaje tryb automatycznego lawirowania między poszczególnymi przełożeniami. Zmiana biegów następuje płynnie, ale nie tak szybko jak w przypadku wyżej wymienionych rozwiązań konkurencji.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Ciekawostkę stanowi natomiast fakt, że zużycie w obu przedstawionych autach znajduje się na tym samym poziomie. W mieście Azjaci pochłoną od 7 do 8 litrów, zaś w terenie niezabudowanym wynik przy rozsądnej jeździe zbliży się do 5 litrów.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Zawieszenie w dwóch przedstawionych samochodach jest identyczne. Z tyłu wykorzystano wielowahaczowe rozwiązanie, przez co koreańskie konstrukcje na drodze zachowują się neutralnie. Cieszy też stosunkowo precyzyjny układ kierowniczy z regulacją czułości.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Guzkiem na kierownicy możemy wybierać spośród trzech trybów â elektronika załatwi resztę. Komfort wybierania nierówności wiele zależy od zastosowanych obręczy. Hyundaia zaopatrzono w 16-calowe stalowe felgi, które wraz z oponami o dość wysokim profilu, sprawnie radziły sobie z filtrowaniem ubytków w asfalcie.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Kia poruszała się na aluminiowych kołach o średnicy 17 cali. Minimalnie gorszy sposób amortyzowania przekładał się na wprost proporcjonalnie lepsze prowadzenie. Oba przypadki miały problem na poprzecznych przeszkodach, gdzie do wnętrza dochodziły czasem niepożądane odgłosy.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Poziom prezentowany przez Kię i Hyundaia jest bardzo podobny. Konfiguracja obejmuje te same dodatki, a paleta silnikowa się nie różni. Najtańszy Ceeâd 1.4 o mocy 100 koni mechanicznych z 2013 kosztuje 52 990 złotych.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Dwusprzęgłowy automat DCT wymaga dopłaty w wysokości 6 tysięcy złotych i występuje tylko z benzynowym silnikiem 1.6 GDI. Taka wersja to już wydatek przynajmniej 78 tysięcy (tylko specyfikacja L i XL). I30 dostaniemy teraz z upustem 2500 złotych.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Oferta obejmuje ubiegłoroczny model. Najtańszą propozycją cennikową jest 1.4 MPI za 52 900 złotych.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Benzyniak z manualną przekładnią o sześciu stopniach i mocą 135 KM uszczupli portfel potencjalnego nabywcy o 63 900 złotych. Optymalnie wyposażona odmiana Comfort to wydatek 71 400 złotych.
Kia Cee`d SW 1.6 DCT vs. Hyundai i30 Wagon
Wybór więc należy do klienta i jego oczekiwań względem stylizacji, bo od mechanicznej strony, obie konstrukcje mają te same cechy.