Kawasaki tworzy bardziej zaawansowany quickshifter. Pozbędzie się sprzęgła

Quickshiftery pozwalają na szybszą, ale też wygodniejszą zmianę biegów. Przeskakiwanie między przełożeniami bez potrzeby wciskania sprzęgła to świetny pomysł. Kawasaki pracuje nad jeszcze bardziej zaawansowanym rozwiązaniem.

Kawasaki Ninja 1000SXKawasaki Ninja 1000SX
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

Quickshifter pozwala na zmianę biegów bez potrzeby wciskania sprzęgła i puszczania gazu. Początkowo rozwiązania tego typu działały przy wrzucaniu wyższych przełożeń, dziś już na ogół obsługują zmiany w obie strony. Najlepiej quickshiftery sprawdzają się przy wysokich prędkościach obrotowych silnika, ale Kawasaki ma pomysł, jak usprawnić ten aspekt – ma to być zautomatyzowane sprzęgło i układ kontrolujący pracę skrzyni biegów.

Kawasaki opatentowało swój nowy system zmiany biegów. Pierwszą rzeczą, jaka zwraca na siebie uwagę na szkicach patentowych, jest całkowity brak dźwigni sprzęgła. Wszystko dlatego, że ma być ono automatyczne. Zatem nowy system ma być niejako stałym quickshifterem, bez opcji tradycyjnej metody zmiany biegów, ale też musi być w stanie rozłączyć skrzynie przy zatrzymaniu motocykla.

Pracą przekładni i sprzęgła ma zarządzać specjalny układ sterujący. Patent wymienia listę parametrów, które będą analizowane podczas zmiany biegów. Jest ona naprawdę długa i zawiera: prędkość obrotową silnika, czujnik biegu, sensor zmiany przełożenia, położenie przepustnicy, prędkość motocykla, ale też temperaturę płynu chłodniczego czy ciśnienie atmosferyczne.

Wszystkie te dane będą brane pod uwagę przez komputer, gdy motocyklista poruszy dźwignią, aby zmienić bieg. Przy wyższych prędkościach zmiany biegów mają być wykonywane bez rozłączania sprzęgła, ale przy niższych już będzie ono wykorzystywane. Dzięki temu niezależne od prędkości obrotowej silnika zmiany przełożeń mają być tak samo płynne.

Warto przypomnieć, że to już drugi tak ważny patent Kawasaki związany ze zmianą biegów, jaki japońska marka złożyła w ostatnim czasie. Wcześniejszy dotyczył elektronicznego sterowania, dzięki któremu obsługiwana nogą dźwignia nie będzie mechaniczne połączona z przekładnią (podobnie jak manetka gazu z przepustnicą w systemie ride-by-wire).

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła