Kawasaki ma nowy sposób zmiany biegów. Japończycy już go opatentowali

Najnowszy patent złożony przez Kawasaki dotyczy ciekawego rozwiązania, które pozwala na zmianę biegów nie poprzez układ mechaniczny, a elektroniczny. Takie rozwiązanie ma pozwolić na poprawę komfortu.

Kawasaki Ninja 1000SXKawasaki Ninja 1000SX
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kawasaki
Szymon Jasina

Producenci motocykli w ostatnim czasie prześcigają się w pomysłach na nowe rozwiązania, które znajdą się w ich motocyklach. Adaptacyjny tempomat trafia do modeli kolejnych marek, możemy spodziewać się systemów monitorowania martwego pola, coraz bardziej zaawansowanych świateł czy systemów bezpieczeństwa. Pomysłowość inżynierów wydaje się nieograniczona i czasem pokazują oni naprawdę zaskakujące rozwiązania.

Do takich można na pierwszy rzut oka zaliczyć pomysł widoczny na nowych rysunkach patentowych Kawasaki. Jest to sterowanie pracą skrzyni biegów za pomocą elektroniki. Polega on na tym, że przy nożnej dźwigni zmiany biegów znajduje się czujnik, który przekazuje informacje do skrzyni biegów, gdzie na jej podstawie przełączane są przełożenia. Niepotrzebna komplikacja mechanicznego rozwiązania, które od dziesięcioleci sprawdza się idealnie? Nie do końca.

Pozbycie się mechanicznego połączenia pomiędzy dźwignią a przekładnią oznacza, że ta pierwsza może się przemieszczać, a zatem umożliwia to regulację położenia podnóżków. Dzięki temu można umożliwić ustawienie wygodnej pozycji dla kierowców o różnym wzroście.

Kawasaki na swoim rysunku patentowym system elektronicznej zmiany biegów przedstawiło na schemacie motocykla sportowo-turystycznego, ale takie rozwiązanie bez problemu może być zastosowane w każdym rodzaju jednośladu. Choć właśnie modele turystyczne wydają się tymi, które go najbardziej potrzebują, to docenią je na pewno też użytkownicy motocykli sportowych i nie tylko.

Czy elektroniczne sterowanie skrzynią biegów ma szansę się upowszechnić? Wystarczy spojrzeć na popularność podobnego rozwiązania w przypadku przepustnicy (ride-by-wire). Dziś już ogromna część jednośladów nie posiada mechanicznego połączenia pomiędzy manetką gazu a przepustnicą przy silniku. To samo najpewniej czeka skrzynię biegów.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3