Trwa ładowanie...

Kawasaki ma nowy sposób zmiany biegów. Japończycy już go opatentowali

Najnowszy patent złożony przez Kawasaki dotyczy ciekawego rozwiązania, które pozwala na zmianę biegów nie poprzez układ mechaniczny, a elektroniczny. Takie rozwiązanie ma pozwolić na poprawę komfortu.

Kawasaki Ninja 1000SXKawasaki Ninja 1000SXŹródło: Materiały prasowe, fot: Kawasaki
d1rgy5y
d1rgy5y

Producenci motocykli w ostatnim czasie prześcigają się w pomysłach na nowe rozwiązania, które znajdą się w ich motocyklach. Adaptacyjny tempomat trafia do modeli kolejnych marek, możemy spodziewać się systemów monitorowania martwego pola, coraz bardziej zaawansowanych świateł czy systemów bezpieczeństwa. Pomysłowość inżynierów wydaje się nieograniczona i czasem pokazują oni naprawdę zaskakujące rozwiązania.

Do takich można na pierwszy rzut oka zaliczyć pomysł widoczny na nowych rysunkach patentowych Kawasaki. Jest to sterowanie pracą skrzyni biegów za pomocą elektroniki. Polega on na tym, że przy nożnej dźwigni zmiany biegów znajduje się czujnik, który przekazuje informacje do skrzyni biegów, gdzie na jej podstawie przełączane są przełożenia. Niepotrzebna komplikacja mechanicznego rozwiązania, które od dziesięcioleci sprawdza się idealnie? Nie do końca.

Pozbycie się mechanicznego połączenia pomiędzy dźwignią a przekładnią oznacza, że ta pierwsza może się przemieszczać, a zatem umożliwia to regulację położenia podnóżków. Dzięki temu można umożliwić ustawienie wygodnej pozycji dla kierowców o różnym wzroście.

Kawasaki na swoim rysunku patentowym system elektronicznej zmiany biegów przedstawiło na schemacie motocykla sportowo-turystycznego, ale takie rozwiązanie bez problemu może być zastosowane w każdym rodzaju jednośladu. Choć właśnie modele turystyczne wydają się tymi, które go najbardziej potrzebują, to docenią je na pewno też użytkownicy motocykli sportowych i nie tylko.

d1rgy5y

Czy elektroniczne sterowanie skrzynią biegów ma szansę się upowszechnić? Wystarczy spojrzeć na popularność podobnego rozwiązania w przypadku przepustnicy (ride-by-wire). Dziś już ogromna część jednośladów nie posiada mechanicznego połączenia pomiędzy manetką gazu a przepustnicą przy silniku. To samo najpewniej czeka skrzynię biegów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj