Kawasaki ma nowy sposób zmiany biegów. Japończycy już go opatentowali
Najnowszy patent złożony przez Kawasaki dotyczy ciekawego rozwiązania, które pozwala na zmianę biegów nie poprzez układ mechaniczny, a elektroniczny. Takie rozwiązanie ma pozwolić na poprawę komfortu.
Producenci motocykli w ostatnim czasie prześcigają się w pomysłach na nowe rozwiązania, które znajdą się w ich motocyklach. Adaptacyjny tempomat trafia do modeli kolejnych marek, możemy spodziewać się systemów monitorowania martwego pola, coraz bardziej zaawansowanych świateł czy systemów bezpieczeństwa. Pomysłowość inżynierów wydaje się nieograniczona i czasem pokazują oni naprawdę zaskakujące rozwiązania.
Do takich można na pierwszy rzut oka zaliczyć pomysł widoczny na nowych rysunkach patentowych Kawasaki. Jest to sterowanie pracą skrzyni biegów za pomocą elektroniki. Polega on na tym, że przy nożnej dźwigni zmiany biegów znajduje się czujnik, który przekazuje informacje do skrzyni biegów, gdzie na jej podstawie przełączane są przełożenia. Niepotrzebna komplikacja mechanicznego rozwiązania, które od dziesięcioleci sprawdza się idealnie? Nie do końca.
Pozbycie się mechanicznego połączenia pomiędzy dźwignią a przekładnią oznacza, że ta pierwsza może się przemieszczać, a zatem umożliwia to regulację położenia podnóżków. Dzięki temu można umożliwić ustawienie wygodnej pozycji dla kierowców o różnym wzroście.
Kawasaki na swoim rysunku patentowym system elektronicznej zmiany biegów przedstawiło na schemacie motocykla sportowo-turystycznego, ale takie rozwiązanie bez problemu może być zastosowane w każdym rodzaju jednośladu. Choć właśnie modele turystyczne wydają się tymi, które go najbardziej potrzebują, to docenią je na pewno też użytkownicy motocykli sportowych i nie tylko.
Czy elektroniczne sterowanie skrzynią biegów ma szansę się upowszechnić? Wystarczy spojrzeć na popularność podobnego rozwiązania w przypadku przepustnicy (ride-by-wire). Dziś już ogromna część jednośladów nie posiada mechanicznego połączenia pomiędzy manetką gazu a przepustnicą przy silniku. To samo najpewniej czeka skrzynię biegów.