Trwa ładowanie...

Honda patentuje elektroniczne sprzęgło. Rezygnacja z mechaniki coraz bliżej

Dodawanie gazu realizowane za pomocą elektronicznych sterowników dziś już nikogo nie dziwi. Jednak producenci idą dalej – Honda tworzy sprzęgło typu clutch-by-wire. Pozwoli to na płynniejsze zmiany biegów.

Honda CB500XHonda CB500XŹródło: Materiały prasowe, fot: Honda
d39vxfq
d39vxfq

Systemy ride-by-wire, gdzie czujnik odczytuje ruch manetki gazu i wysyła tę informację do kontrolera sterującego przepustnicą, to już bardzo popularne rozwiązanie. Pozwala ono na tworzenie różnych trybów jazdy (w tym pracy przepustnicy), ale też poprawia działanie kontroli trakcji i systemu launch control. Kawasaki pracuje nad likwidacją mechanicznego połączenia dźwigni zmiany biegów z przekładnią. Honda ma za to inny pomysł – sprzęgło obsługiwane elektronicznie.

Czujnik przy dźwigni sprzęgła ma do niego wysyłać informacje o tym, jak mocno motocyklista wcisnął klamkę. Zasada wydaje się prosta, a zalety niemałe. Płynniejsze zmiany biegów, lżejsza praca sprzęgła, rozwinięcie systemu launch control, a nawet pewna automatyzacja – to wszystko umożliwi clutch-by-wire, czyli elektronicznie sterowane sprzęgło.

Jednak całość jest bardziej skomplikowana niż może się wydawać. Oczywiście jego sercem byłaby jednostka kontrolująca ciśnienie w układzie hydraulicznym sterującym sprzęgłem. Brałaby ona informacje nie tylko z dźwigni sprzęgła, ale też te o aktualnym biegu, pozycji przepustnicy (ride-by-wire) czy prędkości motocykla. Trzeba pamiętać przy tym, że motocyklista potrzebuje informacji zwrotnej. Zatem potrzebne będzie rozwiązanie, dzięki któremu klamka sprzęgła będzie miała naturalny opór. Patent Hondy przewiduje też typową regulację dźwigni.

Większe możliwości dla zaawansowanych kierowców, a z drugiej strony lekkość i wygoda jazdy dla mniej "hardkorowych" motocyklistów, oznaczają, że zapewne niedługo zobaczymy system clutch-by-wire w motocyklach Hondy (a później kolejnych marek). I tak stopniowo elektroniczne połączenia i sterowniki będą zastępowały tradycyjne mechaniczne rozwiązania. Tym bardziej, że japońska marka już ma dobre doświadczenia z popularyzacją dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DCT.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj