Honda patentuje elektroniczne sprzęgło. Rezygnacja z mechaniki coraz bliżej

Dodawanie gazu realizowane za pomocą elektronicznych sterowników dziś już nikogo nie dziwi. Jednak producenci idą dalej – Honda tworzy sprzęgło typu clutch-by-wire. Pozwoli to na płynniejsze zmiany biegów.

Honda CB500XHonda CB500X
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Honda
Szymon Jasina

Systemy ride-by-wire, gdzie czujnik odczytuje ruch manetki gazu i wysyła tę informację do kontrolera sterującego przepustnicą, to już bardzo popularne rozwiązanie. Pozwala ono na tworzenie różnych trybów jazdy (w tym pracy przepustnicy), ale też poprawia działanie kontroli trakcji i systemu launch control. Kawasaki pracuje nad likwidacją mechanicznego połączenia dźwigni zmiany biegów z przekładnią. Honda ma za to inny pomysł – sprzęgło obsługiwane elektronicznie.

Czujnik przy dźwigni sprzęgła ma do niego wysyłać informacje o tym, jak mocno motocyklista wcisnął klamkę. Zasada wydaje się prosta, a zalety niemałe. Płynniejsze zmiany biegów, lżejsza praca sprzęgła, rozwinięcie systemu launch control, a nawet pewna automatyzacja – to wszystko umożliwi clutch-by-wire, czyli elektronicznie sterowane sprzęgło.

Jednak całość jest bardziej skomplikowana niż może się wydawać. Oczywiście jego sercem byłaby jednostka kontrolująca ciśnienie w układzie hydraulicznym sterującym sprzęgłem. Brałaby ona informacje nie tylko z dźwigni sprzęgła, ale też te o aktualnym biegu, pozycji przepustnicy (ride-by-wire) czy prędkości motocykla. Trzeba pamiętać przy tym, że motocyklista potrzebuje informacji zwrotnej. Zatem potrzebne będzie rozwiązanie, dzięki któremu klamka sprzęgła będzie miała naturalny opór. Patent Hondy przewiduje też typową regulację dźwigni.

Większe możliwości dla zaawansowanych kierowców, a z drugiej strony lekkość i wygoda jazdy dla mniej "hardkorowych" motocyklistów, oznaczają, że zapewne niedługo zobaczymy system clutch-by-wire w motocyklach Hondy (a później kolejnych marek). I tak stopniowo elektroniczne połączenia i sterowniki będą zastępowały tradycyjne mechaniczne rozwiązania. Tym bardziej, że japońska marka już ma dobre doświadczenia z popularyzacją dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DCT.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇