Olej silnikowy należy do podstawowych płynów eksploatacyjnych, od którego zależy sprawna praca jednostki napędowej. Jak dobrać odpowiedni olej do silnika benzynowego, Diesla, auta z instalacją gazową czy hybrydy?
Niezależnie od typu motoru, podstawowym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie jego podzespołów tak, by zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Obecnie wykorzystywane w olejach technologie sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF - charakterystycznych dla jednostek wysokoprężnych - producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie w czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń w wyniku spalania oleju napędowego.
Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki opracowano w ten sposób, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra zanieczyszczeniami powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przed producenta samochodu. Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesli, producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.
Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany. Z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.
A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową), wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.
Warto śledzić najnowsze osiągnięcia i rozwiązania producentów środków smarnych, aby móc wybrać taki, który najlepiej zadba silnik naszego samochodu. Ponadto, decydując się na produkty najwyższej jakości możemy być pewni, że zwiększają one także wydajność pojazdu.
Źródło: newsrm.tv
ll