W tym roku zima przez długi czas była bardzo łagodna. Czy wysokie temperatury niekorzystnie wpłynęły na stan naszego ogumienia zimowego? Jak go sprawdzić?
Stan ogumienia jest newralgicznym parametrem mającym wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Opony zamontowane w aucie należy stale kontrolować. Szczególnie ważna jest kondycja ogumienia, na którym poruszamy się zimą. W tym roku niskie temperatury oraz śnieg pojawiły się dopiero w drugiej połowie stycznia. Jeśli ktoś wymienił opony na zimowe w październiku mógł je nadmiernie zużyć, dlatego warto im się przyjrzeć w tym roku nieco dokładniej. Zgodnie z zaleceniami producentów wymianę należy przeprowadzić w momencie, gdy średnia temperatura nie będzie wyższa niż 8 st. C. Nie wpłynie to znacząco na parametry prowadzenia pojazdu ani na zużycie opony zimowej. Jednak kiedy temperatura jest wyższa niż 10 st. C to "zimówka" może zacząć zużywać się szybciej, a jej zachowanie podczas jazdy nas zaskoczyć.
- Do produkcji bieżników opon zimowych używa się bardzo miękkiej mieszanki gumy, kauczuku i sadzy oraz stosuje się wyrafinowane wzory lameli i bloków bieżnika. Dzięki temu nawet przy temperaturach poniżej 0 st. C tworzywo nie stwardnieje, a konstrukcja bieżnika zapewnia przyczepność oraz odpowiednie odprowadzanie śniegu czy błota pośniegowego. Kiedy temperatura jest wysoka zimowa opona nagrzewa się w efekcie czego nadmiernie się zużywa i traci właściwe sobie parametry podczas gwałtownego hamowania i ciasno pokonywanych zakrętów. Jeśli poruszamy się na zimowym ogumieniu przy wysokich temperaturach opony zamontowane na osi napędowej mogą zużyć się nawet po 15 000 kilometrów czyli znacząco szybciej niż przewidują producenci - mówi Michał Antoszkiewicz z sieci Vianor.
Jeśli mamy zamontowane nowe opony nie musimy się obawiać o ich stan. Nawet jeśli zrobiliśmy wiele kilometrów, temperatury tej jesieni nie były, aż tak wysokie, aby zaszkodzić nowemu ogumieniu. Bieżnik w oponie zimowej jest na tyle głęboki, iż wciągu kilku miesięcy nie zużyje się nadmiernie nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Uważniej musimy przyjrzeć się oponom, kiedy użytkujemy je już kolejny sezon. Wtedy przede wszystkim należy zwrócić uwagę na głębokość bieżnika oraz sposób jego zużycia. - Zimowe ogumienie nadaje się do użycia, jeśli głębokość bieżnika wynosi min. 4 mm mierzone od jego dna. Ważne jest również to, czy bieżnik jest równomiernie zużyty, czy nie ma różnic w wysokości na zewnętrznych i wewnętrznych brzegach opony – tłumaczy Antoszkiewicz.
Istotna jest także kwestia kontroli ciśnienia w oponach. - Jego wartość zawsze można znaleźć na tabliczce znamionowej naszego pojazdu, umieszczonej najczęściej na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Nieprawidłowa wartość ciśnienia znacząco zmienia parametry jezdne pojazdu, wpływa ujemnie na zużycie opon, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Na zimowych oponach nie należy oszczędzać. Dobre ogumienie w samochodzie może nas uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze - dodaje ekspert. Warto pamiętać, aby kontrolować opony w naszym aucie. Czasem przy rutynowym sprawdzeniu ich stanu możemy zauważyć drobne, ale niebezpieczne uszkodzenia.
Źródło: Vianor
ll/moto.wp.pl