Jak poradzić sobie z wilgocią w samochodzie?

Zaparowane szyby to zmora jesienno-zimowej aury. W nowych autach z wydajną klimatyzacją nie stanowią większego problemu, bo w ciągu kilkudziesięciu sekund można pozbyć się tego uciążliwego zjawiska. Ale w tych nieco starszych bywa sporym kłopotem. Skąd się bierze ta wilgoć i jak dać sobie z nią radę?

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock

/ 9Jak sobie poradzić z zaparowanymi szybami?

Obraz
© Shutterstock

Zaparowane szyby to zmora jesienno-zimowej aury. W nowych autach z wydajną klimatyzacją nie stanowią większego problemu, bo w ciągu kilkudziesięciu sekund można pozbyć się tego uciążliwego zjawiska. Ale w tych nieco starszych bywa sporym kłopotem. Skąd się bierze ta wilgoć i jak dać sobie z nią radę?

Najpierw wypada zrozumieć, skąd ta wilgoć w aucie się pojawia? To przede wszystkim efekt kondensacji ciepłej pary wodnej na zimnej powierzchni szyb. Kiedy oddychamy, wsiadamy do auta w mokrej kurtce, mokrych butach, wnosimy do zamkniętej przestrzeni kabiny sporo wilgoci. Po chwili szyby w samochodzie są zaparowane, a nawiew huczy, żebyśmy mogli cokolwiek dojrzeć. Czy można się tego zjawiska definitywnie pozbyć?

/ 9Zajrzyj pod dywaniki

Obraz
© Shutterstock

W 100 proc. w naszym klimacie wilgoci z samochodu się nie pozbędziemy. Ale można próbować ograniczyć to zjawisko. Pierwszym krokiem jest gruntowne wysprzątanie i wyczyszczenie auta. Tak naprawdę należałoby to zrobić w ciepły, letni dzień, bo jeśli zrobimy to teraz, to po takim praniu auto powinno solidnie odparować w ogrzewanym garażu. Jeśli nie ma takiej możliwości, poczekajmy z takim zabiegiem do ciepłych dni.

Pierwszą rzeczą, którą trzeba sprawdzić i wyczyścić, są dywaniki (lub gumowe korytka) i to co jest pod nimi. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak bogate życie wiedzie woda pod naszymi stopami. Nagromadzone błoto, mokry piach i nasiąknięte deszczówką oraz śniegiem pokrycia są doskonałym źródłem pary. To gwarancja, że w każdy poranek nasze auto będzie solidnie zaparowane. W te mroźne, jest jeszcze szansa, że para zamarznie na wewnętrznej powierzchni szyb.

A zatem czyścimy auto wewnątrz suszymy i wyrzucamy wszystko, co niepotrzebnie może chłonąć i gromadzić wilgoć.

/ 9Bagażnik - skarbnica wszystkiego

Obraz
© Shutterstock

Jeśli należymy do klubu kolekcjonera i zarówno w kabinie, jak i w bagażniku mamy same "najpotrzebniejsze" rzeczy - od kaloszy i wędek, po zapasowe koc i dres, a także deskę snowboardową, żelazko oraz odkurzacz, to wypadało by zrobić niewielki przegląd tego skarbca.

Najgorsze oczywiście są ubrania czy (naturalnie potrzebne) szmaty. To rezerwuary wilgoci i bez ich usunięcia z auta nie pozbędziemy się naszej prywatnej mgły.

/ 9Wentylacja

Obraz
© Shutterstock

Wentylacja w samochodzie to jeden z podstawowych elementów. Gdy jest niesprawny, zatkany, zawilgocony, to nie ma co marzyć o czystych szybach. Wloty powietrza, zatkane zgniłymi liśćmi sprzed dwóch jesieni nie poprawiają sytuacji. Trzeba starannie przejrzeć cały układ nawiewów, usunąć wszelkie zabrudzenia, skontrolować układ nagrzewania. Nie wolno zapomnieć o wymianie filtrów. Jeśli tu jest wszystko ok, to mamy połowę sukcesu.

/ 9Klimatyzacja

Obraz
© Shutterstock

To już standard w nowszych autach, w starszych w zasadzie też, bo niewiele osób obecnie decyduje się na zakup auta używanego, pozbawionego tego elementu wyposażenia.

Niesprawny układ A/C będzie miał oczywiście problemy z osuszaniem wnętrza samochodu. Wszelkie nieszczelności, zanieczyszczenia i niedrożności sytuację jeszcze pogorszą. Z samych względów zdrowotnych klimatyzacja powinna być regularnie czyszczona i kontrolowana.

Należy też pamiętać, że w taką pogodę jak teraz, klimatyzacja także jest przydatna, bowiem usuwa wilgoć z powietrza. Jej używanie jest zalecane i skutecznie pozwala odparować wnętrze samochodu.

/ 9Wszelkie nieszczelności nadwozia

Obraz
© Shutterstock

To już poważniejszy kłopot, ale jeśli przecieka szyberdach lub uszczelki okien i drzwi, to mamy poważny kłopot. To grozi trwałym zniszczeniem tapicerki, korozją i oczywiście wiecznie zaparowanym autem.

Tego typu usterkę należy wykluczyć, a jeśli jest - szybko usunąć. Sprawdzamy wszystkie "wejścia" do auta, łącznie z klapą bagażnika. Wilgoć stamtąd też przedostanie się do kabiny.

/ 9Picie i jedzenie

Obraz
© Shutterstock

Po pierwsze, za kierownicą się nie stołujemy. To niebezpieczne i niezdrowe. Tyle teorii, a w praktyce wszyscy smakosze po pierwsze muszą brać pod uwagę, że śmiecą i pozostawiają resztki jedzenia w aucie, a to źródło wilgoci. Po drugie, wsiadając do auta z parującą kawą nasączają tapicerkę, która kiedyś ową wilgoć będzie musiała oddać.

/ 9Osuszacze powietrza

Obraz
© Shutterstock

To banalny i prosty sposób. Woreczki (zwykle wrzucane np. do wszelkiego rodzaju opakowań AGD) mają za zadanie pochłaniać wilgoć. Jeśli więc umieścimy je w naszym aucie, to przez pewien czas, także będą się z tego zadania wywiązywać.

Do kupienia są także "profesjonalne" osuszacze powietrza do aut, które jak najbardziej tę funkcję spełniają. Ale z kilogramem śniegu na podłodze i mokrą kurtką w bagażniku, mimo sporej wydajności, nie poradzą sobie.

/ 9Koci żwirek

Obraz
© Shutterstock

To także pochłaniacz wilgoci. Można więc samodzielnie przygotować osuszacz, wykorzystując niewielki woreczek (płócienny - nie foliowy) i chemiczny, koci żwirek. Trzeba też pamiętać, żeby go co jakiś czas wymienić. Można też rozsypać go wieczorem na podłodze samochodu, a rano odkurzyć. Granulat szybko poradzi sobie z wilgocią.

Dobrą zasadą jest wietrzenie auta, gdy tylko jest ku temu sposobność (np. poprzez uchylenie szyb w garażu), regularne sprzątanie wnętrza, staranne mycie szyb wewnątrz i unikanie wożenia niepotrzebnych rzeczy. Stosując się do tych prostych zasad, szybko można poradzić sobie z problemem parujących szyb i cieszyć się sprawnym i suchym autem.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła