Indie: motoryzacyjny orient

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Zdecydowana większość z nas wiedzę o Indiach czerpie z książek i filmów. Najczęściej opowiadają one jednak o czasach kolonialnych lub nawiązują do bogatej tradycji tamtejszej baśni. Tymczasem Indie są jednym z najszybciej rozwijających się krajów, a motoryzacja na dobre wyparła tam bardziej tradycyjne środki lokomocji. Nie zmienił się jednak pełen fantazji stosunek Hindusów do życia, dzięki czemu samochodowa rzeczywistość jest tam nie mniej barwna niż najpiękniejsze sari.

Indie, drugi pod względem liczebności obywateli kraj na świecie, to państwo wielkich metropolii. Myliłby się jednak ten, kto uważałby, że 13-milionowy Bombaj, 11-milionowe Delhi czy prawie 5-milionowa Kalkuta są pod względem komunikacji tak zorganizowane jak Tokio czy Jokohama. W Indiach na wielu skrzyżowaniach ruch nie jest zależny od sygnalizacji. Samochody, riksze i jednoślady jeżdżą jednocześnie ze wszystkich stron i we wszystkich kierunkach. Europejczykowi może się wydawać, że nie dochodzi tam do ciągłych karamboli, tylko dzięki jakiemuś dodatkowemu zmysłowi, który pozwala wszystkim dojechać do celu - podobnie jak dzieje się to w przypadku przemierzających morza ławic ryb.

Z drugiej jednak strony w Indiach łatwo nabrać przekonania, że miejscowi kierowcy bagatelizują wszelkie zagrożenie. Być może wiąże się to z przekonaniami religijnymi Hindusów. Wyznający hinduizm mieszkańcy Indii wierzą w reinkarnację, a ta zakłada, że każdy byt przechodzi szereg przeobrażeń wcielając się w coraz bardziej zorganizowaną i godną postać, aż do połączenia się ze stwórcą. W takim ujęciu wypadek samochodowy może więc być częścią planu, który doprowadzić ma hindusa do wiecznego szczęścia.

Długie korki i intuicyjne zasady pokonywania skrzyżowań to nie wszystkie wyróżniki indyjskiego sposobu lokomocji. Szokujący może być również sposób, w jaki piesi przechodzą tam przez ulicę. Jeśli wydaje Wam się, że kierowcy zatrzymają się, by przepuścić pieszych na drugą stronę, to jesteście w błędzie. Śmiercią grozi również sposób, w jaki niektórzy użytkownicy dróg używają swoich pojazdów. Zobaczcie to na kolejnych filmach.

tb/lop/lop

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie