Honda tłumaczy, jak działa skrzynia DCT. Jedyna taka konstrukcja w motocyklach

Automatyczne skrzynie biegów w jednośladach kojarzą się raczej z bezstopniowymi przekładniami w skuterach, w motocyklach popularnym udogodnieniem są quickshiftery. Jednak już od przeszło 10 lat Honda jako jedyna oferuje w swoich modelach dwusprzęgłowy automat DCT. Jak on działa?

Automatyczna skrzynia DCT montowana jest m.in. w modelu Africa TwinAutomatyczna skrzynia DCT montowana jest m.in. w modelu Africa Twin
Źródło zdjęć: © Honda
Szymon Jasina

Dwusprzęgłowa skrzynia w motocyklu to odpowiednik takich samych rozwiązań stosowanych w samochodach. Konstrukcyjnie bliżej im do przekładni manualnych niż klasycznych automatów ze sprzęgłem hydrokinetyczym. Skrzynia DCT ma dwa sterowane automatycznie sprzęgła, które obsługują odpowiednio przełożenia nieparzyste i parzyste. Za zmianę biegów odpowiada sterownik, który bierze pod uwagę wybrany przez kierowcę tryb pracy, ale w przypadku motocykla też wiele dodatkowych parametrów, jak choćby pochylenie maszyny (dzięki czemu system wie, czy jedzie się w zakręcie).

To właśnie podobieństwo do pracy skrzyni manualnej i zaawansowana elektronika czuwająca nad zmianami biegów umożliwia stosowanie DCT w motocyklach. Honda opublikowała film, z którego można się dowiedzieć o działaniu takiej przekładni.

SKRZYNIA DCT

Skrzynia DCT to rozwiązanie, które nie zastąpi przekładni manualnych – tak jak to ma miejsce w wielu samochodach. W przypadku motocykli ma ona swoje zalety (wygoda jest niezaprzeczalna), ale też wymaga przyzwyczajenia (nie zawsze zmieni bieg wtedy, kiedy się chce). Swoją przydatność DCT Hondy udowadnia przede wszystkim w dwóch sytuacjach – podczas jazdy w korku lub wręcz przeciwnie, czyli na długich trasach.

Aktualnie Honda oferuje skrzynię DCT w aż siedmiu modelach – pięciu motocyklach (GL1800 Gold Wing, CRF1100L Africa Twin, NT1100, CMX1100 Rebel i NC750X) oraz dwóch skuterach, w których jest jedyną opcją (Forza 750 i X-ADV).

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła