Honda tłumaczy, jak działa skrzynia DCT. Jedyna taka konstrukcja w motocyklach

Automatyczne skrzynie biegów w jednośladach kojarzą się raczej z bezstopniowymi przekładniami w skuterach, w motocyklach popularnym udogodnieniem są quickshiftery. Jednak już od przeszło 10 lat Honda jako jedyna oferuje w swoich modelach dwusprzęgłowy automat DCT. Jak on działa?

Automatyczna skrzynia DCT montowana jest m.in. w modelu Africa TwinAutomatyczna skrzynia DCT montowana jest m.in. w modelu Africa Twin
Źródło zdjęć: © Honda
Szymon Jasina

Dwusprzęgłowa skrzynia w motocyklu to odpowiednik takich samych rozwiązań stosowanych w samochodach. Konstrukcyjnie bliżej im do przekładni manualnych niż klasycznych automatów ze sprzęgłem hydrokinetyczym. Skrzynia DCT ma dwa sterowane automatycznie sprzęgła, które obsługują odpowiednio przełożenia nieparzyste i parzyste. Za zmianę biegów odpowiada sterownik, który bierze pod uwagę wybrany przez kierowcę tryb pracy, ale w przypadku motocykla też wiele dodatkowych parametrów, jak choćby pochylenie maszyny (dzięki czemu system wie, czy jedzie się w zakręcie).

To właśnie podobieństwo do pracy skrzyni manualnej i zaawansowana elektronika czuwająca nad zmianami biegów umożliwia stosowanie DCT w motocyklach. Honda opublikowała film, z którego można się dowiedzieć o działaniu takiej przekładni.

SKRZYNIA DCT

Skrzynia DCT to rozwiązanie, które nie zastąpi przekładni manualnych – tak jak to ma miejsce w wielu samochodach. W przypadku motocykli ma ona swoje zalety (wygoda jest niezaprzeczalna), ale też wymaga przyzwyczajenia (nie zawsze zmieni bieg wtedy, kiedy się chce). Swoją przydatność DCT Hondy udowadnia przede wszystkim w dwóch sytuacjach – podczas jazdy w korku lub wręcz przeciwnie, czyli na długich trasach.

Aktualnie Honda oferuje skrzynię DCT w aż siedmiu modelach – pięciu motocyklach (GL1800 Gold Wing, CRF1100L Africa Twin, NT1100, CMX1100 Rebel i NC750X) oraz dwóch skuterach, w których jest jedyną opcją (Forza 750 i X-ADV).

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀