Honda tłumaczy, jak działa skrzynia DCT. Jedyna taka konstrukcja w motocyklach
Automatyczne skrzynie biegów w jednośladach kojarzą się raczej z bezstopniowymi przekładniami w skuterach, w motocyklach popularnym udogodnieniem są quickshiftery. Jednak już od przeszło 10 lat Honda jako jedyna oferuje w swoich modelach dwusprzęgłowy automat DCT. Jak on działa?
Dwusprzęgłowa skrzynia w motocyklu to odpowiednik takich samych rozwiązań stosowanych w samochodach. Konstrukcyjnie bliżej im do przekładni manualnych niż klasycznych automatów ze sprzęgłem hydrokinetyczym. Skrzynia DCT ma dwa sterowane automatycznie sprzęgła, które obsługują odpowiednio przełożenia nieparzyste i parzyste. Za zmianę biegów odpowiada sterownik, który bierze pod uwagę wybrany przez kierowcę tryb pracy, ale w przypadku motocykla też wiele dodatkowych parametrów, jak choćby pochylenie maszyny (dzięki czemu system wie, czy jedzie się w zakręcie).
To właśnie podobieństwo do pracy skrzyni manualnej i zaawansowana elektronika czuwająca nad zmianami biegów umożliwia stosowanie DCT w motocyklach. Honda opublikowała film, z którego można się dowiedzieć o działaniu takiej przekładni.
SKRZYNIA DCT
Skrzynia DCT to rozwiązanie, które nie zastąpi przekładni manualnych – tak jak to ma miejsce w wielu samochodach. W przypadku motocykli ma ona swoje zalety (wygoda jest niezaprzeczalna), ale też wymaga przyzwyczajenia (nie zawsze zmieni bieg wtedy, kiedy się chce). Swoją przydatność DCT Hondy udowadnia przede wszystkim w dwóch sytuacjach – podczas jazdy w korku lub wręcz przeciwnie, czyli na długich trasach.
Aktualnie Honda oferuje skrzynię DCT w aż siedmiu modelach – pięciu motocyklach (GL1800 Gold Wing, CRF1100L Africa Twin, NT1100, CMX1100 Rebel i NC750X) oraz dwóch skuterach, w których jest jedyną opcją (Forza 750 i X-ADV).