Europosłowie chcą obowiązkowego systemu eCall

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Czy do obowiązkowo montowanych we wszystkich samochodach pasów bezpieczeństwa, układu ABS już wkrótce dołączy kolejny system bezpieczeństwa? Parlament Europejski właśnie przyjął rezolucję, zgodnie z którą od 2015 roku we wszystkich nowych autach miałby pojawić się system eCall.

System eCall automatycznie wzywa pomoc w przypadku wypadku bądź kolizji, o ile uruchomią się poduszki powietrzne. System przesyła do centrali, za pośrednictwem numeru alarmowego 112, dane o miejscu wypadku, a także o stanie samochodu. Automatyka działania sprawia, że nawet jeśli poszkodowani w wypadku będą nieprzytomni, pomoc zostanie wezwana. System będzie miał także możliwość ręcznego włączania i wyłączania, co pozwoliłoby na reakcje kierowcy np. w razie niezamierzonego jego włączenia.

W przyjętej rezolucji europosłowie apelują do Komisji Europejskiej o pilne zajęcie się tym problemem. Wprawdzie systemy eCall nie są niczym nowym, ale dobrowolność ich wprowadzania nie przyniosła zamierzonych skutków i obecnie zaledwie 0,4 proc. jeżdżących po drogach europejskich aut ma na wyposażeniu takie rozwiązanie.

Według szacunków obowiązkowe wprowadzenie systemu eCall mogłoby uratować życie nawet 2 500 osobom rocznie oraz zmniejszyć liczbę ciężko rannych o 10-15 proc. Szybkie powiadomienie służb ratowniczych sprawiłoby bowiem, że pomoc pojawiłaby się dużo prędzej niż często dzieje się to dziś.

Obraz
© (fot. Policja.pl)

Według europosłów wprowadzenie obowiązkowego systemu eCall jest możliwe, bowiem odpowiednia technologia jest już gotowa. Nie przełożyłoby się to także na jakiś znaczący wzrost cen nowych samochodów. Obecnie mówi się o kosztach 100-300 euro. Jednak masowość eCall z pewnością wpłynie na obniżenie kosztów jego produkcji i montażu.

Pomysł wydaje się dobry, jak zresztą każdy, który zwiększy nasze bezpieczeństwo na drogach. W przypadku naszego kraju należy jednak pamiętać, że telefon alarmowy 112 nie wszędzie jeszcze właściwie działa. Skuteczność systemu eCall, przy problemach z połączeniem, byłaby zerowa.

Obraz
© (fot. PAP/EPA/Vicente Piernagorda)

Przeciwnicy takiego rozwiązania wskazują jeszcze na jedno niebezpieczeństwo. Otóż system pozwoli na śledzenie każdego pojazdu, co dość znacznie ograniczy prywatność użytkowników aut. PE zastrzega jednak, że nie byłby on aktywowany, a tym samym nie służyłby do innych celów, dopóki nie dojdzie do wypadku. eCall mógłby także posłużyć ubezpieczycielom, którzy mogliby sprawdzać, czy przed wypadkiem kierowca nie łamał przepisów drogowych.

Jeśli rezolucja przemieni się w obowiązujące przepisy, wówczas system eCall stanie się obligatoryjny w nowych samochodach osobowych. Z czasem jego stosowanie mogłoby zostać rozszerzone i na inne pojazdy - ciężarowe i dostawcze, autobusy oraz motocykle.

Źródło: motogazeta.mojeauto.pl

tb/

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025