Euro NCAP i ANCAP potwierdzają skuteczność autonomicznego hamowania

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Euro NCAP i ANCAP udowodniły we wspólnych badaniach skuteczność systemu autonomicznego hamowania awaryjnego. Według tych instytucji układ zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem o 38 proc.

Autonomous Emergency Braking (AEB) samoczynnie ogranicza prędkość pojazdu o 30-50 km/h, co wystarcza, by skutecznie zmniejszyć ryzyko wypadku zarówno przy prędkości miejskiej (do 60 km/h), jak i szosowej (powyżej 60 km/h). Układ ten już wcześniej był uważany za jedną z bardziej obiecujących technologii bezpieczeństwa czynnego. Wcześniejsze badania przewidywały jego skuteczność, jednak brakowało twardych dowodów na to, że rzeczywiście działa. EuroNCAP i ANCAP (instytut australijski) powołały międzynarodowy zespół, w skład którego weszli eksperci reprezentujący rządy, przemysł, organizacje konsumenckie i ubezpieczeniowe. Pracował on metodą metaanalizy danych opublikowanych w pięciu państwach europejskich i w Australii.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Autonomiczne hamowanie awaryjne opiera swoje działanie na radarze lub laserze, który monitoruje drogę przed samochodem. W razie sytuacji awaryjnej system włącza hamulce, które ograniczają prędkość samochodu o 30-50 km/h. Jeżeli kierowca zareaguje na zagrożenie wciskając hamulec lub ostro skręcając kierownicę, system się wyłącza. W samochodach objętych badaniem zasięg systemu wynosił 6-8 m. Współczesne radary, dostępne w najnowszych modelach, mogą skanować teren w promieniu nawet 100-200 m.

Zespół zalecił jak najszerszą popularyzację systemu AEB. Obecnie jest on dostępny w samochodach klasy średniej i luksusowych takich marek, jak Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, Fiat czy Land Rover. Do niektórych mniejszych aut można go dokupić za opłatą. Wykonano już jednak pierwsze kroki w celu udostępnienia go kierowcom nawet najmniejszych modeli – w tym roku Toyota planuje wprowadzenie pakietu bezpieczeństwa czynnego, zawierającego także AEB, do swojego minisamochodu Aygo.

W skład Toyota Safety Sense wchodzi system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzeniem. Ostrzega on kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia kolizją z innym pojazdem. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym.

Pakiet składa się także z układów ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Pierwszy wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Drugi rozpoznaje wybrane znaki drogowe (m. in. ograniczenia prędkości, koniec ograniczenia prędkości czy zakaz wyprzedzania) i wyświetla je na kolorowym ekranie na desce rozdzielczej.

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro