Euro NCAP i ANCAP potwierdzają skuteczność autonomicznego hamowania

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Euro NCAP i ANCAP udowodniły we wspólnych badaniach skuteczność systemu autonomicznego hamowania awaryjnego. Według tych instytucji układ zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem o 38 proc.

Autonomous Emergency Braking (AEB) samoczynnie ogranicza prędkość pojazdu o 30-50 km/h, co wystarcza, by skutecznie zmniejszyć ryzyko wypadku zarówno przy prędkości miejskiej (do 60 km/h), jak i szosowej (powyżej 60 km/h). Układ ten już wcześniej był uważany za jedną z bardziej obiecujących technologii bezpieczeństwa czynnego. Wcześniejsze badania przewidywały jego skuteczność, jednak brakowało twardych dowodów na to, że rzeczywiście działa. EuroNCAP i ANCAP (instytut australijski) powołały międzynarodowy zespół, w skład którego weszli eksperci reprezentujący rządy, przemysł, organizacje konsumenckie i ubezpieczeniowe. Pracował on metodą metaanalizy danych opublikowanych w pięciu państwach europejskich i w Australii.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Autonomiczne hamowanie awaryjne opiera swoje działanie na radarze lub laserze, który monitoruje drogę przed samochodem. W razie sytuacji awaryjnej system włącza hamulce, które ograniczają prędkość samochodu o 30-50 km/h. Jeżeli kierowca zareaguje na zagrożenie wciskając hamulec lub ostro skręcając kierownicę, system się wyłącza. W samochodach objętych badaniem zasięg systemu wynosił 6-8 m. Współczesne radary, dostępne w najnowszych modelach, mogą skanować teren w promieniu nawet 100-200 m.

Zespół zalecił jak najszerszą popularyzację systemu AEB. Obecnie jest on dostępny w samochodach klasy średniej i luksusowych takich marek, jak Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, Fiat czy Land Rover. Do niektórych mniejszych aut można go dokupić za opłatą. Wykonano już jednak pierwsze kroki w celu udostępnienia go kierowcom nawet najmniejszych modeli – w tym roku Toyota planuje wprowadzenie pakietu bezpieczeństwa czynnego, zawierającego także AEB, do swojego minisamochodu Aygo.

W skład Toyota Safety Sense wchodzi system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzeniem. Ostrzega on kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia kolizją z innym pojazdem. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym.

Pakiet składa się także z układów ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Pierwszy wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Drugi rozpoznaje wybrane znaki drogowe (m. in. ograniczenia prędkości, koniec ograniczenia prędkości czy zakaz wyprzedzania) i wyświetla je na kolorowym ekranie na desce rozdzielczej.

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025