Trwa ładowanie...

Czym jeżdżą młodzi Polacy?

Czym jeżdżą młodzi Polacy?Źródło: PAP/Itarr TASS/Alexander Rymuin
d1oox4l
d1oox4l

Specjaliści z Dekry wzięli pod lupę samochody, którymi jeżdżą polscy kierowcy w wieku do 25 lat. Sprawozdanie tłumaczy, dlaczego młodzi tak często giną na polskich drogach.

Do wypadków komunikacyjnych spowodowanych przez młodych kierowców w wieku od 18 do 25 lat dochodzi w ruchu drogowym wyjątkowo często. Oprócz brawurowej jazdy połączonej z brakiem odpowiedniej praktyki dochodzi jeszcze jedna przyczyna, która powoduje, że właśnie ci uczestnicy ruchu drogowego stają się grupą najwyższego ryzyka na drodze - młodzi ludzie jeżdżą najczęściej starszymi samochodami, które wykazują wiele usterek. Przeciętny wiek pojazdu prowadzonego przez młodego kierowcę w wieku 18-25 lat wynosi 11 lat. Według danych DEKRA, samochód mający 9 – 11 lat, stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie, niż samochód w wieku do trzech lat. W ciągu pierwszych siedmiu lat posiadania prawa jazdy przeciętny polski kierowca przejeżdża średnio 165 tys. km. W tym czasie jego auto ma średnio 1,6 usterki, najczęściej układu zawieszenia i układu kierowniczego, a także układu hamulcowego i oświetlenia – wynika z akcji DEKRA SafetyCheck. To bezpłatna kontrola pojazdów użytkowanych przez młodych kierowców
przeprowadzonej w Polsce po raz pierwszy w ubiegłym roku.

Akcja DEKRA SafetyCheck trwała od lipca do końca września ub. roku i była realizowana w 100 wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów DEKRA, gdzie młodzi kierowcy w wieku od 18 do 25 lat mogli sprawdzić bezpłatnie swoje samochody w zakresie stanu wybranych elementów niektórych podzespołów pojazdów: układu zawieszenia, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego oraz kwestii związanych z oświetleniem i widocznością.

W czasie akcji przebadano ponad 1000 samochodów. Średni wiek kierowców wyniósł 23 lata, średni wiek ich pojazdów - 11 lat, a średni przebieg - 165 tys. km. Kierowcami badanych aut byli w przeważającej większości mężczyźni. Młode kobiety stanowiły zaledwie 24 proc. kierowców. Aż 77 proc. pojazdów miało więcej niż 8 lat, najczęściej - 10-14 lat.

d1oox4l

Tylko 27 proc. aut nie miało żadnej usterki, pozostałe 73 proc. miało co najmniej jedną. Średnio na auto przypadło 1,6 usterki. Wraz z wiekiem pojazdów odsetek wykrytych usterek wzrastał, np. w przypadku samochodów 13-15-letnich dochodził do blisko 80 proc. Najwięcej pojazdów – prawie 50 proc. - miało usterki układu zawieszenia i układu kierowniczego, ponad 25 proc. - związane z układem hamulcowym, a ponad 30 proc. - z oświetleniem.

Młodzi polscy kierowcy preferują marki niemieckie – ponad 50 proc. pojazdów z pierwszej dziesiątki uczestniczących w akcji DEKRA SafetyCheck zostało wyprodukowanych w Niemczech. Najstarszym przebadanym autem był Fiat 126p z 1984 roku, zaś pojazdem o największym przebiegu – VW Passat, który przejechał blisko 500 tys. km.

Źródło: Samar, DEKRA

tb/

d1oox4l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1oox4l
Więcej tematów