Czym jeżdżą młodzi Polacy?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Itarr TASS/Alexander Rymuin

Specjaliści z Dekry wzięli pod lupę samochody, którymi jeżdżą polscy kierowcy w wieku do 25 lat. Sprawozdanie tłumaczy, dlaczego młodzi tak często giną na polskich drogach.

Do wypadków komunikacyjnych spowodowanych przez młodych kierowców w wieku od 18 do 25 lat dochodzi w ruchu drogowym wyjątkowo często. Oprócz brawurowej jazdy połączonej z brakiem odpowiedniej praktyki dochodzi jeszcze jedna przyczyna, która powoduje, że właśnie ci uczestnicy ruchu drogowego stają się grupą najwyższego ryzyka na drodze - młodzi ludzie jeżdżą najczęściej starszymi samochodami, które wykazują wiele usterek. Przeciętny wiek pojazdu prowadzonego przez młodego kierowcę w wieku 18-25 lat wynosi 11 lat. Według danych DEKRA, samochód mający 9 – 11 lat, stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie, niż samochód w wieku do trzech lat. W ciągu pierwszych siedmiu lat posiadania prawa jazdy przeciętny polski kierowca przejeżdża średnio 165 tys. km. W tym czasie jego auto ma średnio 1,6 usterki, najczęściej układu zawieszenia i układu kierowniczego, a także układu hamulcowego i oświetlenia – wynika z akcji DEKRA SafetyCheck. To bezpłatna kontrola pojazdów użytkowanych przez młodych kierowców
przeprowadzonej w Polsce po raz pierwszy w ubiegłym roku.

Akcja DEKRA SafetyCheck trwała od lipca do końca września ub. roku i była realizowana w 100 wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów DEKRA, gdzie młodzi kierowcy w wieku od 18 do 25 lat mogli sprawdzić bezpłatnie swoje samochody w zakresie stanu wybranych elementów niektórych podzespołów pojazdów: układu zawieszenia, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego oraz kwestii związanych z oświetleniem i widocznością.

W czasie akcji przebadano ponad 1000 samochodów. Średni wiek kierowców wyniósł 23 lata, średni wiek ich pojazdów - 11 lat, a średni przebieg - 165 tys. km. Kierowcami badanych aut byli w przeważającej większości mężczyźni. Młode kobiety stanowiły zaledwie 24 proc. kierowców. Aż 77 proc. pojazdów miało więcej niż 8 lat, najczęściej - 10-14 lat.

Tylko 27 proc. aut nie miało żadnej usterki, pozostałe 73 proc. miało co najmniej jedną. Średnio na auto przypadło 1,6 usterki. Wraz z wiekiem pojazdów odsetek wykrytych usterek wzrastał, np. w przypadku samochodów 13-15-letnich dochodził do blisko 80 proc. Najwięcej pojazdów – prawie 50 proc. - miało usterki układu zawieszenia i układu kierowniczego, ponad 25 proc. - związane z układem hamulcowym, a ponad 30 proc. - z oświetleniem.

Młodzi polscy kierowcy preferują marki niemieckie – ponad 50 proc. pojazdów z pierwszej dziesiątki uczestniczących w akcji DEKRA SafetyCheck zostało wyprodukowanych w Niemczech. Najstarszym przebadanym autem był Fiat 126p z 1984 roku, zaś pojazdem o największym przebiegu – VW Passat, który przejechał blisko 500 tys. km.

Źródło: Samar, DEKRA

tb/

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025