DEKRA 2012: najmniej usterkowe samochody
Przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu warto zapoznać się z raportami usterek. DEKRA wzięła pod lupę samochody wszystkich segmentów
Niemcy w czołówce
Na wartość konkretnego modelu w oczach nabywców wpływa nie tylko prestiż marki, ale też gwarantowany przed producenta poziom bezpieczeństwa, ekonomika jazdy i niezawodność. Ostatni z tych czynników sprawdzają trzy niemieckie organizacje, między innymi DEKRA. Jej najnowszy raport, dotyczący usterkowości samochodów, powstał na podstawie analizy wykonywanych przez dwa ostatnie lata napraw w związanych z Dekrą warsztatach.
Niemieccy specjaliści przeanalizowali usterki w 15 milionach aut o przebiegu do 150 tys. km. Śmiało można powiedzieć, że próba była reprezentatywna. W rankingu samochody podzielono na segmenty oraz na trzy grupy - w zależności od przebiegu, a nie od wieku. Pierwszą grupę stanowią pojazdy, które pokonały do 50 tys. km, drugą te z przebiegiem od 50 do 100 tys. km. Ostatnią grupą są samochody, które przejechały od 100 do 150 tys. km.
Zapraszamy do zapoznania się z listą zwycięzców w poszczególnych kategoriach.
tb/mw/mw
Ford Fiesta – segment B z przebiegiem do 50 tys. km.
W Polsce pokutuje przekonanie, że Ford nie oferuje zbyt wysokiej trwałości swoich produktów. Fiesta pokazuje jednak, że nie zawsze warto kierować się utartymi przekonaniami. Miejski Ford aż w 96,4 proc. przypadków okazał się bezawaryjny. Średnia w tej klasie pojazdów wyniosła 81,6 proc., co sprawia, że wynik uzyskany przez Fiestę jest jeszcze bardziej imponujący.
Wśród usterek najczęściej odnotowywanych w Fiestach można wymienić kłopoty z reflektorami i siłą hamowania oraz wycieki oleju z amortyzatorów.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Toyota Yaris
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Mitsubishi Colt
Opel Astra - samochody kompaktowe z przebiegiem do 50 tys. km
Produkowany w Polsce samochód nie dał szans rywalom. W tej klasie aut - w samochodach o przebiegu do 50 tys. km - egzemplarze, w których nie wystąpiły usterki stanowią aż 87,2 proc. Tymczasem Astra aż w 97,9 proc. przypadków nie sprawiła swoim właścicielom żadnego kłopotu. Samochód był wyraźnie lepszy od średniej w każdej z kategorii.
Astra osiągnęła najlepszy indywidualny wynik spośród wszystkich samochodów, uwzględnionych w raporcie DEKRY za rok 2012.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Toyota Prius
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Volkswagen Jetta
Opel Insignia - klasa średnia, przebieg do 50 tys. km
Flagowa propozycja Opla utrzymała swoją pozycję z ubiegłorocznego raportu Dekry. Usterkowość na poziomie 2,9 proc. w porównaniu ze średnią na poziomie 10,5 proc. Typowe dla Insigni z tym przebiegiem niedomagania to niewystarczająca siła działania hamulców, problemy z regulacją reflektorów oraz elektroniką.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Audi A5
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Audi A4
Mercedes Klasy E - segment E, przebieg do 50 tys. km
Niemiecka firma ciężko pracuje, by odzyskać utraconą reputację. Jeszcze przed kilkoma laty klasę E kupowali jedynie najbardziej zagorzali miłośnicy gwiazdy na masce. Większość potencjalnych klientów wybierała konkurencję, oferującą równie wysoki prestiż, ale z większą niezawodnością. Teraz zakup Mercedesa klasy E jest już całkiem rozsądnym pomysłem.
Według danych DEKRY na 2012 rok, Mercedes Klasy E okazał się bezusterkowy w 96 proc. przypadków. Średnia dla segmentu E wyniosła 89,9 proc. W przypadku Klasy E najczęściej zdarzają się usterki elektroniki i układu elektrycznego, wady karoserii i wykończenia wnętrza oraz silnika. Warto jednak zauważyć, że w każdej z tych kategorii Mercedes okazał się być lepszy niż średnia dla segmentu E.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Volkswagen Phaeton
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Audi A6
Mazda MX-5 - samochody sportowe i kabriolety do 50 tys. km
Japońska propozycja wśród aut o zacięciu sportowym nie sprawiła problemów 92,3 proc. użytkowników. Średnia w tym segmencie wyniosła 87,3 proc. Można powiedzieć, że zwycięstwo Mazdy nie było powalające.
Piętą achillesową MX-5 okazał się układ hamulcowy, a dokładniej szybko ścierające się tarcze. Zanotowana liczba wizyt w stacjach serwisowych, spowodowana przedwczesnym zużyciem tego elementu była wyższa, niż średnia w segmencie. DEKRA wskazuje również na problemy Mazdy z pokładowym systemem diagnostycznym oraz wyciekami z amortyzatorów. Usterki tego typu były jednak w MX-5 rzadsze, niż średnia dla aut sportowych.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Audi TT
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Porsche 911
Ford Kuga - klasa SUV, przebieg do 50 tys. km
Kuga to drugi model Forda, który zmieścił się na krótkiej liście DEKRY. Najmniej awaryjny SUV nie sprawiał problemów w 96,3 proc. przypadków. Średnia w tej kategorii wyniosła 87,3 proc. Najczęściej zgłaszane problemy w przypadku Kugi dotyczyły nieprawidłowego działania reflektorów.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Volkswagen Tiguan
- przebieg od 100 do 150 tys. km: BMW X5
VW Golf Plus - vany, przebieg do 50 tys. km
Propozycja niemieckiego producenta sprawiła kłopoty 7,4 proc. właścicieli. Na tle średniej w tej kategorii, która wynosi 13,2 proc., to całkiem dobry wynik. W Golfie Plus najczęściej poddawał się system regulowania położenia reflektorów, awariom ulegały również osłony przegubów.
Zwycięzcy w tym segmencie w pozostałych kategoriach:
- przebieg od 50 do 100 tys. km: Suzuki SX4
- przebieg od 100 do 150 tys. km: Ford S-Max/Galaxy
Mistrzowie wszystkich klas
DEKRA przedstawiła również pierwszą trójkę samochodów, które zwyciężyły we wszystkich klasach i przebiegach. Najlepsze okazało się Audi A4, które pozostało bezusterkowe w 82,8 proc. przypadków. Na drugim miejscu z wynikiem 82,1 proc. znalazł się Mercedes Klasy C, a ostatnie miejsce na podium przypadło w udziale Audi A6, które nie sprawiło problemów w 81,9 proc. przypadków.
Niemiecka DEKRA udostępniła platformę, która umożliwia sprawdzenie awaryjności danego modelu w zależności od przebiegu. Informacje na temat wszystkich przebadanych samochodów można sprawdzić na stronie www.used-car-report.com
tb/mw/mw