Od kilku lat coraz większą popularność zdobywają samochody z napędem na 4 koła. Charakteryzują się one lepszym prowadzeniem, szczególnie w trudnych warunkach, oraz możliwością poruszania się po bezdrożach.
4x4 przestał być domeną wyłącznie samochodów terenowych - można go spotkać w wielu autach osobowych. Zalety układu są oczywiste - efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi oraz pogody.
Połączenie nadwozia auta osobowego z napędem na 4 koła i podwyższonym podwoziem otworzyło kolejny rozdział w historii motoryzacji. Warto mieć świadomość że to, co określamy napędem 4x4, może się znacznie różnić w zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia. Samochody stworzone do jazdy po bezdrożach posiadają napęd na jedną oś (najczęściej tylną), a w terenie, dzięki dźwigni lub specjalnemu pokrętłu dołączana jest druga oś. Napęd ten doskonale sprawdza się w terenie, natomiast na zwykłych drogach o dobrej przyczepności można używać tylko napędu na jedną oś. W pojazdach osobowych i terenowych można spotkać stały napęd na 4 koła. W rozwiązaniach tych wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy. Napęd ten gwarantuje doskonałe właściwości jezdne oraz efektywne przenoszenie napędu, jednak ze względu na koszty produkcji i wyższe zużycie paliwa zarezerwowany jest dla określonej grupy samochodów. Elektronicznie załączany napęd na 4 koła jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach.
W modelach Skody układ 4x4 rozdziela napęd pomiędzy osie za pomocą jednej z najbardziej nowoczesnych metod - sprzęgła Haldex piątej generacji. Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi, minimalizując zużycie paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy. Dzieje się tak, ponieważ system ten wykorzystuje dane z czujników z innych mechanizmów sterujących, takich jak czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia Dzięki analizie tych parametrów Haldex wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę samochodu, wzmacnia bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów. Co ciekawe większość kierowców nie będzie nawet czuła, kiedy nastąpi załączenie tylnej osi. Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś.
Rozważając zakup samochodu z napędem na 4 koła warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy go użytkować. Argumentami "za" będą częste wyjazdy na bezdroża, poruszanie się po nierównych drogach i częste starcia z wysokimi krawężnikami. Na pewno będziemy czuli się bezpieczniej w zimowych warunkach, łatwiej pokonamy zaspy i piaszczyste przeszkody, z większym bezpieczeństwem będziemy pokonywać zakręty i ruszać na śliskich nawierzchniach. Argumentów "za" nie brakuje, a przeciw? Wyższa cena i koszty eksploatacji.
Źródło: Skoda
ll/moto.wp.pl