Czy warto kupić auto z napędem na 4 koła?

Od kilku lat coraz większą popularność zdobywają samochody z napędem na 4 koła. Charakteryzują się one lepszym prowadzeniem, szczególnie w trudnych warunkach, oraz możliwością poruszania się po bezdrożach.

4x4 przestał być domeną wyłącznie samochodów terenowych - można go spotkać w wielu autach osobowych. Zalety układu są oczywiste - efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi oraz pogody.

Połączenie nadwozia auta osobowego z napędem na 4 koła i podwyższonym podwoziem otworzyło kolejny rozdział w historii motoryzacji. Warto mieć świadomość że to, co określamy napędem 4x4, może się znacznie różnić w zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia. Samochody stworzone do jazdy po bezdrożach posiadają napęd na jedną oś (najczęściej tylną), a w terenie, dzięki dźwigni lub specjalnemu pokrętłu dołączana jest druga oś. Napęd ten doskonale sprawdza się w terenie, natomiast na zwykłych drogach o dobrej przyczepności można używać tylko napędu na jedną oś. W pojazdach osobowych i terenowych można spotkać stały napęd na 4 koła. W rozwiązaniach tych wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy. Napęd ten gwarantuje doskonałe właściwości jezdne oraz efektywne przenoszenie napędu, jednak ze względu na koszty produkcji i wyższe zużycie paliwa zarezerwowany jest dla określonej grupy samochodów. Elektronicznie załączany napęd na 4 koła jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

W modelach Skody układ 4x4 rozdziela napęd pomiędzy osie za pomocą jednej z najbardziej nowoczesnych metod - sprzęgła Haldex piątej generacji. Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi, minimalizując zużycie paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy. Dzieje się tak, ponieważ system ten wykorzystuje dane z czujników z innych mechanizmów sterujących, takich jak czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia Dzięki analizie tych parametrów Haldex wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę samochodu, wzmacnia bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów. Co ciekawe większość kierowców nie będzie nawet czuła, kiedy nastąpi załączenie tylnej osi. Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś.

Rozważając zakup samochodu z napędem na 4 koła warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy go użytkować. Argumentami "za" będą częste wyjazdy na bezdroża, poruszanie się po nierównych drogach i częste starcia z wysokimi krawężnikami. Na pewno będziemy czuli się bezpieczniej w zimowych warunkach, łatwiej pokonamy zaspy i piaszczyste przeszkody, z większym bezpieczeństwem będziemy pokonywać zakręty i ruszać na śliskich nawierzchniach. Argumentów "za" nie brakuje, a przeciw? Wyższa cena i koszty eksploatacji.

Źródło: Skoda

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025