Trwa ładowanie...
d2xqs7l

Crash test Volvo XC90: wyjść bez szwanku

d2xqs7l
d2xqs7l

*O tym, jak ważne są systemy bezpieczeństwa we współczesnych samochodach, niech świadczą statystyki z trzech ostatnich dni świątecznych. Na krajowych drogach doszło do 229 wypadków, w których zginęło 30 osób a 301 zostało rannych. Ponadto u 584 wykryto w organizmie niedopuszczalne stężenie alkoholu. *

Nic więc dziwnego, że od kilku dekad każdy z koncernów duży nacisk kładzie na systemy mające zapobiegać lub minimalizować skutki wszelkich zdarzeń drogowych. Prym w tej dziedzinie wiedzie Volvo. Szwedzi dysponują pokaźnym ośrodkiem badawczym pod Goteborgiem, gdzie w ostatnich miesiącach przeprowadzali tysiące prób z modelem XC90. To wszystko po to, aby skandynawski flagowy SUV uchodził za najbezpieczniejszy pojazd w tym wymagającym segmencie.

Przeprowadzenie nawet kilku kontrolowanych wypadków w zamkniętym ośrodku badawczym wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi. Wobec tego Szwedzi stworzyli szereg symulatorów, aby przekonać się, jak podczas zderzenia zachowają się ciała pasażerów ściśniętych pasami, poduszki powietrzne, oraz konstrukcja auta. W najnowszym SUV-ie Volvo zastosowano rozwiązania nieznane dotąd na światowych rynkach, ale skuteczne podczas wypadków z poważnymi konsekwencjami.

Symulację zorganizowano na wydzielonym terenie, gdzie ponad 2-tonowy pojazd rozpędzono do prędkości 80 km/h. Na torze jazdy wykopano głęboki rów (80 cm), aby sytuacji zbliżyć do naturalnych warunków drogowych. Przed uderzeniem w twardą przeszkodę, auto przejeżdża przez nierówną nawierzchnię wywołującą niekontrolowane ruchy pasażerów i bezpośrednio przyczyniając się do trwałych urazów kręgosłupa. Na pokładzie zabrakło ludzi, ale w ich miejsce zainstalowano manekiny wyposażone w szereg czujników.

d2xqs7l
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Jak pokazała analiza zdarzenia, najbardziej narażony na uszkodzenia jest wspomniany wcześniej kręgosłup w okolicach dwunastego kręgu. To pogranicze odcinka piersiowego i lędźwiowego. Aby przeciwdziałać poważnym urazom, Szwedzi wyposażyli swojego flagowca w pakiet zabezpieczeń chroniących pasażerów przed przeciążeniami w płaszczyźnie pionowej. Elektryczne napinacze pasa eliminują 10-centymetrowy luz w 0,1 sekundy, dociągając tułów do oparcia. W takiej pozycji do minimum spada ryzyko wystąpienia zgniecenia kręgów lub w skrajnych przypadkach nawet skręcenia kręgosłupa.

Ponadto, w fotelach zastosowano system pochłaniający energię. W pełni mechaniczny mechanizm posiada swoistą strefę zgniotu. Odpowiadają za nią odkształcające się wkładki pod dużym obciążeniem. To jeden z elementów programu Vision 2020 mającego na celu całkowite wyeliminowanie śmiertelnych wypadków w samochodach marki Volvo.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

W przeprowadzonej symulacji pasażerowie są poddani przeciążeniu dorównującemu katapultowaniu się z wojskowego myśliwca. Przy zastosowaniu obecnych zabezpieczeń w zdecydowanej większości oferowanych aut i dowolnej pozycji ustawienia fotela, kontakt z poduszką powietrzną zazwyczaj występuje w równie przypadkowym miejscu. Skutkuje to uderzeniem w twarde części kokpitu i licznymi obrażeniami prowadzącymi do nieodwracalnego kalectwa. Przy odrobinie szczęścia, dojdzie do złamania kości rąk lub pęknięcia żeber i kilkutygodniowej rehabilitacji.

d2xqs7l

Szwedzkie próby mają także na celu pobudzenie innych producentów do wzmożonej aktywności w kwestiach bezpieczeństwa. Jeśli największe koncerny w postaci GM, VAG i Hyundai zdecydują się podobne rozwiązania, za kilka lat doświadczymy pojazdów chroniących nas przed kalectwem wynikającym z chwili zagapienia na drodze.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj