Chevrolet Volt
None
Elektryzująca jazda
Wyobraź sobie, że podróżujesz samochodem, który nie wydaje żadnego dźwięku. Niczym szpieg, bezszelestnie przemykasz ulicami, a w czasie jazdy możesz usłyszeć własny oddech i bicie serca. Wystarczy, że wyłączysz radio.
Elektryzująca jazda
To już jest możliwe, dzieje się tu i teraz. Na drogi wyjeżdżają pierwsze produkowane seryjnie samochody elektryczne.
Elektryzująca jazda
Takie auta ma już w swojej ofercie kilka koncernów. Oto jeden z najciekawszych i najbardziej zaawansowanych technicznie modeli pokolenia „elektrowozów” - Chevrolet Volt, brat Opla Ampery.
Elektryzująca jazda
Jak twierdzą przedstawiciele Chevroleta, opracowany jako pierwszy Volt, który właśnie debiutuje na drogach Europy, a w USA jest już w sprzedaży od końca 2010 roku, ma być tańszą alternatywą dla Opla Ampery, którego cena to około 190 000 zł.
Elektryzująca jazda
Różnica w cenie na korzyść Volta nie będzie jednak wielka, bo oba auta powstają w oparciu o taką samą konstrukcję. Różnią się jedynie stylistyką, co jest widoczne przede wszystkim na zewnątrz. Wnętrza są już niemal identyczne, nie wspominając o tym, co znajduje się pod karoserią. Ta sama konstrukcja i technologia.
Elektryzująca jazda
Tak jak Ampera, która swoją premierę na drogach Europy miała już pod koniec lipca, Chevrolet Volt przez cały czas jest napędzany energią elektryczną. To nie pomyłka. Pod maską znajdziemy wprawdzie benzynowy silnik, ale nie ma on żadnego połączenia z kołami. Służy jedynie jako urządzenie do rozszerzania zasięgu auta, napędzanego przez cały czas, zasilanym z akumulatorów, silnikiem elektrycznym.
Elektryzująca jazda
Łączny zasięg Volta to maksymalnie 500 kilometrów z w pełni naładowanym akumulatorem i pełnym zbiornikiem benzyny.
Elektryzująca jazda
Na samych tylko akumulatorach można pokonać nie więcej niż 80 kilometrów.
Elektryzująca jazda
Należy przy tym pamiętać, że kierowca nie wprawiony w ekonomicznej jeździe będzie mieć trudności z pokonaniem w ten sposób dystansu większego niż 60 km.
Elektryzująca jazda
Minimalny zasięg z wyłączonym silnikiem spalinowym to 40 km. Tyle powinno wystarczyć w codziennej, miejskiej eksploatacji. Statystyczny Europejczyk w drodze z i do pracy nie pokonuje większych odległości.
Elektryzująca jazda
W środku kierowcę i pasażerów wita nowoczesne, dwukolorowe wnętrze z dotykowymi monitorami, zamiast tradycyjnej tablicy zegarów.
Elektryzująca jazda
Prowadząc Volta możemy na bieżąco obserwować wydajność naszej jazdy podczas przyspieszania, hamowania i przemieszczania się ze stałą prędkością.
Elektryzująca jazda
Na drodze Chevrolet Volt porusza się bezszelestnie, przyspieszając do 100 km/h w 9 sekund.
Elektryzująca jazda
Litowo-jonowy akumulator Volta w kształcie litery T, ważący 198 kg, ma pojemność 16 kWh i składa się z 288 pryzmatycznych ogniw. Zamontowano go w środkowym tunelu i częściowo pod tylną kanapą. W połączeniu z dużym ciężarem samochodu stało się to przyczyną dla której z tyłu mogą podróżować jedynie dwie osoby.
Elektryzująca jazda
Ponieważ pojemność akumulatorów spada wraz ze spadkiem temperatury, bateria Volta ma własne ogrzewanie i chłodzenie na wypadek pracy w zbyt wysokich temperaturach. Cały układ napędowy elektrycznego Chevroleta, łącznie z akumulatorem jest objęty gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.
Elektryzująca jazda
Volta zaopatrzono w ładowarkę z sześciometrowym kablem, którą można podłączyć do zwykłego domowego gniazdka. Do wyboru są cztery poziomy natężenia prądu: 16A, 13A, 10A lub 6A, a pełne ładowanie akumulatorów trwa cztery godziny. Programator pozwala tak rozplanować czas ładowania, by odbywało się ono w czasie obowiązywania najniższych opłat za energię elektryczną, o ile oczywiście właściciel obiektu korzysta z elastycznej taryfy. Zerwaniu kabla podczas ładowania przez roztargnionego kierowcę zapobiega blokada skrzyni biegów, aktywująca się podczas podłączania przewodu elektrycznego do auta.
Elektryzująca jazda
Ponieważ elektryczny silnik, napędzający auto, wytwarza swój maksymalny moment obrotowy w wysokości 370 Nm w całym zakresie obrotów, subiektywne wrażenia z jazdy są takie, jakbyśmy podróżowali sportowym autem.
Elektryzująca jazda
Przez cały czas odczuwalna jest duża rezerwa mocy, a przyspieszenie wciska w fotel. Rozpędzenie Volta do 50 km/h zajmuje tylko 3 sekundy.
Elektryzująca jazda
W środku kierowcę i pasażerów wita nowoczesne, dwukolorowe wnętrze .
Elektryzująca jazda
Pojemność bagażnika to 310 litrów przy rozłożonej tylnej kanapie...
Elektryzująca jazda
... i 1005 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach.
Elektryzująca jazda
1005 litrów - to pojemność przestrzeni bagażowej przy złożonych tylnych siedzeniach.
Elektryzująca jazda
Chevrolet Volt przez cały czas jest napędzany energią elektryczną. To nie pomyłka. Pod maską znajdziemy wprawdzie benzynowy silnik, ale nie ma on żadnego połączenia z kołami. Służy jedynie jako urządzenie do rozszerzania zasięgu auta, napędzanego przez cały czas, zasilanym z akumulatorów, silnikiem elektrycznym.
Elektryzująca jazda
Łączny zasięg Volta to maksymalnie 500 kilometrów z w pełni naładowanym akumulatorem i pełnym zbiornikiem benzyny.
Elektryzująca jazda
Zerwaniu kabla podczas ładowania przez roztargnionego kierowcę zapobiega blokada skrzyni biegów, aktywująca się podczas podłączania przewodu elektrycznego do auta.
Elektryzująca jazda
Volta zaopatrzono w ładowarkę z sześciometrowym kablem, którą można podłączyć do zwykłego domowego gniazdka. Do wyboru są cztery poziomy natężenia prądu: 16A, 13A, 10A lub 6A, a pełne ładowanie akumulatorów trwa cztery godziny.
Elektryzująca jazda
Na samych tylko akumulatorach można pokonać nie więcej niż 80 kilometrów.
Elektryzująca jazda
Sercem nowego Chevroleta Volta jest elektryczny układ napędowy z rozszerzonym zasięgiem o nazwie Voltec. Jego elektryczna jednostka napędowa o mocy 150 KM składa się z dwóch silników elektrycznych, trzech sprzęgieł i zespołu przekładni planetarnych, redukujących łączną prędkość obrotową elektrycznych silników.
Elektryzująca jazda
Częścią zespołu napędowego jest także nie połączony bezpośrednio z kołami benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 86 KM, który po wyczerpaniu większości energii w akumulatorach staje się generatorem prądu. Z jego pomocą doładowywane są wówczas baterie i zasilany silnik elektryczny. Jaki to ma sens? Silnik spalinowy nie musi pracować na wysokich obrotach. Dzięki temu zużywa o wiele mniej paliwa.
Elektryzująca jazda
Podczas hamowania, elektrohydrauliczne hamulce doładowują zestaw akumulatorów. Możliwe jest hamowanie w 100 procentach odzyskowe, w 100 procentach tradycyjne lub dowolna kombinacja obu tych sposobów.
Elektryzująca jazda
Ekonomiczną, efektywną jazdę tym niezwykłym autem ułatwia automatyczna skrzynia biegów, pracująca w czterech trybach: Normal, Sport, Mountain i Hold. Ten ostatni umożliwia zachowanie całej energii zmagazynowanej w akumulatorze. To rozwiązanie może się przydać np.: w Londynie, na czas jazdy przez strefę o ograniczonej emisji spalin.
Elektryzująca jazda
W wielu europejskich krajach Chevrolet Volt kwalifikuje się do uzyskania rządowych dotacji. W Wielkiej Brytanii nabywcy Volta mogą odliczyć od ceny jego zakupu 5 000 funtów, a samochód jest zwolniony z opłaty wjazdowej do centrum Londynu, dzięki czemu jego właściciele mogą zaoszczędzić do 2 000 funtów rocznie. U nas takich rozwiązań nie przewidziano i nic nie wskazuje na to, by kiedykolwiek zamierzano je wprowadzić. Szkoda, bo przyszłość należy do samochodów elektrycznych.