Biuro Ochrony Rządu kupuje opancerzone samochody

BOR planował w 2017 roku zakup jednego opancerzonego pojazdu. Teraz okazuje się jednak, że najważniejsze osoby w państwie otrzymają dwa takie samochody. Postępowanie zakupowe już ruszyło.

Limuzyna BOR-u, PAP, fot.: Marek Zakrzewski
Źródło zdjęć: © PAP | Marek Zakrzewski

Wszyscy pamiętamy perypetie, jakie w 2016 roku towarzyszyły przetargowi na 20 limuzyn, które miały posłużyć do przewożenia VIP-ów podczas szczytu NATO. Mamy nadzieję, że tym razem sprawa pójdzie gładko. - Biuro Ochrony Rządu wszczęło postępowanie zmierzające do zakupu dwóch reprezentacyjnych opancerzonych samochodów - mówi mjr Katarzyna Kowalewska, rzeczniczka prasowa BOR-u. - Jednocześnie informuję, że z uwagi na nadaną klauzulę niejawności nie możemy udzielać szczegółowych informacji w tym zakresie - dodaje Katarzyna Kowalewska.

Ze względu na niejawny charakter sprawy, zakup samochodów odbędzie się z pominięciem ustawy o zamówieniach publicznych. Jakie pojazdy wchodzą w grę? Wachlarz odpowiednio opancerzonych modeli zawęża się w zasadzie do trzech niemieckich producentów. Mercedes w linii Guard oferuje cztery modele: Klasę E, Klasę G, Klasę M oraz Klasę S. Do reprezentacyjnego charakteru przyszłych samochodów najbardziej pasuje ten ostatni. Niewykluczone jednak, że BOR zechce mieć w swoim garażu również opancerzony samochód, którym można zjechać z asfaltu. Wówczas ciekawą ofertą byłyby G-Guard oraz M-Guard.

Innym producentem, który sprzedaje opancerzone pojazdy, jest Audi. W ofercie tej marki występuje model A8L Security. Samochód o długości blisko 5,3 m dysponuje dwunastocylindrowym silnikiem o mocy 500 KM. Dzięki niemu, mimo opancerzenia, osiąga „setkę” w 7,3 s i rozpędza się do 210 km/h.

W przypadku BMW wybierać można pomiędzy opancerzoną limuzyną – seria 7 High Security – oraz SUV-em, czyli X5 Security lub X5 Security Plus. W przypadku SUV-ów pasażerowie samochodu nie muszą obawiać się ataku dokonanego przy użyciu pistoletów czy karabinów – w tym najpopularniejszego na świecie AK-47. Podróżujący serią 7 są chronieni jeszcze lepiej, bo zgodnie z poziomem VR7. W praktyce oznacza to, że auto odporne jest na użycie amunicji przeciwpancernej.

Ile kosztuje opancerzony samochód dla najważniejszych osób w państwie. Tego nie sprawdzimy na stronach ich producentów. Poza tym wiele zależy tu też od wybranych przez zamawiającego opcji. Taką informację można jednak znaleźć w planie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na rok 2017. W dokumencie przewidziano zakup jednego opancerzonego samochodu reprezentacyjnego. Jego cena miała wynieść niespełna 487 tys. euro netto. Po przeliczeniu waluty na złotówki i dodaniu VAT-u otrzymujemy kwotę 2,5 mln zł.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła