Aurus Merlon to nowa rosyjska duma? Tylko na szkicowniku

Zaprezentowano oficjalne szkice nowego rosyjskiego motocykla – Aurusa Merlona. Elektryczny jednoślad ma dołączyć do dwóch modelu aut tej marki powołanej do życia na życzenie Putina. Ma ona przykryć potężne problemy, z jakimi boryka się rosyjski przemysł motoryzacyjny.

Aurus MerlonAurus Merlon
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NAMI
Tomasz Budzik

Propagandowy szkic

Na papierze wszystko się zgadza. Przyspieszenie do 100 km/h w 3,7 s, maksymalna prędkość 200 km/h i zasięg wynoszący 200 km. Takie parametry ma mieć nowy motocykl o nazwie Merlon. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że chodzi o projekt z Rosji. Oficjalny szkic jednośladu przedstawił rosyjski instytut badawczo-rozwojowy przemysłu samochodowego NAMI, a Merlon ma być nowym elementem gamy marki Aurus. Ta powstała głównie po to, by zbudować reprezentacyjną limuzynę dla Putina.

Można więc odtrąbić sukces? Z pewnością nie. Po pierwsze, jak przyznają cytowani przez serwis autostat.ru przedstawiciele marki, nie należy spodziewać się dużej popularności Merlona – jeśli ten w ogóle powstanie. Powód jest prosty. Rosyjska sieć ogólnodostępnych stacji ładowania prawdopodobnie nieznacznie przekracza liczbę 400 punktów. To kropla w morzu potrzeb. Po co komuś motocykl, którym nie będzie można pojechać tam, gdzie się chce?

Kontrowersje wzbudzać może również sam wygląd maszyny. Merlon nie wygląda szczególnie ekskluzywnie, a do tego przednie światła wyglądają jak kopia Suzuki GSX-S1000/GSX-S950. Jest jednak znacznie większy problem. Są nim rosyjskie realia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Range Rover Sport - Świat udaje. On też?

Rzeczywistość jest szara

Merlon – jeśli rzeczywiście trafi do produkcji – miałby dołączyć do gamy marki Aurus, w której znajduje się już limuzyna Senat oraz – od 2022 r. – SUV o nazwie Komendant (uroczo, prawda?). Na swojej stronie internetowej marka stara się budować wizerunek tygrysa, śmiało wkraczającego w rewiry zajęte dotąd przez pochodzących z Wielkiej Brytanii czy Niemiec graczy z najwyższej półki. Nie brakuje też informacji o kolejnych sukcesach. Problem w tym, że wszystko to są pozory.

Miejscowy warzywniak? Nie, to salon ekskluzywnej marki z Rosji
Miejscowy warzywniak? Nie, to salon ekskluzywnej marki z Rosji © Materiały prasowe | Aurus

Marka chwali się otwarciem nowego punktu sprzedaży w Petersburgu. Trzeba jednak wczytać się w informację prasową, że jest to skromny obiekt o powierzchni 200 m2. W porównaniu z salonami zachodnich marek to zaledwie kiosk. Poza nim działające od 2018 r. marka ma zaledwie dwa punkty w Moskwie. Jeśli ktoś widzi w Aurusie zagrożenie dla starych wyjadaczy w tym segmencie, jest chyba oddalony od realiów.

Aurus nie chwali się również liczbą sprzedanych egzemplarzy. I nic dziwnego, bo mimo ogromnych trudności ze importem aut z wyższej półki – oczywiście w związku z nałożonymi na Rosję sankcjami – sami Rosjanie wybierają inne samochody.

Według danych autostat.ru w 2022 r. najbardziej popularnym w Rosji pojazdem luksusowym było Maserati Levante. W Rosji zarejestrowano 75 sztuk tego modelu. Na drugim miejscu znalazł się Rolls-Royce Cullinan (58 sztuk), potem Bentley Continental GT i Rolls-Royce Ghost (po 33 sztuki), Lamborghini Urus (32 sztuki) i dopiero Aurus Senat (30 sztuk).

Jak wynika z danych, majętni Rosjanie niespecjalnie poważają Aurusa. Marka ta pozostaje więc narzędziem propagandowym na wewnętrzny użytek Kremla. Podobnie będzie z Merlonem. Na dniach rosyjski rząd ma wydłużyć wydane początkowo do 1 lutego 2023 r. pozwolenie na produkowanie nowych aut bez ABS-u, ESP, poduszek powietrznych, napinaczy pasów czy z silnikami spełniającymi ledwie najniższą normę emisji Euro 0. I to jest prawdziwy obraz motoryzacji w Rosji.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę