RS4 Avant trzeciej generacji, łączy w sobie osiągi z codzienną funkcjonalnością. Silnik V8 o pojemności 4,2 litra generuje potężną moc 450 KM, a siedmiobiegowa skrzynia S-tronic oraz stały napęd na cztery koła, przenoszą tę moc na drogę. Takie właśnie cudo będziemy mogli nabyć już jesienią 2012.
Audi RS4 Avant wykorzystuje tę samą wysokoobrotową jednostkę napędową V8, którą można znaleźć w modelu RS5 Coupe. Z 4163 cm3 generuje ona 450 KM przy 8250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm, jest dostępny od 4000 do 6000 obr./min. Szybko reagujący na wciśnięcie pedału przyspieszenia silnik V8 rozpędza RS4 Avant od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Można ją opcjonalnie podwyższyć do 280 km/h. Silnik 4.2 FSI, łączy w sobie imponującą moc z wydajnością. Na 100 km ma zużywać średnio mniej niż 11 litrów paliwa.
Seryjna, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, dzięki dużej sprawności i długiemu przełożeniu najwyższego biegu, pozytywnie wpływa na wydajność. Kierowca może skorzystać z automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów lub zmieniać biegi ręcznie, za pomocą dźwigni lub łopatek przy kierownicy. By dynamicznie ruszyć z miejsca, można aktywować funkcję Launch Control, która tak zarządza sprzęgłem, by wystartować przy optymalnych obrotach oraz minimalnym poślizgu opon.
W modelu RS4 Avant, podobnie jak w przypadku każdego modelu Audi RS, stały napęd na cztery koła quattro jest standardem. Centralny mechanizm różnicowy z kołem koronowym, może szybko, łagodnie i w szerokim zakresie, zmieniać rozkład sił napędowych, między przednią i tylną osią. Do 70 proc. mocy może zostać przekierowane na przód, natomiast max. do 85 proc., na tył pojazdu. Standardowe ustawienie to sportowy stosunek 40:60 z naciskiem na tył. Samoblokujący mechanizm różnicowy, współpracuje z systemem elektronicznej blokady momentu obrotowego, który rozkłada moc na wszystkie cztery koła. Jeśli podczas dynamicznej jazdy w zakręcie, nacisk na wewnętrzne koło zmniejszy się, zostanie ono nieznacznie spowolnione jeszcze przed wystąpieniem poślizgu. Jako opcję Audi oferuje sportowy mechanizm różnicowy, który odpowiednio rozkłada siłę napędową między tylnymi kołami.
Podwozie Audi RS4 Avant jest konstrukcją zaawansowaną technicznie. Wiele elementów pięciowahaczowej rozwiązania na osi przedniej oraz tylnej osi z wahaczami trapezowymi jest wykonanych z aluminium. Sztywne dostrojenie zawieszenia Audi RS powoduje, że jego nadwozie jest o 20 mm obniżone w porównaniu z modelem A4 Avant. Nowe 19-calowe obręcze aluminiowe, z oponami w rozmiarze 265/35 należą do wyposażenia standardowego. Opcjonalnie Audi oferuje 20-calowe felgi z oponami o rozmiarze 265/30.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?
Za dużymi kołami znajdują się wentylowane tarcze - przednie mają 365 mm średnicy. W celu szybkiego odprowadzania ciepła, zmniejszania napięć oraz uniemożliwienia przekazywania skoków temperatur, stalowe tarcze hamulcowe, są perforowane i połączone trzpieniami z aluminiowymi piastami. Zaciski hamulcowe zostały polakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym, przednie mają po osiem tłoków oraz emblemat RS. Na życzenie, Audi montuje na przedniej osi tarcze ceramiczne o średnicy 380 milimetrów, wzmacniane włóknem węglowym oraz sześciotłokowe zaciski hamulcowe w kolorze szarego antracytu.
Do wyposażenia standardowego Audi RS4 Avant należy system Audi drive selekt, który pozwala kierowcy na wybór jednego z trzech trybów: comfort, automatic i dynamic. Różnią się one charakterystyką pracy układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic oraz przepustnicy. System Audi drive selekt umożliwia także zmianę brzmienia układu wydechowego. W trybie dynamic, redukcji biegów towarzyszą efektowne, charakterystyczne dźwięki. W samochodzie wyposażonym w system MMI, kierowca ma dodatkowo możliwość indywidualnej konfiguracji profilu ustawień.
Obok sportowego mechanizmu różnicowego, jako element systemu Audi drive select, dostępny jest także dynamiczny układ kierowniczy. Zmienia on swoje właściwości, w zależności od prędkości jazdy oraz automatycznie kontruje kierownicą w granicznym obszarze na zakrętach.
Kolejną opcją oferowaną przez Audi, jest zawieszenie sportowe plus z układem Dynamic Ride Control (DRC). W trakcie szybkiego pokonywania zakrętów system wzmacnia np. usztywnienie przedniego zewnętrznego koła. Charakterystyka zawieszenia sportowego plus jest zmienna i może być ustawiona poprzez Audi drive select w trzech trybach.
Już sam wygląd zewnętrzny podkreśla charakter Audi RS4 Avant. Rama w odcieniu matowego aluminium okala charakterystyczną osłonę chłodnicy singleframe. W reflektorach w kształcie klina, diodowe światła do jazdy dziennej otaczają światła Xenon plus. Zderzak wyposażony jest w splitter poprawiający właściwości aerodynamiczne. Patrząc z boku uwagę zwracają masywne nadproża oraz poszerzone nadkola. Obudowy lusterek zewnętrznych oraz listwy dekoracyjne, wykonane zostały w kolorze matowego aluminium. Spojler dachowy zapewnia niezbędną siłę docisku na oś tylną. Charakterystyczny zderzak i owalne końcówki rur podwójnego układu wydechowego dominują z tyłu pojazdu. Są one zintegrowane z uniesionym dyfuzorem. Na życzenie, Audi oferuje potężnie brzmiący sportowy układ wydechowy z czarnymi końcówkami. Światła tylne wykonane zostały w technologii LED.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy? Nadwozie Audi RS4 Avant jest o 20 mm dłuższe oraz o 24 mm szersze w porównaniu z Audi A4 Avant, ale o 20 mm niższe. Paleta kolorów oferuje osiem odcieni - po jednym lakierze standardowym oraz metalicznym, cztery odcienie perłowe oraz specjalne odcienie kryształowe. Dolna część pojazdu została w dużym stopniu obudowana. W niej znajdują się między innymi wloty powietrza siedomiobiegowej przekładni S tronic oraz przednich hamulców.
Wnętrze modelu RS4 Avant jest utrzymane w całkowitej czerni, z wyjątkiem podsufitki, która jest dostępna na życzenie w kolorze srebrnym. Elementy dekoracyjne wykonane są standardowo z karbonu. Przednie sportowe siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami są elektrycznie regulowane oraz podgrzewane. Pokrycie siedzeń to połączenie czarnej skóry i Alcantary. Opcjonalnie można wybrać skórę Feinnappa, dostępną w kolorze czarnym lub srebrnym. Alternatywnie można wybrać siedzenia kubełkowe lub fotele klimatyzowane i wentylowane. Wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa jest spłaszczony od dołu.
System informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem, łączy menu RS z zegarem pomiaru czasu okrążeń oraz termometrem oleju. Tablica rozdzielcza błyszczy "fortepianową" czernią. Dźwignia zmiany biegów siedmiostopniowej przekładni S tronic, została wykonana w stylistyce RS. Pedały, podpórka pod lewą nogę, nawiewy, łopatki na kierownicy, przyciski MMI oraz inne elementy obsługi, błyszczą w kolorze aluminium. W bagażniku o wielkości do 1430 litrów można zamontować dodatkowo, dostępny jako opcja: system szyn wraz z zestawem mocującym oraz otwieraną elektrycznie tylną klapę.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?