WAŻNE
TERAZ

"Byłam sześćdziesioną". Wstrząsające, co zrobiła jej klasa

100 lat na rynku. Moto Guzzi obchodzi okrągłe urodziny

To, od jak dawna są z nami motocykle, uświadamiamy sobie, gdy kolejny producent jednośladów świętuje swoje 100. urodziny. Teraz doczekała tego włoska marka Moto Guzzi, która 15 marca 2021 r. obchodzi ten okrągły jubileusz.

Moto Guzzi V7 StoneMoto Guzzi V7 Stone
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Moto Guzzi
Szymon Jasina

Dokładnie 15 marca 1921 r. we włoskiej Genui powstała firma Moto Guzzi, która od początku miała produkować właśnie motocykle. Jednak jej historia sięga kilku lat wcześniej.

Pomysł na produkcję jednośladów zrodził się w głowach trzech mężczyzn, którzy służyli razem podczas I wojny światowej – dwóch pilotów i ich mechanika. Tym ostatnim był Carlo Guzzi, który miał oczywiście odpowiadać za część inżynieryjną projektu. Giorgio Parodi pochodził z bogatej rodziny i miał zapewnić finansowanie, natomiast Giovanni Ravelli był nie tylko słynnym pilotem, ale też zawodnikiem ścigającym się na motocyklach, więc miał zapewnić dobry marketing.

Niestety, Ravelli zginął podczas lotu testowego już w 1919 r., ale do dziś upamiętnia go orzeł w logo Moto Guzzi. Do dwóch pozostałych pomysłodawców nowej firmy dołączył brat Giorgio, czyli Angelo Parodi i tak powstała nowy zakład produkujący motocykle.

Choć początkowo motocykle nazywano Guzzi-Parodi, to mimo, iż firma w całości należała do Parodich, to ci nie chcieli, aby wiązano ich wielki biznes transportowy z małą firmą motocyklową i tak Moto Guzzi zostało jedyną używaną nazwą Natomiast Carlo Guzzi, choć nie miał udziału w firmie, którą sygnowało jego nazwisko, to dostawał procent od każdego sprzedanego motocykla.

Już w okresie międzywojennym Moto Guzzi pokazało się z dobrej strony między innymi wygrywając w 1935 r. w dwóch kategoriach wyścig Isle of Man TT. Po II wojnie światowej włoska marka kontynuowała starty w wyścigach motocyklowych, co zaowocowało 8 mistrzostwami świata kierowców, 6 mistrzostwami świata konstruktorów i 11 zwycięstwami na Wyspie Man. Niestety w latach 60. rozpoczęły się problemy finansowe i w lutym 1967 r. państwowa firma SEIMM przejęła Moto Guzzi, a w 1973 całość trafiła pod skrzydła firmy De Tomaso.

Podobnie jak marka, do której należało Moto Guzzi, tak też producent motocykli przez kolejne dekady pozostawał dość niszowy (choć oczywiście bardziej popularny niż produkujący sportowe samochody De Tomaso). W latach 2000-2004 Moto Guzzi przejęła Aprilia, a wreszcie 30 grudnia 2004 r. obie te marki kupiło Piaggio. W ten sposób 100-letnia włoska marka może teraz cieszyć się najbardziej stabilnym i najpewniejszym czasem od dziesięcioleci (jeśli nie w ogóle w swojej historii).

W ramach świętowania 100 urodzin do końca 2021 r. Moto Guzzi oferuje specjalne jubileuszowe wersje swoich modeli V7, V85 TT i V9.

Moto Guzzi
Jubileuszowe motocykle Moto Guzzi © Materiały prasowe | Moto Guzzi
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła