Znaki drogowe: wiesz o nich wszystko?

Obraz
Źródło zdjęć: © moto.wp.pl

Znaki drogowe są niezbędne do sprawnej organizacji ruchu. Choć kierowcy codziennie je mijają to często nie wiedzą o nich wszystkiego.

To, że rozróżniamy dwa rodzaje znaków drogowych - pionowe i poziome - wie każdy kursant szkoły jazdy. Większość kierowców bez problemu wskaże też sześć głównych grup znaków pionowych: ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne, kierunku i miejscowości oraz uzupełniające. Z prawidłowym ich odczytywaniem bywa różnie, jednak ich przestrzeganie jest obowiązkiem uczestników ruchu. Za łamanie poleceń wydawanych przez znaki grożą mandaty w wysokości od 50 do 500 zł. Co bardziej nerwowi i skłonni do żartów kierowcy powinni pamiętać, że znaki drogowe należy zostawić w spokoju - próby ich usunięcia, zasłonięcia czy uszkodzenia mogą sprowadzić na sprawcę 400-złotową karę. Niedozwolone jest także działanie odwrotne, czyli np. samowolne umieszczanie jakiegoś znaku na drodze, które zagrożone jest 100-złotowym mandatem.

Zmotoryzowani powinni wypełniać polecenia "wydawane" przez znaki, jednak sami też mają prawo wymagać, aby owe znaki były umieszczone na drodze w odpowiedni sposób. Wytyczne co do tego, jak powinno ustawiać się znaki, określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Znaki powinny być usytuowane po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią, jeśli dotyczą wszystkich pasów ruchu. W określonych przypadkach znaki mogą stać także po lewej stronie jezdni. Z punktu widzenia kierowcy istotniejsza jest kwestia tego, w jakiej odległości od siebie można umieszczać poszczególne znaki. Jak czytamy w Rozporządzeniu, następny znak powinien być umieszczony za poprzedzającym w odległości co najmniej 50 m (drogi o dopuszczalnej prędkości powyżej 90 km/h), 20 m (drogi o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h) lub 10 m na pozostałych drogach.

Wytyczne dotyczą także odległości od jezdni oraz wysokości ich umieszczenia. Znaki na drogach z poboczem muszą być umieszczone tak, aby odległość znaku od krawędzi korony drogi była nie mniejsza niż 0,5 m (korona drogi to według ustawy o drogach publicznych "jezdnia z poboczami, zatokami autobusowymi a przy drogach dwujezdniowych - również z pasami awaryjnego postoju i pasem dzielącym jednie). Co jeśli warunki nie pozwalają na umieszczenie znaku poza koroną drogi? Jeśli mamy do czynienia z drogami gruntowymi to znak trzeba umieścić na poboczu w odległości nie mniejszej niż 0,5 m od krawędzi jezdni.

Jeżeli mamy drogę o nawierzchni twardej to wówczas znaki muszą stać w odległości nie mniejszej niż 0,5 m od krawędzi pobocza, a w przypadku szerokiego nasypu znaki można umieszczać w koronie drogi w odległości nie większej niż 5 m od krawędzi jezdni. Znaki na ulicach muszą zostać umieszczone w odległości 0,5-2 m od krawędzi jezdni. Jeśli chodzi o ich wysokość, to dolna krawędź znaku powinna być z reguły umieszczona min. 2 m od poziomu drogi, jeśli zaś znak stoi w obszarze zabudowanym na chodniku, to wówczas wartość ta wzrasta do 2,2 m.

Źródło: korkowo.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025