Zdaniem polityków fotoradary nie poprawiają bezpieczeństwa

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Jacek Turczyk

"Polityka fotoradarowa" ministra transportu Sławomira Nowaka nie sprawdza się, bezpieczeństwo na drogach nie poprawia się - przekonywali w poniedziałek politycy Ruchu Palikota. Wojciech Filemonowicz (SdPl) zaproponował zorganizowanie "okrągłego stołu" w tej sprawie.

- Okazuje się, niestety, że polityka fotoradarowa ministra Nowaka się absolutnie nie sprawdza, czyli nie ma poprawy na naszych drogach - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej w Sejmie poseł RP Maciej Banaszak. Rzecznik RP Andrzej Rozenek zwrócił uwagę, że podczas minionego długiego weekendu na polskich drogach zginęło w wypadkach 77 osób. Jak mówił, to "najwyższa statystyka w ostatnich latach". Politycy Ruchu ustawili na podłodze 77 zniczy, jeden z nich zapalili symbolicznie. - To jest po to, by państwu uświadomić, jaka rzesza ludzi zginęła w wyniku m.in. niekompetencji rządzących - stwierdził Rozenek.

Banaszak przekonywał, że bezpieczeństwa na drogach nie poprawi ustawianie fotoradarów, tylko m.in. - inwestycja w infrastrukturę drogową. Szef SdPl Wojciech Filemonowicz powiedział, że w Brazylii jest najwięcej fotoradarów na świecie - prawie 40 tys. - jednocześnie na drogach ginie tam najwięcej osób na świecie. - Nie tędy droga - dodał. Filemonowicz przypomniał, że proponował już "okrągły stół" ws. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jednak "na razie bez odzewu". - Chcemy to pierwsze spotkanie okrągłego stołu z reprezentantami innych partii politycznych i przede wszystkim z ekspertami zorganizować już w maju i apeluję do ministra Nowaka, by wziął udział w tej inicjatywie, byśmy z niej wynieśli rzeczywisty program narodowy bezpieczeństwa w ruchu drogowym - oświadczył.

Szef SdPl przekonywał, że "w Polsce wszelkie badania wskazują, że 83-84 proc. kierujących to są normalnie, porządnie dobrze jeżdżący kierowcy". Jego zdaniem problemem jest 16-17 proc. kierowców, "którzy za nic mają przepisy o ruchu drogowym, w tym również przepisy dotyczące trzeźwości za kierownicą". Według niego to właśnie tej ostatniej grupie przede wszystkim należy dedykować reformę. Ocenił jednocześnie, że należy zliberalizować przepisy dotyczące "tych 82-83 procent porządnie jeżdżących", a fotoradary ustawiać tylko tam, gdzie jest to niezbędne, na przykład w tzw. czarnych punktach. Filemonowicz odpowiedział się też za powołaniem koordynatora ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, "który będzie koordynował poczynania tych ministerstw, którym podlegają służby działające na drogach".

W styczniu ministrowie transportu Sławomir Nowak i ówczesny minister spraw wewnętrznych Jacek Cichocki zaprezentowali projekt Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zakłada on m.in. większe przestrzeganie ograniczeń prędkości na drogach, weryfikację lokalizacji fotoradarów, ograniczeń prędkości i zasadności ustawienia znaków drogowych. Pod koniec marca weszło w życie rozporządzenie o fotoradarach, będące elementem zapowiadanego programu. Zakłada ono m.in. przeprowadzanie co 40 miesięcy audytu lokalizacji fotoradarów zainstalowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego i samorządy.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła