Zatrzymaj się przed przejazdem kolejowo-drogowym
Choć w zderzeniu lokomotywy z autem jego pasażerowie nie mają szans, to właśnie kierowcy powodują 99% tego typu wypadków
Stracisz kilka sekund, ale możesz uratować życie
Tysiące samochodów i pociągów każdego dnia przejeżdża przez przejazdy kolejowo-drogowe. Choć w zderzeniu lokomotywy z autem jego pasażerowie nie mają szans, to właśnie kierowcy powodują 99% tego typu wypadków. To smutne, ale nagminnie lekceważą znak stop, sygnały świetlne, slalomem objeżdżają półrogatki, a nawet przejeżdżają tuż pod zamykającymi się zaporami. Dlatego kolejarze inwestują i modernizują urządzenia zapewniające bezpieczeństwo, ale starają się także edukować i budować świadomość kierowców. Bo wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo. Właśnie rusza kolejna edycja kampanii Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!".
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
W miniony weekend 49-letni mieszkaniec Chróściny Nyskiej nie zachował ostrożności na przejeździe kolejowo-drogowym i wjechał pod pociąg. Lokomotywa pchała samochód przez około 100 metrów. Na szczęście mężczyzna wyszedł ze zniszczonego auta o własnych siłach. Kierowca za stworzenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym został ukarany mandatem karnym w wysokości 500 zł, na jego konto wpłynęło 6 punktów karnych - relacjonuje st. sierż. Katarzyna Janas, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Nysie.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
Przykłady ryzykownych, a wręcz bezmyślnych zachowań kierowców można niestety mnożyć. Reagują na nie dróżnicy i zdyscyplinowani kierowcy. Miesiąc temu na jeden z przejazdów w Pomorskiem kierowca autobusu z dziećmi wjechał, mimo czerwonych świateł ostrzegających przed nadjeżdżającym pociągiem. Co więcej, autokar nie mógł opuścić przejazdu, gdyż drogę za nim blokowały stojące w korku samochody. Tylko przytomna i odważna postawa policjanta, który tamtędy przejeżdżał, pomogła uniknąć wypadku. Funkcjonariusz wyłamał szlaban, który zamykając przejazd uderzył w autobus i polecił kierowcom samochodów usunięcie pojazdów z drogi. Polskie Linie Kolejowe nagrodziły policjanta, a kierowca otrzymał mandat, prawdopodobnie odpowie także przed sądem.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
Podobnych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych kierowcy tworzą w ciągu roku zbyt dużo. Nie wszystkie kończą się wyłącznie zniszczeniem samochodu. Nieostrożność, a często też lekkomyślność zbiera tragiczne żniwo. W Polsce na ponad 13 800 przejazdach kolejowych, dochodzi w ciągu roku do blisko 250 wypadków. Ginie w nich średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
Przyczyną 99% wypadków na skrzyżowaniu toru i drogi jest nieodpowiedzialne zachowanie kierowców. Policjanci i kolejarze zdecydowanie wskazują te same okoliczności tragedii. To ignorowanie znaków drogowych, w tym znaku stop i sygnalizacji świetlnej, wjazd na przejazd podczas zamykania się rogatek, omijanie slalomem zamkniętych półrogatek i czekających przed nimi pojazdów.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
- Wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo oznakowane i zabezpieczone, zatem bezpieczeństwo na nich zależy wyłącznie od poszanowania przepisów o ruchu drogowym - przypomina Andrzej Pawłowski wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Instalujemy nowoczesne urządzenia, szkolimy pracowników i usprawniamy procedury zarządzania, wskutek czego co roku zmniejszamy liczbę wypadków. Nadal jednak niepokoi nas liczba zdarzeń, które powstają przez ignorowanie przepisów, pośpiech, czy zwykłą ludzką głupotę - mówi Pawłowski.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
Zawsze, bez względu na kategorię przejazdu, aby zachować bezpieczeństwo swoje i najbliższych, trzeba zatrzymać pojazd przed torami, zobaczyć czy nie nadjeżdża pociąg, czy możliwy jest zjazd z przejazdu - przypominają zgodnie stróże prawa i kolejarze. Warto choć raz przeczytać 4 podstawowe zasady.
1. Upewnij się, że nie nadjeżdża pociąg. Nawet na strzeżonym przez ludzi przejeździe dróżnik może np. zasłabnąć.
2. Pociąg hamuje na odcinku od kilkuset metrów do kilku kilometrów. Maszynista widząc samochód na torach, może tylko wcisnąć hamulec i czekać na zderzenie.
3. Nie ma przejazdów niestrzeżonych. Zgodnie z przepisami stosujemy różne zabezpieczenia, w zależności od kategorii przejazdu.
4. Pierwszeństwo na przejeździe kolejowo-drogowym ma zawsze pociąg. Wynika to wprost z przepisów ruchu drogowego. Poza tym droga hamowania pociągu jest zawsze dłuższa. Skład jadący z prędkością 100km/h potrzebuje prawie kilometra aby się zatrzymać.
.
Symulacja wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym
By poprawiać bezpieczeństwo, 24 maja PKP Polskie Linie Kolejowe ruszają z kolejną, dziewiątą edycją kampanii społecznej Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!" Równocześnie w 23 miastach w kraju pojawią się działania, których celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z braku zachowania szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych i kształtowanie właściwych postaw użytkowników przejazdów.
Akcja kampanii w terenie
W Warszawie będzie można zobaczyć pokaz akcji ratunkowej po symulacji potrącenia pieszego oraz zderzenia auta z pociągiem. W pokazie wezmą też udział jednostki straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, kolejowego ratownictwa technicznego i policji. Organizatorzy przyznają, że chcą też zwrócić uwagę na sytuację maszynisty, który w momencie, gdy na przejazd nagle wjeżdża auto, może jedynie pociągnąć za hamulec i liczyć na szczęście, bo droga hamowania pociągu to co najmniej kilkaset metrów.
Oficjalna maskotka akcji
Podobnie jak w poprzednich edycjach kampanii, także i w tej formy i sposoby docierania z przesłaniem do otoczenia będą bardzo różnorodne: symulacje wypadków na przejazdach, spotkania w szkołach na imprezach i piknikach, w szkołach nauki jazdy, emisje spotów kampanijnych, ulotki, plakaty, książeczki edukacyjne, banery na stronach internetowych. Ważnym narzędziem kampanii, zwłaszcza ze względu na edukację młodych ludzi będą też portale społecznościowe.
Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!"
Akcja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Z problemem wypadków na przejazdach mierzą się także inne kraje. Wyrazem zintegrowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa jest ILCAD 2013 (International Level Crossing Awareness Day - projekt Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych) zainicjowany przez Międzynarodowy Związek Kolei.
Kampania rusza już 24 maja 2013
Kampanię Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!" PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą od 2005 r. Zarządca infrastruktury współpracuje z organizacjami i wolontariuszami, dla których ważne jest bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej. Szczegóły i zakres działań dostępne są na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.
tb, moto.wp.pl