Ekojazda pozwala na zaoszczędzenie paliwa oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza. Przypominamy, jak stosować się do jej reguł zimą.
Założenia są te same o każdej porze roku, ale w trudnych warunkach pogodowych i niskich temperaturach mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, bardzo widocznie jednak podnosi zużycie paliwa i jest nieekologiczna. Mimo, że większość Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to wielu nadal łamie jej podstawowe zasady.
Jedną z podstawowych jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania. Bieg należy zmienić na wyższy tak szybko, jak to tylko możliwe (ok. 2 000 obr./min. w silnikach benzynowych i 2 500 obr./min. w wysokoprężnych). Redukcja biegu powinna mieć miejsce gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie wrzucać "luzu" podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż 1 min. warto wyłączyć silnik samochodu.
Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie pojazdu - warto więc opróżnić bagażnik ze zbędnych elementów i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym bagażnikiem dachowym. Istotne jest również regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
ll/moto.wp.pl