Młodzi kierowcy zabijają codziennie trzy osoby, najwięcej wypadków powodują w sierpniu - wynika z policyjnych statystyk. Właśnie startuje nowa kampania społeczna, która ma zwiększyć świadomość kierowców, a w efekcie poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. "Użyj wyobraźni" - apelują autorzy kampanii do młodych kierowców.
Chodzi o kierowców w wieku 18-24 lat. To oni najczęściej powodują wypadki z powodu braku doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, brawury, wsiadania za kierownicę pod wpływem alkoholu lub narkotyków. To przede wszystkim im oraz ich rodzicom policja chce uświadomić, że samochód to nie zabawka.
- W dalszym ciągu Polska niestety zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie tylko pod względem liczby wypadków, ale przede wszystkim, co najgorsze, pod względem liczby ofiar śmiertelnych - powiedział na konferencji prasowej w Warszawie komendant główny policji Andrzej Matejuk.
- Liczby są szokujące - podkreślił. W 2008 r. na polskich drogach zginęło ponad 5,5 tys. osób. Najwięcej osób ginie w weekendy, kiedy młodzi kierowcy wracają np. z dyskotek. Dlatego - jak powiedział Matejuk - nie wystarczą już policyjne kontrole, wideorejestratory i fotoradary, ale konieczna jest zmiana świadomości kierowców m.in. za pomocą kampanii społecznej.
- Chciałbym, aby ta kampania przeniosła się do dyskotek, do pubów, gdzie młodzi kierowcy będą rozmawiać, gdzie będą myśleli, że jadąc nie należy się popisywać przed kolegami i koleżankami, którzy są w samochodzie, że ci koledzy i koleżanki powiedzą w pewnym momencie: to nie tor wyścigowy - powiedział Matejuk.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień dodał, że kampania nie jest skierowana tylko do samych kierowców. - Chcielibyśmy, by ten apel odbił się szerokim echem wśród rodziców - powiedział Stępień. - Samochód nie jest zabawką, samochód jest niebezpiecznym narzędziem - to chcemy uświadomić rodzicom. To chcemy pokazać, mówiąc: uważajcie kiedy dajecie kluczyki swoim dzieciom - dodał przypominając tragiczny wypadek, w województwie łódzkim, gdzie w ostatnich dniach 17-letni kierowca bez prawa jazdy zabił rowerzystę.
Jak podkreślił dyrektor departamentu analiz i nadzoru w MSWiA Jacek Zalewski, statystyki pokazują, że liczba wypadków, powodowanych przez młodych kierowców oraz ich ofiar śmiertelnych w ostatnich latach wzrasta. W 2006 r. młodzi kierowcy spowodowali blisko 8700 wypadków, w których zginęły 993 osoby; w 2007 r. - ponad 9200 wypadków i 999 ofiar śmiertelnych; w 2008 r. - ponad 9350 wypadków i 1018 zabitych.
Najczęstsze przyczyny wypadków, które powodują młodzi kierowcy to: nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie.
Kampania "Użyj wyobraźni" prowadzona będzie m.in. w telewizji, na plakatach rozwieszonych w pubach, dyskotekach czy szkołach jazdy, w prasie oraz internecie. Wszelkie informacje o kampanii znaleźć też można na stronie internetowej: www.uzyjwyobrazni.pl.
Apel do młodych kierowców to już druga odsłona kampanii "Użyj wyobraźni". Wiosną kierowana ona była do motocyklistów, jesienią przekaz ma trafiać do pieszych, którzy stanowią 41% wszystkich ofiar wypadków. Statystyki wskazują, że kampania odnosi skutek. W maju 2008 r. motocykliści spowodowali 160 wypadków, a w maju 2009 r. (po starcie kampanii) - 148 (spadek o 7,5%). W czerwcu 2008 r. - 199 wypadków, w czerwcu 2009 - 121 (spadek o 39,2%). W maju 2008 w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów zginęły 23 osoby, rok później 21, w czerwcu 2008 - 31, rok później - 20.