Yamaha tworzy wspomaganie kierownicy dla motocykli. Ma inne zadanie niż w samochodach

Dziś trudno wyobrazić sobie samochód bez wspomagania kierownicy, ale w motocyklach taki dodatek wydaje się zupełnie niepotrzebny. Chyba że będzie ono miało zupełnie inne zadanie. I właśnie nad takim rozwiązaniem pracuje Yamaha.

Yamaha szykuje elektroniczne wspomaganie kierownicy dla motocykliYamaha szykuje elektroniczne wspomaganie kierownicy dla motocykli
Źródło zdjęć: © Yamaha
Szymon Jasina

Elektroniczne wspomaganie kierownicy (ang. Electronic Power Steering) – tak swoje nowe rozwiązanie opisuje Yamaha. Ma ono być montowane w wyczynowych maszynach startujących w motocrossowych mistrzostwach Japonii. Jest to część działania w ramach tworzenia systemów wspomagających kierowców motocykli, które ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale też zapewnienie większej frajdy z jazdy.

System EPS ma działać inaczej niż w przypadku samochodów. Tu jego głównym celem nie jest ułatwianie skręcania (w końcu w motocyklach nie ma z tym problemu), a raczej będzie działał jako amortyzator skrętu. To natomiast poprawi stabilność motocykla, doda mu zwinności, zmniejszy zmęczenie kierowcy.

Na początek system EPS będzie testowany w maszynach ekipy Yamaha Factory Racing Team w modelach YZ450FM i YZ250F. Ale japońska firma już zakłada, że sprawdzi się on w wielu różnych motocyklach. Można zatem się spodziewać, że podobnie jak klasyczny amortyzator skrętu, tak też EPS znajdzie zastosowanie w modelach sportowych czy turystycznych (szczególnie klasy adventure).

Elektroniczne wspomaganie kierownicy będzie opierało swoje działanie o czujnik momentu obrotowego działającego na kierownicę. Dzięki temu ma przeciwdziałać siłom działającym na nią – np. przy zmieniającej się nawierzchni podczas szybszej jazdy. Nie trudno sobie wyobrazić przydatność takiego systemu na luźnej.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀