Yamaha tworzy wspomaganie kierownicy dla motocykli. Ma inne zadanie niż w samochodach

Dziś trudno wyobrazić sobie samochód bez wspomagania kierownicy, ale w motocyklach taki dodatek wydaje się zupełnie niepotrzebny. Chyba że będzie ono miało zupełnie inne zadanie. I właśnie nad takim rozwiązaniem pracuje Yamaha.

Yamaha szykuje elektroniczne wspomaganie kierownicy dla motocykliYamaha szykuje elektroniczne wspomaganie kierownicy dla motocykli
Źródło zdjęć: © Yamaha
Szymon Jasina

Elektroniczne wspomaganie kierownicy (ang. Electronic Power Steering) – tak swoje nowe rozwiązanie opisuje Yamaha. Ma ono być montowane w wyczynowych maszynach startujących w motocrossowych mistrzostwach Japonii. Jest to część działania w ramach tworzenia systemów wspomagających kierowców motocykli, które ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale też zapewnienie większej frajdy z jazdy.

System EPS ma działać inaczej niż w przypadku samochodów. Tu jego głównym celem nie jest ułatwianie skręcania (w końcu w motocyklach nie ma z tym problemu), a raczej będzie działał jako amortyzator skrętu. To natomiast poprawi stabilność motocykla, doda mu zwinności, zmniejszy zmęczenie kierowcy.

Na początek system EPS będzie testowany w maszynach ekipy Yamaha Factory Racing Team w modelach YZ450FM i YZ250F. Ale japońska firma już zakłada, że sprawdzi się on w wielu różnych motocyklach. Można zatem się spodziewać, że podobnie jak klasyczny amortyzator skrętu, tak też EPS znajdzie zastosowanie w modelach sportowych czy turystycznych (szczególnie klasy adventure).

Elektroniczne wspomaganie kierownicy będzie opierało swoje działanie o czujnik momentu obrotowego działającego na kierownicę. Dzięki temu ma przeciwdziałać siłom działającym na nią – np. przy zmieniającej się nawierzchni podczas szybszej jazdy. Nie trudno sobie wyobrazić przydatność takiego systemu na luźnej.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła