Yamaha stworzyła trialowego elektryka TY-E 2.0. To przyszłość jednośladów

Yamaha coraz mocniej pracuje nad elektrycznymi jednośladami i trend ten nie omija świata sportu. Japońska marka zaprezentowała trialowy motocykl TY-E 2.0, który ma wystartować w wybranych rundach mistrzostw świata.

Yamaha TY-E 2.0Yamaha TY-E 2.0
Źródło zdjęć: © Yamaha
Szymon Jasina

Yamaha ma plan, zgodnie z którym do 2050 r. chce osiągnąć pełną neutralność węglową – obejmującą również cały cykl życia jej pojazdów. Oczywiście jednym z głównych sposobów ma być przestawienie się na produkcję elektrycznych jednośladów. Japończycy jednak nie porywają się z motyką na słońce, tylko na razie tworzą takie modele, które przy dzisiejszej technologii mają sens.

Obok miejskich skuterów, to niektóre maszyny sportowe - te, które nie wymagają dużego zasięgu, są w tej grupie. Tak właśnie powstał zaprezentowany w 2018 r. trialowy motocykl TY-E. Cztery lata później Yamaha prezentuje model TY-E 2.0.

Jego konstrukcja opiera o ramę typu monocoque wykonaną z materiałów kompozytowych. Dzięki temu jest ona lżejszy przy zachowaniu optymalnej sztywności. W odróżnieniu od poprzedniej generacji, umieszczenie silnika i akumulatora zmieniło się tak, że motocykl ma niżej znajdujący się środek ciężkości. Yamaha TY-E 2.0 waży nieco ponad 70 kg.

Yamaha TY-E 2.0
Yamaha TY-E 2.0 © Yamaha

Sam akumulator został opracowany od nowa. Jest o 20 proc. lżejszy i ma pojemność aż o 2,5 razy większą niż w pierwszej generacji Yamahy TY-E. Dzięki nowej elektronice i odpowiedniemu zestrojeniu sprzęgła uzyskano lepszą trakcję.

Yamaha zapewnia, że TY-E 2.0 jest nie tylko lepszy od poprzednika, ale zapewnia więcej frajdy niż modele spalinowe. Dzieje się tak dzięki dostępnemu już ruszenia wysokiemu momentowi obrotowemu, a zatem i dobremu przyspieszeniu.

O tym, że nie jest to tylko ciekawostka stworzona z myślą o przyszłości, może świadczyć fakt, że już w sezonie 2022 Yamaha wystawi model TY-E 2.0 w wybranych rundach mistrzostw świata w trialu organizowanych przez FIM.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne