WAŻNE
TERAZ

Jest decyzja RPP. Wiadomo, co ze stopami procentowymi

Wyścigowe Arrinery GT podbijają legendarny brytyjski tor wyścigowy

Obraz
Źródło zdjęć: © Arrinera

*Polskie przedsiębiorstwo Arrinera Racing na historycznym torze wyścigowym w Brooklands zaprezentowało dwa prototypy wyścigowego samochodu klasy GT3, Arrinera Hussarya GT, w nowym wzorze malowania. *

Lokalizacja, na której zaprezentowano nowe auta nie była przypadkowa. Tor w Brooklands, zbudowany w 1907 roku, był pierwszym na świecie permanentnym torem wyścigowym, w jego centrum mieściło się lotnisko, a na obrzeżu toru, od 1918 roku seryjnie produkowano samoloty.

Arrinera ma polskie korzenie, podobnie jak Hrabia Eliot Zborowski i jego syn, Louis Vorow Zborowski, którzy odegrali ogromną rolę w tworzeniu sportów samochodowych na Wyspach Brytyjskich. Zborowscy byli majętnymi kierowcami wyścigowymi, których osiągnięcia są w Polsce mniej znane niż w krajach anglojęzycznych.

Eliot Zborowski, urodzony w New Jersey, zamienił wyścigowe konie na samochody, gdy przeniósł się do Europy w 1898 roku. W 1902 zajął drugie miejsce w wyścigu-maratonie z Paryża do Wiednia. Uznawano go za jednego z najlepszych wyczynowych kierowców europejskich, wiadomo, że przyjaźnił się ze sławnym Belgiem, Camille Jenatzym. Gdy w 1902 Selwyn Francis Edge wygrał wyścig o puchar Gordona Bennetta i zwyczaj nakazywał, by to zwycięska Anglia zorganizowała kolejny wyścig, okazało się to niemożliwe, gdyż na Wyspach obowiązywał jeszcze "The Red Flag Act" i sporty samochodowe były zakazane. Uważa się, że to właśnie Eliot Zborowski zaproponował, by wyścig odbył się w gościnnej Irlandii i aby jako zapłatę za uprzejmość Irlandczyków stanowił zielony kolor samochodów angielskiej reprezentacji. Stąd pochodzi najbardziej klasyczny kolor samochodowego lakieru - British Racing Green.

Niestety Eliot zginął przedwcześnie, startując w 1903 roku w wyścigu górskim La Turbie pod Niceą jako fabryczny kierowca Mercedesa.

Jego syn, jeden z kilku najbogatszych nastolatków na świecie, odziedziczył po ojcu nie tylko fortunę ale również wyścigowego bakcyla. Zaangażował do pracy Clive’a Gallopa, najlepszego inżyniera Bentleya i zbudował pierwszy na świecie wyścigowy samochód z silnikiem lotniczym. Wyposażony w 6-cylindrowy silnik Maybacha o pojemności 23 litrów wóz o żartobliwej nazwie "Chitty Bang Bang" zadebiutował właśnie na torze w Brooklands. Zborowski startował w Indianapolis w fabrycznym Bugatti, potrafił utrzymać drugie miejsce w Grand Prix Hiszpanii, ale niestety zginął w 1924 roku na torze Monza, utrzymując się na trzeciej pozycji w Grand Prix Włoch. Podobnie jak ojciec, zginął za kierownicą fabrycznego Mercedesa, w dodatku skonstruowanego przez profesora Porsche. Wcześniej zdążył wesprzeć finansowo dwóch swoich przyjaciół, Bamforda i Martina, twórców marki Aston Martin.

Wyścigowe wyczyny Zborowskiego zainspirowały także Iana Fleminga, twórcę powieści o przygodach Jamesa Bonda, do napisania książki dla dzieci zatytułowanej "Chitty Chitty Bang Bang", którą w dzieciństwie czytał prawie każdy dorosły dziś Brytyjczyk. Wyścigowe Arrinery Hussarya GT, które odwiedziły tor w Brooklands, noszą zieloną barwę nadwozia w hołdzie dwóm hrabiom polskiego pochodzenia, którzy odważnie torowali drogę rozwojowi sportu wyścigowego w Europie. Arrinera, gotowa do startów w klasie GT3, to samochód dla tak zwanych "gentleman drivers", wymagających kierowców amatorów, którym oferuje nowoczesne technologie, łatwość wyścigowej obsługi i ponadprzeciętne bezpieczeństwo.

Nawiązująca do pionierskiej roli hrabiego Zborowskiego w historii toru Brooklands wizyta polskich samochodów w tym historycznym miejscu ma znaczenie symboliczne. Zaprojektowane w Polsce, z wieloma elementami produkowanymi w naszym kraju. Samochody te to prawdziwe produkty globalne przeznaczone dla wymagających kierowców wyścigowych na całym świecie. Montowane i testowane w hrabstwie Cambridgeshire samochody zademonstrują swoje możliwości na torach wyścigowych Europy w sezonie 2017. Pod koniec 2017 roku planowany jest debiut samochodu w ekstremalnej wersji, dopuszczonej do ruchu drogowego.

Auto jest napędzane siedmiolitrowym silnikiem V8 o mocy od 420 do 650 KM (w zależności od ustawień).

W tym roku Arrinera GT wzięła też udział w jednej z najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych na świecie - Goodwood Festival of Speed, gdzie można było ją zobaczyć obok wyścigowych wersji samochodów takich jak Aston Martin, Porsche czy Ferrari. Za jej kierownicą zasiadł wtedy Piotr R. Frankowski.

Źródło: arrinera.com, opracował: Jakub Tujaka

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025