Trwa ładowanie...
d2b86w3

Wyścigowe Arrinery GT podbijają legendarny brytyjski tor wyścigowy

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Wyścigowe Arrinery GT podbijają legendarny brytyjski tor wyścigowy
(Arrinera)
d2b86w3

*Polskie przedsiębiorstwo Arrinera Racing na historycznym torze wyścigowym w Brooklands zaprezentowało dwa prototypy wyścigowego samochodu klasy GT3, Arrinera Hussarya GT, w nowym wzorze malowania. *

Lokalizacja, na której zaprezentowano nowe auta nie była przypadkowa. Tor w Brooklands, zbudowany w 1907 roku, był pierwszym na świecie permanentnym torem wyścigowym, w jego centrum mieściło się lotnisko, a na obrzeżu toru, od 1918 roku seryjnie produkowano samoloty.

Arrinera ma polskie korzenie, podobnie jak Hrabia Eliot Zborowski i jego syn, Louis Vorow Zborowski, którzy odegrali ogromną rolę w tworzeniu sportów samochodowych na Wyspach Brytyjskich. Zborowscy byli majętnymi kierowcami wyścigowymi, których osiągnięcia są w Polsce mniej znane niż w krajach anglojęzycznych.

d2b86w3

* Arrinera Hussarya GT *

Eliot Zborowski, urodzony w New Jersey, zamienił wyścigowe konie na samochody, gdy przeniósł się do Europy w 1898 roku. W 1902 zajął drugie miejsce w wyścigu-maratonie z Paryża do Wiednia. Uznawano go za jednego z najlepszych wyczynowych kierowców europejskich, wiadomo, że przyjaźnił się ze sławnym Belgiem, Camille Jenatzym. Gdy w 1902 Selwyn Francis Edge wygrał wyścig o puchar Gordona Bennetta i zwyczaj nakazywał, by to zwycięska Anglia zorganizowała kolejny wyścig, okazało się to niemożliwe, gdyż na Wyspach obowiązywał jeszcze "The Red Flag Act" i sporty samochodowe były zakazane. Uważa się, że to właśnie Eliot Zborowski zaproponował, by wyścig odbył się w gościnnej Irlandii i aby jako zapłatę za uprzejmość Irlandczyków stanowił zielony kolor samochodów angielskiej reprezentacji. Stąd pochodzi najbardziej klasyczny kolor samochodowego lakieru - British Racing Green.

Niestety Eliot zginął przedwcześnie, startując w 1903 roku w wyścigu górskim La Turbie pod Niceą jako fabryczny kierowca Mercedesa.

d2b86w3

Jego syn, jeden z kilku najbogatszych nastolatków na świecie, odziedziczył po ojcu nie tylko fortunę ale również wyścigowego bakcyla. Zaangażował do pracy Clive’a Gallopa, najlepszego inżyniera Bentleya i zbudował pierwszy na świecie wyścigowy samochód z silnikiem lotniczym. Wyposażony w 6-cylindrowy silnik Maybacha o pojemności 23 litrów wóz o żartobliwej nazwie "Chitty Bang Bang" zadebiutował właśnie na torze w Brooklands. Zborowski startował w Indianapolis w fabrycznym Bugatti, potrafił utrzymać drugie miejsce w Grand Prix Hiszpanii, ale niestety zginął w 1924 roku na torze Monza, utrzymując się na trzeciej pozycji w Grand Prix Włoch. Podobnie jak ojciec, zginął za kierownicą fabrycznego Mercedesa, w dodatku skonstruowanego przez profesora Porsche. Wcześniej zdążył wesprzeć finansowo dwóch swoich przyjaciół, Bamforda i Martina, twórców marki Aston Martin.

Wyścigowe wyczyny Zborowskiego zainspirowały także Iana Fleminga, twórcę powieści o przygodach Jamesa Bonda, do napisania książki dla dzieci zatytułowanej "Chitty Chitty Bang Bang", którą w dzieciństwie czytał prawie każdy dorosły dziś Brytyjczyk. Wyścigowe Arrinery Hussarya GT, które odwiedziły tor w Brooklands, noszą zieloną barwę nadwozia w hołdzie dwóm hrabiom polskiego pochodzenia, którzy odważnie torowali drogę rozwojowi sportu wyścigowego w Europie. Arrinera, gotowa do startów w klasie GT3, to samochód dla tak zwanych "gentleman drivers", wymagających kierowców amatorów, którym oferuje nowoczesne technologie, łatwość wyścigowej obsługi i ponadprzeciętne bezpieczeństwo.

Nawiązująca do pionierskiej roli hrabiego Zborowskiego w historii toru Brooklands wizyta polskich samochodów w tym historycznym miejscu ma znaczenie symboliczne. Zaprojektowane w Polsce, z wieloma elementami produkowanymi w naszym kraju. Samochody te to prawdziwe produkty globalne przeznaczone dla wymagających kierowców wyścigowych na całym świecie. Montowane i testowane w hrabstwie Cambridgeshire samochody zademonstrują swoje możliwości na torach wyścigowych Europy w sezonie 2017. Pod koniec 2017 roku planowany jest debiut samochodu w ekstremalnej wersji, dopuszczonej do ruchu drogowego.

Auto jest napędzane siedmiolitrowym silnikiem V8 o mocy od 420 do 650 KM (w zależności od ustawień).

d2b86w3

W tym roku Arrinera GT wzięła też udział w jednej z najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych na świecie - Goodwood Festival of Speed, gdzie można było ją zobaczyć obok wyścigowych wersji samochodów takich jak Aston Martin, Porsche czy Ferrari. Za jej kierownicą zasiadł wtedy Piotr R. Frankowski.

Źródło: arrinera.com, opracował: Jakub Tujaka

d2b86w3

Podziel się opinią

Share

d2b86w3

d2b86w3