Wyjdź zwycięsko z pojedynku z zimą

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zima jest trudnym przeciwnikiem - zaskakującym i uciążliwym. Potrafi zaatakować niespodziewanie i trwać długo. Tym, którzy jeszcze nie przygotowali na nią swojego samochodu podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Najbardziej istotną kwestią są opony zimowe. Dają one większe bezpieczeństwo, krótszą drogę hamowanie na lodzie i śniegu oraz zapewniają lepsze prowadzenie. Pamiętajmy, że równie istotny co rodzaj opony jest jej odpowiedni stan. Obowiązujące w Polsce przepisy mówią, że muszą one mieć co najmniej 1,6-milimetrowy bieżnik. Jest to wartość minimalna. Aby ogumienie zimowe gwarantowało swoje pełne właściwości, bieżnik powinien mieć przynajmniej 3-4 mm głębokości.

O akumulatorze często przypominamy sobie wtedy, gdy już jest za późno. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak czekać na taksówkę lub na życzliwego kierowcę, który dzięki podłączeniu kabli rozruchowych pomoże nam uruchomić samochód. Jeśli odpalamy auto na tzw. "krótko" pamiętajmy, by w odpowiedniej kolejności podłączyć kable i nie pomylić biegunów. Najpierw łączymy bieguny dodatnie, a później ujemne. Zdejmujemy je w odwrotnej kolejności - najpierw ujemne, a później dodatnie. Sprawdźmy stan akumulatora - jeśli napięcie ładowania będzie zbyt niskie, podładujmy go. Warto również oczyścić akumulator i klemy, najlepiej za pomocą wazeliny technicznej. Podczas ruszania i jazdy, szczególnie na krótkich odcinkach, starajmy się ograniczać odbiorniki prądu - osłabią one nasz akumulator a na krótkiej trasie nie odzyskamy tej energii.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Bardzo istotny jest też stan zawieszenia. Zniszczone sprężyny powodują, że droga hamowania wydłuża się o 5 proc. Luzy w zawieszeniu i w układzie kierowniczym pogarszają sterowalność. Konieczne jest też sprawdzenie hamulców. Upewnijmy się, że klocki są w dobrej kondycji a siły hamowania pomiędzy osiami rozkładają się równomiernie. Co dwa lata należy też wymienić płyn hamulcowy. W zimie przydadzą się nowe pióra wycieraczek, szczególnie jeśli stare są porwane lub stwardniałe. W ramach profilaktyki wycieraczki można odchylać na noc tak, aby nie przylegały do szyby albo jako "bufora" użyć tektury.

Sprawne światła zapewnią nam dobrą widoczność. Podczas codziennej eksploatacji pamiętajmy, by regularnie je oczyszczać, a przed sezonem upewnijmy się, że oświetlenie jest sprawne. Jeśli mamy wrażenie, że nie świeci odpowiednio, wyregulujmy je. Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego mówią, że zaledwie 1 proc. samochodów ma dwa światła spełniające dokładnie kryteria określone przepisami.

Źródło: Szkoła Auto Skoda

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła