Wydechy motocykli mają być cichsze. BMW i KTM zabrały głos

Coraz częściej mówi się o zbyt głośnych motocykli na drogach. W Europie ojawiają się lokalne zakazy dla hałasujących maszyn, a nawet wykorzystywane są rejestratory mierzące poziom dźwięku. BMW i KTM chcą pochyląć się nad tą kwestią, ale tłumaczą też, że jest ona bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać.

wydech motocyklowyMotocyklowe wydechy potrafią być bardzo głośne
Źródło zdjęć: © Pixabay | Hans
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Dla wielu motocyklistów dźwięk ich maszyn to ważna część całego doświadczenia związanego z jazdą. Niezależnie czy mowa o bulgoczących harleyach, czy włoskich sportach agresywnie krzyczących na wysokich obrotach – nie da się ukryć, że jest to ważny element kultury motocyklowej. Z drugiej strony nie każdy użytkownik dróg czy mieszkaniec pobliskiego budynku chce żyć w hałasie wydobywającym się z wydechów.

Na zbyt głośne motocykle zwraca się uwagę w coraz większej liczbie europejskich krajów. W Niemczech powołano specjalną inicjatywę, która ma się zająć tą kwestią, w austriackim Tyrolu na popularnych trasach wprowadzono zakaz jazdy dla motocykli, które generują z rur ponad 95 dB, a we Francji i w Wielkiej Brytanii testowano już rejestratory mierzące poziom dźwięku przejeżdżających pojazdów. O hałasujących jednośladach mówi się też we Włoszech i w Szwajcarii.

W Polsce jeszcze nie zostały podjęte tak daleko idące kroki, ale też nietrudno znaleźć ludzi, którzy narzekają na głośne motocykle. Nic więc dziwnego, że wiele osób spodziewa się zmian w przepisach w najbliższym czasie. Niemcy z Motorrad.de postanowili zapytać wszystkich producentów motocykli, jak się odnoszą do tej kwestii i jakie mają związane z nią plany. W przypadku większości firm skończyło się na wymijającym stwierdzeniu, że jeśli tylko zostaną wprowadzone nowe przepisy i wymogi, to producenci się do nich zastosują.

Jednak BMW i KTM to dwie marki, których szefowie zdecydowali się na dłuższy komentarz i deklarację działania. Stefan Pierer, szef firm KTM i Husqvarna, przyznaje, że producenci motocykli zajmą się kwestią hałasu, ale stwierdza też, że problem jest szerszy. Zwraca uwagę na producentów nieoryginalnych wydechów, które często są dużo głośniejsze od tych montowanych seryjnie. Zatem również firmy oferujące takie części będą musiały dostosować się do nadchodzących ostrzejszych norm.

W podobnym tonie wypowiada się Markus Schramm, odpowiadający za BMW Motorrad. Też wspomina kwestię części montowanych już po zakupie motocykla w salonie. Zwraca również uwagę na ich samodzielne modyfikacje. Jak wiadomo, nie brakuje przecież naprawdę głośnych wydechów. Obaj panowie komentowali też fakt, że wiele zależy od samych motocyklistów. W końcu chęć założenia głośniejszego tłumika czy "jazda do odcinki" w środku nocy to już indywidualne zachowanie każdego kierowcy.

Schramm stwierdza przy tym, że nie należy karać wszystkich za zachowanie jednostek, a do tego zauważa, że cała debata jest mocno nacechowana emocjami. Z jednej strony są motocykliści, którym sprawia przyjemność okazjonalne odkręcenie gazu, z drugiej osoby, które na jednośladach nie jeżdżą i tylko denerwują się, gdy motocykle mijają ich domy.

W niedalekiej perspektywie można spodziewać się nowych norm i przepisów, ale niemniej ważne jest zrozumienie się obu grup. Zresztą dla wielu motocyklistów najważniejsze jest to, co podkreśla też szef BMW Motorrad – dla nich znaczenie ma charakter dźwięku wydobywającego się z rury wydechowej, a nie jego głośność. Jeśli nowe ograniczenia nie zmienią tego pierwszego, to nie będzie tak źle.

Wojna na dźwięki układu wydechowego. BMW kontra Harley-Davidson

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥