W Warszawie sekundników przy światłach nie będzie. „To byłby krok wstecz”

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie tłumaczy, dlaczego nie zdecyduje się na zastosowanie sekundników na skrzyżowaniach.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Maciej Kulczyński

Nowelizacja przepisów dopuści od 1 lipca montowanie na skrzyżowaniach sekundników wskazujących, jak wiele czasu pozostało do zmiany świateł.

ZDM wyjaśnia, że montowanie ich w Warszawie nie ma uzasadnienia. Żeby poprawnie wskazywać czas, jaki pozostał do zmiany świateł, sekundniki musiałyby działać w trybie stałoczasowym, niezależnie od natężenia ruchu na skrzyżowaniu. To rozwiązanie w Warszawie jest zastępowane sygnalizacją adaptacyjną, która bazuje na systemie czujników wykrywających ruch. Oznacza to, że sygnalizacja płynnie dostosowuje się do sytuacji na drodze.

Na 750 sygnalizatorów w Warszawie 500 z nich działa w tym trybie, a każdego roku liczba ta zwiększa się o kolejnych kilkadziesiąt. ZDM dodaje, że rozwiązanie takie umożliwia wprowadzenie koordynacji między światłami i uzyskanie tzw. „zielonej fali”, co przekłada się na płynność ruchu bardziej niż montowanie sekundników.

Instalowanie czasomierzy na światłach ma wielu zwolenników. Twierdzą oni, że rozwiązanie to upłynnia ruch. Pozwalają wcześniej włączyć pierwszy bieg i przygotować się do ruszenia, dzięki czemu więcej samochodów będzie mogło przejechać na jednej zmianie świateł. Także, gdy pojazdy zbliżają się do sygnalizacji i kierowca zobaczy, że wkrótce zapali się czerwone, będzie mógł wcześniej rozpocząć hamowanie silnikiem, co pozwoli oszczędzić paliwo.

Niektórzy przytaczają jednak przykład z Grudziądza, gdy po wprowadzeniu tego rozwiązania okazało się, że… o 50 proc. wzrosła liczba osób przejeżdżających przez skrzyżowanie na czerwonym świetle, a o 100 proc. liczba kierowców przejeżdżających przez skrzyżowanie z prędkością większą niż 100 km/h.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025