W Lidzbarku Warmińskim powstało przejście 3D. Niestety, nie ma się z czego cieszyć

Wyglądają jak kłody rzucone na drogę i mają chronić pieszych. Na razie z pewnością spełniają swoje zadanie, ale niebawem zmienią się w typową niedźwiedzią przysługę.

W Polsce przejście nie jest dla pieszego bezpieczną przystanią. Wszelkie zmiany trzeba poprzedzić edukacją
Źródło zdjęć: © East News | Adam Burakowski/REPORTER
Tomasz Budzik

Lidzbark Warmiński wzbogacił się o przejście dla pieszych namalowane w technice trójwymiarowej. Biegnąca w poprzek ścieżki rowerowej "zebra" wygląda jak kilka położonych na niej betonowych belek. Rozwiązanie to z pewnością jest sprawnym krokiem promocyjnym. O małym mieście w woj. warmińsko-mazurskim pisały media w całym kraju i poza nim. Problem polega na tym, że od strony bezpieczeństwa w ruchu jest to już znacznie mniej szczęśliwa inicjatywa.

Taka wirtualna przeszkoda z pewnością skłoni rowerzystów do zwolnienia, a pieszych do zastanowienia się przed wkroczeniem na nią i zapewni większe bezpieczeństwo. Będzie tak jednak do czasu, gdy rozwiązanie nie spowszednieje obydwu grupom. Co jednak ważniejsze, zastosowanie innego wzoru przejścia dla pieszych sprawia, że te zwykłe mogą wydawać się rowerzystom mniej istotne. To ślepa uliczka dbałości o bezpieczeństwo. Strach pomyśleć, co by się stało, gdyby podobne oznaczenie zaczęto wprowadzać na drogach.

W Polsce szacunek względem przejścia dla pieszych to duży problem. Prawo o ruchu drogowym mówi: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu". Choć doskonale wie o tym, a przynajmniej powinien wiedzieć, każdy posiadacz prawa jazdy, przechodzenie przez ulicę przypomina u nas walkę z żywiołem. Najlepszym dowodem na to twierdzenie są liczby.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 r. piesi brali udział w 8197 wypadkach. Spośród nich do 4091 doszło na przejściu dla pieszych. W aż 3379 takich zdarzeniach winny był kierujący. Kierowcy w 2017 r. byli więc odpowiedzialni za blisko 83 proc. wypadków na przejściach dla pieszych. Za kierownicą koncentrujemy się na innych samochodach, bo te mogą stanowić dla nas zagrożenie. Wielu zmotoryzowanych wciąż nie poważa życia i zdrowia pieszych na tyle, by spełniać zapisy mało restrykcyjnego przecież w Polsce prawa.

Podstawą jest zwolnienie przed przejściem dla pieszych, gdy nie jesteśmy zupełnie pewni, że nikt na nie nie wejdzie. Choć to banalne, wielu kierowców tego nie robi. W 2017 r. aż 1933 wypadki na przejściach dla pieszych miały miejsce na prostych odcinkach drogi. Tu nic nie tłumaczy zmotoryzowanych. Akcje krakowskiej policji drogowej udowadniają, że wciąż wiele osób jadących drogą o przynajmniej dwóch pasach ruchu nie ma pojęcia, że mijając aut poruszające się prawym pasem przed przejściem, dokonują manewru wyprzedzania. Po prostu nie zdają sobie sprawy z tego, że jest to potencjalne zagrożenie dla życia pieszych.

W kraju, w którym świadomość kierujących nie stoi na poziomie, którego byśmy sobie życzyli, wprowadzanie nowego typu przejść mogłoby sprawić, że na tych zwykłych piesi poczuliby się jeszcze mniej bezpiecznie. *Lepiej postawić na uświadamiające akcje społeczne i większy dozór policji nad przejściami dla pieszych. *

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła