Voxan ustanowił 11 rekordów prędkości. Ale to nie jest ich ostatnie słowo

Można sobie żartować, że liczba rekordów, jakie da się ustanowić, zależy tylko od wyobraźni i wymyślania kolejnych kategorii. Jednak jeśli bije się je hurtowo, to już coś znaczy. Tak było w przypadku elektrycznego motocykla Voxan Wattman, który w różnych konfiguracjach pobił 11 rekordów prędkości.

Voxan WattmanVoxan Wattman
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Voxan
Szymon Jasina

Z powodu pandemii koronawirusa Voxan musiał mocno zmodyfikować swoje plany dotyczące bicia rekordów prędkości. Zamiast na słonej równinie Uyuni w Boliwii próby wykonywano na pasie startowym lotniska we francuskim Châteauroux. Choć ma on aż 3,5 km długości, to przy takich próbach nie jest to dużo. Zatem bez wątpienia ustanowione rekordy są gorsze, niż byłoby to możliwe, gdyby voxan wattman miał do dyspozycji większy dystans na rozpędzenie się. Zatem już wiadomo, że ekipa ta ma zamiar w przyszłości wrócić do bicia rekordów.

Oczywiście dotyczy to całkowitej maksymalnej prędkości. Jednak już we Francji udało się ustanowić nowe rekordy. W kategorii elektrycznych motocykli ważących ponad 300 i wyposażonych w częściową aerodynamiczną karoserię (po angielsku „partially streamlined”) udało się osiągnąć średnią prędkość 366,94 km/h. Oczywiście, jak zawsze w przypadku takich rekordów, wyciągnięto średnią z dwóch kolejnych przejazdów w dwie strony. Jednak podczas jednej z wielu prób voxan wattman rozpędził się do 408 km/h. To pokazuje, że jest jeszcze sporo możliwości do poprawy wyniku.

Voxan Wattman
Voxan Wattman © Materiały prasowe | Voxan

Analogicznie udało się pobić rekord dla takich samych elektrycznych motocykli, ale bez aerodynamicznej skorupy nałożonej na nadwozie. W tym przypadku osiągnięty wynik to 349,38 km/h.

Pozostałe dziewięć pobitych rekordów to:

  • 1/4 mili, start lotny, częściowo opływowy – 394,45 km/h,
  • 1/4 mili, start lotny, nieopływowy – 357,19 km/h,
  • 1 km, start lotny, częściowo opływowy – 386,35 km/h,
  • 1/4 mili, start zatrzymany, nieopływowy – 126,20 km/h,
  • 1/4 mili, start zatrzymany, częściowo opływowy – 127,30 km/h,
  • 1 km, start zatrzymany, nieopływowy – 185,56 km/h,
  • 1 km, start zatrzymany, częściowo opływowy – 191,84 km/h,
  • 1 mila, start zatrzymany, nieopływowy – 222,82 km/h,
  • 1 mila, start zatrzymany, częściowo opływowy – 225,01 km/h.
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne