Volvo zapowiada koniec diesli

Na naszych oczach zaczyna się właśnie rewolucja motoryzacyjna. Należące do grona producentów segmentu premium Volvo zapowiedziało rezygnację z rozwoju wciąż bardzo popularnych wysokoprężnych jednostek napędowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Szwedzka marka nie będzie produkować nowych modeli silników Diesla ze względu na zbyt wysokie koszty związane z redukcją emisji spalin - podała agencja Reuters, powołując się na wypowiedź prezesa firmy Hakana Samuelssona. - Z dzisiejszej perspektywy nie będziemy rozwijać produkcji silników diesla nowej generacji - zapowiedział Samuelsson w wywiadzie dla niemieckiego dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung", na który powołuje się Reuters.

Według Samuelssona Volvo będzie produkowało obecną generację silników diesla, wprowadzonych na rynek w 2013 r., prawdopodobnie do 2023 r. Później, jak oszacował, koszt dostosowywania ich do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin okaże się dla firmy nieopłacalny.

Volvo chce natomiast zainwestować w produkcję aut elektrycznych i hybrydowych. Pierwszy model elektryczny planuje wprowadzić na rynek w 2019 r. - Tesla zaoferowała taki samochód, który cieszy się dużą popularnością. W tym obszarze powinno być również miejsce dla nas - podkreślił Samuelsson.

Jak przypomina Reuters, wcześniej w wypowiedziach prasowych Samuelsson zaznaczał, że zaostrzanie norm emisji spalin doprowadzi do wywindowania cen diesli, co sprawi, że atrakcyjną alternatywą dla nich staną się auta hybrydowe.

Do 2021 r. europejscy producenci aut będą musieli ograniczyć emisję CO2 w swych samochodach do 95 gramów na kilometr (obecnie limit emisji wynosi 130 g/km). Według Reutera zmusi ich to do większych inwestycji w technologie kontrolujące emisję spalin.

Volvo nie jest jednak jedyną marką, która pracuje nad samochodami o napędzie elektrycznym. Do istotnego przebudowania swojej gamy w ciągu następnych 5-10 lat przygotowuje się Volkswagen. W ciągu następnych czterech lat firma zamierza zaprezentować 15 modeli elektrycznych i spodziewa się, że ich roczna sprzedaż od 2020 roku nie będzie mniejsza niż 400 tys. sztuk.

General Motors do 2020 roku wyda 3,8 miliarda dolarów na rozwój technologii elektrycznej i hybryd typu plug-in. W Szanghaju pokaże Buicka Velite 5, bazującego na rozwiązaniach zastosowanych w Chevrolecie Volcie.

Na planowaną gamę dziesięciu elektrycznych samochodów Mercedes zamierza wydać jeszcze więcej - prawie 11 miliardów dolarów.

W 2018 roku Ford chce zaprezentować crossovera z hybrydową jednostką napędową typu plug-in. W ciągu następnych pięciu lat w portfolio amerykańskiej marki pojawi się zaś w pełni elektryczny crossover.

Planom motoryzacyjnych gigantów nie ma się co dziwić. Samochody z silnikiem Diesla stanowią dziś ponad 50 proc. wszystkich aut rejestrowanych w Europie, co sprawia, że nasz kontynent jest największym rynkiem dla producentów diesli na świecie. Jak twierdzą analitycy, za kilka lat czeka nas jednak szybki spadek popularności samochodów spalinowych, a w szczególności diesli. Cytowani przez „Automotive News Europe” eksperci twierdzą, że od 2020 roku liczba sprzedawanych samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym zacznie drastycznie spadać, by w 2030 roku osiągnąć około 9 proc. Znacznie wolniej będzie maleć zainteresowanie samochodami benzynowymi, ale i te w 2030 roku mają stanowić tylko 25 proc. sprzedawanego wolumenu pojazdów osobowych.

Pozostałą część sprzedaży będą stanowić auta niskoemisyjne. Aż 28 proc. rynku mają przejąć samochody hybrydowe wykorzystujące silnik elektryczny i jednostkę benzynową. W 18 proc. rynek wypełnią hybrydy typu plug-in, czyli umożliwiające ładowanie auta z gniazdka i - przy dzisiejszych konstrukcjach - przejechanie około 50 km. Pozostałe 20 proc. ma należeć do samochodów elektrycznych. Oznacza to, że w 2030 roku samochody wykorzystujące silniki elektryczne (w tym hybrydy) będą stanowić 66 proc. sprzedawanych pojazdów.

Źródło: PAP, "Automotive News Europe"

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3