Volvo 850 (1991 – 1996)

Obraz

Za kilkanaście tysięcy złotych można się stać posiadaczem dużego, luksusowego i solidnego samochodu. Takim modelem jest Volvo 850.

Dla miłośników dużych, rodzinnych samochodów Volvo 850 jest idealnym autem. Model miał swą premierę w czerwcu 1991 r. i rozpoczynał nową erę w Volvo – był z przednim napędem. Był także autem luksusowym, bogato wyposażonym i w tamtych latach dostępnym dla niewielu Polaków.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9587/volvo-850-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | O przestronności Volvo świadczą jego wymiary zewnętrzne. Wewnątrz, tak z przodu jak i z tyłu, jest dużo miejsca nawet dla bardzo wymagających podróżnych. Przednie fotele są wygodne, a w lepiej wyposażonych wersjach jest elektryczna regulacja ich położenia z pamięcią. Tylna kanapa ma zagłówki dla trzech pasażerów. Tapicerka oraz materiały wykończeniowe są dobrej jakości i solidnie spasowane. W 10-letnich i starszych przecież autach nie ma trzasków ani skrzypień.

Kokpit, choć wygląda trochę archaicznie, jest czytelny i ergonomiczny. Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, dwustrefowa klimatyzacja, poduszki powietrzne, to rzeczy nieczęsto spotykane w autach z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Bezpieczeństwo podnosi także SIPS, nowatorskie rozwiązanie, chroniące pasażerów podczas bocznego zderzenia.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9587/volvo-850-2-b.jpeg',500,363) ) |
| --- | Volvo 850 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi (Wagon). Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 445 l, w kombi 420 l. Ten drugi można powiększyć (po złożeniu oparć kanapy) do 1490 l, co jest już wynikiem bardzo dobrym.

ZAPRASZAMY DO GALERII VOLVO

Silniki

Wybór silników w „850” był spory, choć nie wszystkie występują na naszym rynku. Wszystkie jednostki napędowe są 5-cylindrowe. Najczęściej spotykane silniki mają pojemność 2,4 litra z różną liczbą zaworów na cylinder i mocą – w wersji 10V osiągają moc 140 KM i 144 KM, w wersji 20V - moc 170 KM. Silniki są elastyczne i trwałe, z dość średnim zużyciem paliwa. Inne silniki to benzynowy, dwulitrowy z mocą 126 KM i 2.3 turbo z mocą 225 KM (model T-5) i 240 KM (model T-5R). Oba zużywają dużo paliwa. Rzadziej występuje natomiast na rynku turbodiesel, rodem z Audi, o pojemności 2,5 l i mocy 140 KM. Ten może poszczycić się najmniejszym zużyciem paliwa.

Eksploatacja

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9587/volvo-850-3-b.jpeg',500,396) ) |
| --- | Auto daje komfort, dynamikę jazdy, przestrzeń i bezpieczeństwo. Dobre jest zabezpieczone antykorozyjnie i jeżeli pojazd nie był wcześniej uszkodzony, nie powinno być ognisk korozji - najsłabszym punktem jest klapa tylnych drzwi w kombi. Nie powinny też pojawiać się problemy ze skrzyniami biegów, z zawieszeniem, układem wydechowym, o ile auto było regularnie serwisowane.

A jakie są wady? Część użytkowników narzeka na skuteczność hamulców – są trochę za słabe, przegrzewają się przednie tarcze. W silnikach z przebiegami powyżej 150 tys. km mogą być kłopoty z sondami lambda. Bywają też awarie układu chłodzenia (przewody), alternatora, zbyt szybkie zużywanie się przekładni kierowniczej (luzy), w zawieszeniu wymieniać trzeba tuleje metalowo-gumowe wahaczy i łączniki stabilizatora.

Oferowane na naszym rynku Volvo 850 w sporej części pochodzą z importu indywidualnego. Najwięcej aut jest z lat 1994 - 1996. Mają także spore przebiegi, czemu nie można się dziwić z racji ich wieku. W wielu z aut zainstalowano gaz, gdyż zużycie paliwa jest wyższe niż podaje producent w oficjalnych danych. Warto szukać samochodu zadbanego i nie powypadkowego, bowiem części zamienne i serwis są dość drogie.

Wady:

- duże zużycie paliwa,
- drogi serwis i części zamienne,
- sporo egzemplarzy powypadkowych.

Zalety:

- obszerne wnętrze,
- mało awaryjny,
- bezpieczny i komfortowy.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1991 – debiut Volvo 850 w wersji sedan (czerwiec),
1992 – w sprzedaży jest silnik benzynowy o mocy 140 KM,
1993 – na rynku pojawia się wersja kombi (luty) oraz silnik T-5 o mocy 225 KM (sierpień),
1994 – face lifting modelu (m.in. węższe reflektory),
1995 – gamę silników rozszerza diesel 2,5 litra i mocy 140 KM,
1996 – wersja 4x4, w grudniu – zakończenie produkcji, prezentacja następcy z nową nazwą.

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.0 | 6,7-9,4 | 10,8 | 8,9-15,0 | 12,9-18,5 | 14,9-19,1 |
| 2.4 | 6,9-11,9 | 7,8-12,9 | 9,2-15,0 | 9,9-15,9 | 12,9-21,8 |
| 2.3 T | - | - | 9,2-13,7 | 12,5-21,0 | 19,0-23,5 |
| 2.5 TD | - | - | - | - | 12,9-22,5 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Dane techniczne wybranych silników

| Silnik | 2.4 | 2.4 | 2.0 | 2.3 T | 2.5 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Rodzaj silnika | benz. 10V | benz. 20V | benz. 20V | benz. 20V | diesel 20V |
| Pojemność skokowa (cmł) | 2435 | 2435 | 1984 | 2319 | 2461 |
| Moc (KM/obr./min.) | 140/5400 | 170/6200 | 126/6250 | 225/5300 | 140/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 206/3600 | 220/3300 | 170/4800 | 300/2000 | 290/1900 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 205 | 195 | 240 | 200 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 10,3 | 8,9 | 11,7 | 7,4 | 9,2 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,4/11,7 | 6,6/12,4 | 6,5/11,9 | 6,9/12,9 | 4,4/7,2 |
| Opony | 185/65 HR15; 195/60 VR15 | 195/60 VR15 | 205/50 ZR16 | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 73 | | | | |
| Objętość bagażnika s/w (dmł) | 445/420 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 266 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 152/147 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,2 | | | | |
| Długość/szerokość/wysokość s/w (cm) | 466/176/142; 471/176/143 | | | | |
| Masa własna – s/w (kg) | 1370/1420 | 1400/1435 | 1420/1470 | 1460/1490 | |
| Masa całkowita – s/w (kg) | 1820/1970 | 1840/1970 | 1870/1970 | 1920/1920 | | s/w – sedan/kombi

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę