Volkswagen Eos - pierwsza jazda

Obraz

*Volkswagen Eos ma być nie tylko atrakcyjnym kabrioletem na gorące, pogodne lato. Niemiecki koncern zapowiada, że nabywcy tego auta będą z niego zadowoleni także w pozostałe dni roku. *

Volkswagen rekomenduje model Eos jako „365-Days-a-Year Cabriolet”, czyli całoroczny kabriolet, który sprawdzi się latem i zimą. Zgrabne cabrio-coupé powstało na płycie podłogowej Golfa, ale bardziej przypomina większego Passata. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Chromowana osłona chłodnicy w formie tarczy herbowej i duże reflektory nawiązują właśnie do tego modelu. Na krawędziach boki maski lekko unoszą się do góry i tworzą wyraźnie podkreślone partie błotników i nadkoli. Podobnie „muskularna” jest tylna część Eosa. Tutaj tylne błotniki wysunięte są ponad przechodzące przez cały bok zagłębienie. Dolna krawędź pokrywy bagażnika (ze znaczkiem VW) dochodzi poniżej błotników i nawiązuje nieco do Passata, a nawet Phaetona.
Wewnątrz jest już więcej elementów z Golfa. Pochodzi z niego płyta podłogowa, paleta silników i estetyka kabiny - deska rozdzielcza, kierownica, fotele i konsola środkowa.

WIĘCEJ ZDJEĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJEĆ W GALERII

Silnik

Na polskim rynku Eos oferowany jest w czterech wersjach silnikowych. Trzy z nich są benzynowe, z sześciobiegowymi skrzyniami – 1,6 l/115 KM, 2,0 l/150 KM i 2,0 l Turbo/200 KM, oraz diesel 2,0 l/ 140 KM. Nieco później ma się znaleźć w ofercie 250-konna jednostka 3,2 l V6 ze skrzynią DSG.
Podczas jazd testowych otrzymaliśmy do dyspozycji egzemplarz z 200-konnym silnikiem, który okazał się wręcz idealny do tego modelu. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Eos został znakomicie wyciszony - mimo „sportowego” brzmienia wydechu, wewnątrz nawet przy otwartym dachu prawie nie było go słychać.

Wrażenia z jazdy

Kierownica obszyta czarną skórą świetnie leży w dłoniach, ale przednie fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. W zamian jako opcję Volkswagen oferuje elektryczną regulację foteli aż w 12 zakresach!
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W prezentowanej wersji silnikowej auto przyspiesza do 100 km/h w niespełna 8 sekund, ale pozytywne emocje gasi wskaźnik paliwa - podczas dynamicznej jazdy komputer nieustannie wskazywał zużycie ok. 15 l benzyny na 100 km.
Szybkie zmiany przełożeń 6-biegowej skrzyni, znanej z Golfa, pozwalają na żwawe manewry na jezdni. A sportowo zestrojone zawieszenie pozwala na stabilną jazdę, nawet z wyłączonym ESP.
Naciśnięcie małego guzika na tunelu wystarczy, aby przesunąć szklany panel dachu, który pełni rolę klasycznego „szyberdachu”. Jeżeli to nam nie wystarcza, to dużym przyciskiem w 25 sekund składamy dach do bagażnika.
Niestety, mimo dostępnej za dopłatą osłony przeciwwiatrowej (tzw. windschottu), powyżej 100 km/h wiatr bardzo mocno daje się we znaki pasażerom Eosa i wtedy lepiej zwolnić, albo zamknąć dach.
Jak na kabrioleta Volkswagen oferuje dość pojemny bagażnik - 380 l i 205 l z rozłożonym dachem. Praktyczna pokrywa osłania bagaż przed elementami składanego dachu - póki nie zostanie zatrzaśnięta, mechanizm będzie unieruchomiony. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podobnie, gdy staniemy za blisko innego auta czy ściany - sensory w zderzaku wyłączą mechanizm, zapobiegając uszkodzeniom.

Podsumowanie

Za najtańszego Eosa z silnikiem 1,6 l trzeba zapłacić 99 190 zł, ale w zamian otrzymamy rasowy kabriolet, którym z powodzeniem można przejeździć cały rok. Eleganckie nadwozie, komfortowe wnętrze oraz mocny i dynamiczny silnik, czynią go atrakcyjną propozycją także dla tych, którzy dotąd nie rozważali zakupu samochodu z otwieranym dachem.

Wybrane dane techniczne

| Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy | Wysokoprężny |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1984 | 1984 | 1968 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 115/6000 | 150/6000 | 200/5100 | 140/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 155/4000 | 200/3500 | 280/1800 | 320/1800 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,9 | 9,8 | 7,8 | 10,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 209 | 232 | 205 |
| Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 7,6 | 8,5 | 8,3 | 6,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 440 x 179 x 143 | | | |
| Pojemność bagażnika (l) | 380/205 * | | | | * z rozłożonym dachem

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę