Volkswagen Eos - pierwsza jazda

Obraz

*Volkswagen Eos ma być nie tylko atrakcyjnym kabrioletem na gorące, pogodne lato. Niemiecki koncern zapowiada, że nabywcy tego auta będą z niego zadowoleni także w pozostałe dni roku. *

Volkswagen rekomenduje model Eos jako „365-Days-a-Year Cabriolet”, czyli całoroczny kabriolet, który sprawdzi się latem i zimą. Zgrabne cabrio-coupé powstało na płycie podłogowej Golfa, ale bardziej przypomina większego Passata. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Chromowana osłona chłodnicy w formie tarczy herbowej i duże reflektory nawiązują właśnie do tego modelu. Na krawędziach boki maski lekko unoszą się do góry i tworzą wyraźnie podkreślone partie błotników i nadkoli. Podobnie „muskularna” jest tylna część Eosa. Tutaj tylne błotniki wysunięte są ponad przechodzące przez cały bok zagłębienie. Dolna krawędź pokrywy bagażnika (ze znaczkiem VW) dochodzi poniżej błotników i nawiązuje nieco do Passata, a nawet Phaetona.
Wewnątrz jest już więcej elementów z Golfa. Pochodzi z niego płyta podłogowa, paleta silników i estetyka kabiny - deska rozdzielcza, kierownica, fotele i konsola środkowa.

WIĘCEJ ZDJEĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJEĆ W GALERII

Silnik

Na polskim rynku Eos oferowany jest w czterech wersjach silnikowych. Trzy z nich są benzynowe, z sześciobiegowymi skrzyniami – 1,6 l/115 KM, 2,0 l/150 KM i 2,0 l Turbo/200 KM, oraz diesel 2,0 l/ 140 KM. Nieco później ma się znaleźć w ofercie 250-konna jednostka 3,2 l V6 ze skrzynią DSG.
Podczas jazd testowych otrzymaliśmy do dyspozycji egzemplarz z 200-konnym silnikiem, który okazał się wręcz idealny do tego modelu. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Eos został znakomicie wyciszony - mimo „sportowego” brzmienia wydechu, wewnątrz nawet przy otwartym dachu prawie nie było go słychać.

Wrażenia z jazdy

Kierownica obszyta czarną skórą świetnie leży w dłoniach, ale przednie fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. W zamian jako opcję Volkswagen oferuje elektryczną regulację foteli aż w 12 zakresach!
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W prezentowanej wersji silnikowej auto przyspiesza do 100 km/h w niespełna 8 sekund, ale pozytywne emocje gasi wskaźnik paliwa - podczas dynamicznej jazdy komputer nieustannie wskazywał zużycie ok. 15 l benzyny na 100 km.
Szybkie zmiany przełożeń 6-biegowej skrzyni, znanej z Golfa, pozwalają na żwawe manewry na jezdni. A sportowo zestrojone zawieszenie pozwala na stabilną jazdę, nawet z wyłączonym ESP.
Naciśnięcie małego guzika na tunelu wystarczy, aby przesunąć szklany panel dachu, który pełni rolę klasycznego „szyberdachu”. Jeżeli to nam nie wystarcza, to dużym przyciskiem w 25 sekund składamy dach do bagażnika.
Niestety, mimo dostępnej za dopłatą osłony przeciwwiatrowej (tzw. windschottu), powyżej 100 km/h wiatr bardzo mocno daje się we znaki pasażerom Eosa i wtedy lepiej zwolnić, albo zamknąć dach.
Jak na kabrioleta Volkswagen oferuje dość pojemny bagażnik - 380 l i 205 l z rozłożonym dachem. Praktyczna pokrywa osłania bagaż przed elementami składanego dachu - póki nie zostanie zatrzaśnięta, mechanizm będzie unieruchomiony. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10215/vw-eos-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podobnie, gdy staniemy za blisko innego auta czy ściany - sensory w zderzaku wyłączą mechanizm, zapobiegając uszkodzeniom.

Podsumowanie

Za najtańszego Eosa z silnikiem 1,6 l trzeba zapłacić 99 190 zł, ale w zamian otrzymamy rasowy kabriolet, którym z powodzeniem można przejeździć cały rok. Eleganckie nadwozie, komfortowe wnętrze oraz mocny i dynamiczny silnik, czynią go atrakcyjną propozycją także dla tych, którzy dotąd nie rozważali zakupu samochodu z otwieranym dachem.

Wybrane dane techniczne

| Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy | Wysokoprężny |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1984 | 1984 | 1968 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 115/6000 | 150/6000 | 200/5100 | 140/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 155/4000 | 200/3500 | 280/1800 | 320/1800 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,9 | 9,8 | 7,8 | 10,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 209 | 232 | 205 |
| Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 7,6 | 8,5 | 8,3 | 6,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 440 x 179 x 143 | | | |
| Pojemność bagażnika (l) | 380/205 * | | | | * z rozłożonym dachem

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇